Gå til innhold

Drifte egen epost server


Anbefalte innlegg

Heisan godtfolk...

Jeg har satt opp en egen epost server.  Denne skal i utgangspunktet kun brukes som bilags mottak for et økonomi system og dette fungerer aldeles glitrende.  Jeg gikk for hMailServer som er en OpenSource variant og er enkel å sette opp samt krever så og si null resurser

Men nå dukket plutselig et annet behov opp og det er muligheten til å sende ut billag.  Dette fungerer også så og si greit, men i veldig mange tilfeller så fanger epost klienter opp dette som spam.

Jeg leste meg litt opp på dette og det kan hende dette har med manglende spf record å DNS å gjøre.  Andre innspill mottas selvsagt med takk.

Hvis SPF:

Jeg ser på nett at SPF recorden er slik at det er kun mulig å definere EN pr domene.  I tillegg står det på nett at en kan ha maks 10 oppslag i en record.  I tillegg har jeg lagt opp domene strukturen slik at kundene får hvert sitt subdomain

Mitt spørsmål er derfor:  Kan jeg alikevel vel ha flere TXT records hvis de har andre SUB domains?

Eksempel:

Domene:  regnskap.no

Kunde1:  kunde1.regnskap.no

Kunde2:  kunde2.regnskap.no

o.s.v.

Alle disse sub domains har hver sin MX record. Definer noe slik:

A     mail.regnskap.no        111.222.333.444
MX kunde1.regnskap.no   mail.regnskap.no
MX kunde2.regnskap.no   mail.regnskap.no
o.s.v.

Såh - kan man da også gjøre dette for TXT records?

TXT kunde1.regnskap.no  v=spf1 include mx:kunde1.regnskap.no -all
TXT kunde2.regnskap.no  v=spf1 include mx:kunde2.regnskap.no -all
o.s.v.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nomore skrev (På 1.12.2020 den 14.05):

Det er en god del ting du må ha kontrollen på her.

Hva er avsenderadressen på e-postene du sender ut? Dvs, tilhører avsenderadressen kunden sitt domene, eller et eget domene du selv setter opp?

Godt poeng, men dette er under kontrol.  Avsender adresse er riktig satt slik at mottakende server skal greie å verifisere den.  Jeg har satt SPF recorden for hvert sub domene så får vi se om det hjelper på....

Lenke til kommentar
HDSoftware skrev (19 minutter siden):

Godt poeng, men dette er under kontrol.  Avsender adresse er riktig satt slik at mottakende server skal greie å verifisere den.  Jeg har satt SPF recorden for hvert sub domene så får vi se om det hjelper på....

Husk og å ha reverse DNS på IP'ene du sender fra, DKIM og jeg vil og anbefale DMARC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst bør du være veldig sikker på at det faktisk er nødvendig å hoste dette selv.
Test et enkelt google søk: "is running your own email server a good idea".
Det er mye kjipere å hoste en egen epost-server i dag, enn det var for 10 år siden. 
Plutselig er du i en situasjon der serveren din er svartelistet fra å sende mail til google/microsoft, og du prøver å finne ut hvem du skal kontakte for å fikse problemet. Lykke til.

Denne tråden kan også gi deg en pekepinn: 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (23 timer siden):

Først og fremst bør du være veldig sikker på at det faktisk er nødvendig å hoste dette selv.
Test et enkelt google søk: "is running your own email server a good idea".
Det er mye kjipere å hoste en egen epost-server i dag, enn det var for 10 år siden. 
Plutselig er du i en situasjon der serveren din er svartelistet fra å sende mail til google/microsoft, og du prøver å finne ut hvem du skal kontakte for å fikse problemet. Lykke til.

 

Enig i det.  Problemet er at ISP'n vår har for mange begrensninger og de selger heller ikke kvoter så jeg er låst fast i enten å bruke en tjeneste leverandør eller hoste dette sjæl.  Så langt har vi gått for å hoste dette sjæl.  

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...