Gå til innhold

Apple's MacBooks: holdbare i flere år?


ABA

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hørt at Apple er kjent for å produsere varer som etter en gitt tid gjør at du må kjøpe ny vare?

Hvor lenge varer MacBook Air med den nye M1-prosessoren? Er specsene i disse bedre enn Windows? Hvor lenge varer en Mac? 

Er det sant at disse på et tidspunkt vil bli utdaterte slik at nytt produkt må kjøpes? F.eks etter 3-4 år? Blir batteriet mye dårligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke tro på alt du hører. Jeg er ikke noen stor fan av Apple sin politikk for "planned obsolecence", men  de har ganske bra historikk når det gjelder datamaskinene sine.
En Apple datamaskin varer / brukes typisk lengre (flere år) enn en "IBM PC  / Microsoft" kompatibel datamaskin, basert på efaringer og tilbakemeldinger fra brukere av Mac.

Per nå så er det ingen  som vet hvor lenge de nye M1-baserte maskinene varer; de har ikke vært lenge nok på markedet til at noen kan mene noe fornuftig om det.
Dersom de ikke har noen "barnesykdommer" så er det ingen grunn til å tro at de skulle vare kortere enn tidligere modeller Apple har laget.

Apple er ganske konsistente når det gjelder OS-support: på et eller annet tidspunkt kommer en maskin til å bli for gammel til at du kan installere en ny versjon av operativsystemet på den. Ser man på historien til Apple datamaskiner, så er dette nærmere ti år enn 3 - 4 år.

Batterier blir dårligere over tid, dette gjelder alle datamaskiner som bruker batteri; Apple er ikke spesielle her, hverken i god eller dårlig retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (5 timer siden):

Du skal ikke tro på alt du hører. Jeg er ikke noen stor fan av Apple sin politikk for "planned obsolecence", men  de har ganske bra historikk når det gjelder datamaskinene sine.
En Apple datamaskin varer / brukes typisk lengre (flere år) enn en "IBM PC  / Microsoft" kompatibel datamaskin, basert på efaringer og tilbakemeldinger fra brukere av Mac.

Per nå så er det ingen  som vet hvor lenge de nye M1-baserte maskinene varer; de har ikke vært lenge nok på markedet til at noen kan mene noe fornuftig om det.
Dersom de ikke har noen "barnesykdommer" så er det ingen grunn til å tro at de skulle vare kortere enn tidligere modeller Apple har laget.

Apple er ganske konsistente når det gjelder OS-support: på et eller annet tidspunkt kommer en maskin til å bli for gammel til at du kan installere en ny versjon av operativsystemet på den. Ser man på historien til Apple datamaskiner, så er dette nærmere ti år enn 3 - 4 år.

Batterier blir dårligere over tid, dette gjelder alle datamaskiner som bruker batteri; Apple er ikke spesielle her, hverken i god eller dårlig retning.

Takk!

Vil innmaten/valg av utstyr være bedre i Apple? Føler de gir mer kvalitet, og derfor også er dyrere!

 

Lenke til kommentar

Spør du meg har Apple et noe ufortjent rykte på holdbarhet. Ja, de har over snittet byggekvalitet, men på hardware designet har de litt problemer historisk som gjør at man burde plukke eldre hardware med omhu. Hvordan det blir med M1 er vel noe vanskelig å spå, men tror nok de kommer til å ha en fair support der, selv om det er første gen. Over tid kommer nok mange flere nye modeller basert på en videreutviklig av samme konseptet.

Ytelsesemessig finner du ikke noe bedre enn M1 nå. Den kjører både ARM-kode og X86-kode overraskende bra til RISC å være.

Jeg er ikke den første til å lovprise Apple, men M1 og den retningen de nå tar skal de ha fortjent kudos for.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ABA said:

Takk!

Vil innmaten/valg av utstyr være bedre i Apple? Føler de gir mer kvalitet, og derfor også er dyrere!

Vanligvis så får du "mer for pengene" (som i mer prosessorkraft, mer minne, osv.) hvis du kjøper noe annet enn Apple utstyr. Kvaliteten på komponentene inni er lik, etter min mening. Selve boksen er ofte kvalitet (aluminum versus plast for eksempel).

Endret av tingo
forklart min bruk av "mer for pengene"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...