Gå til innhold

Hvilken elbil? Polestar 2? Tesla? Ioniq?


henrikr

Anbefalte innlegg

hei hopp. solgte nettopp en 2019 raven model x long range, for all del flott bil, men ja, fikk ikke følelsen av å sitte en bil til 900 000. 

Så vi skal ha ny bil nå, og behovet for stor bil er litt mindre, da 1 av 2 unger har sluttet med vogn. Hva er det man skal kjøpe? Syntes det er så vanskelig. Vi er ikke en typisk bilfamilie, og tar heller fly enn å kjøre mange timer i bil. Så alt over 20mil vinterstid er egentlig greit.

har sett litt på polestar 2, men venter muligens her på den utgaven som skal få varmepumpe (anno 2021). Andre biler å vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, henrikr said:

hei hopp. solgte nettopp en 2019 raven model x long range, for all del flott bil, men ja, fikk ikke følelsen av å sitte en bil til 900 000. 

Så vi skal ha ny bil nå, og behovet for stor bil er litt mindre, da 1 av 2 unger har sluttet med vogn. Hva er det man skal kjøpe? Syntes det er så vanskelig. Vi er ikke en typisk bilfamilie, og tar heller fly enn å kjøre mange timer i bil. Så alt over 20mil vinterstid er egentlig greit.

har sett litt på polestar 2, men venter muligens her på den utgaven som skal få varmepumpe (anno 2021). Andre biler å vurdere?

Vanskelig å vite hva du egentlig vektlegger, uten mer informasjon. Jeg vurderer å kjøpe en mindre bil nr 2, i tillegg til Model Xen, og noen av bilene jeg følger med på er:

- Peugeot e-2008

- Kia e-Niro

- Tesla Model Y

- Xpeng G3

- MG ZS EV

- Ford Mach-E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Om batteriet % er lavt så vil jeg si at det er et behov for det? 

Siden du allerede har god kjennskap til Tesla, vurdert Model 3 eller Model Y om du kan vente litt? 

Ja har vurdert Model 3 i hvert fall, Model y er jeg litt usikker på når kommer, blir vel først senhøsten 2021. Men ja model 3 har jo fått en refresh, samboer er ikke fan av bagasjeromsåpningen. Og så har SC her i Trondheim vært ganske bedregelig. Har noen kompiser som har PS2. Og servicen fra bilia i trondheim har vært fantastisk. Har vært noen barnesykdommer, men nye biler virker å være bra.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å vite hva du egentlig vektlegger, uten mer informasjon. Jeg vurderer å kjøpe en mindre bil nr 2, i tillegg til Model Xen, og noen av bilene jeg følger med på er:

- Peugeot e-2008

- Kia e-Niro

- Tesla Model Y

- Xpeng G3

- MG ZS EV

- Ford Mach-E

Takk skal sjekke ut noen av disse. Greia er vel også at vi ikke helt vet selv hva vi vil ha. Så vi må prøve litt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikr skrev (5 minutter siden):

Og så har SC her i Trondheim vært ganske bedregelig. Har noen kompiser som har PS2

Model 3 kommer jo med CCS lader, slik at du kan lade på de fleste plasser uten adapter. Så om du har ingen Tesla ladere i nærheten, så stiller man jo likt med de andre elbilene. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

Model 3 kommer jo med CCS lader, slik at du kan lade på de fleste plasser uten adapter. Så om du har ingen Tesla ladere i nærheten, så stiller man jo likt med de andre elbilene. 

SC = servicecenter, SuC=superchargere. 

er servicen til tesla her i trondheim som har vært dårlig, så blir litt skeptisk i det lange løp

Lenke til kommentar
henrikr skrev (2 minutter siden):

SC = servicecenter, SuC=superchargere. 

er servicen til tesla her i trondheim som har vært dårlig, så blir litt skeptisk i det lange løp

Oh my bad 😜

Ja, service er viktig. Så får du måle opp hva som er viktig. Du har jo god kjennskap til softwaren i Tesla, så spørs det om andre merker blir en for stor nedgradering, eller om du finner en bil du synes stiller noenlunde likt. Lykke til med valget 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikr skrev (29 minutter siden):

hei hopp. solgte nettopp en 2019 raven model x long range, for all del flott bil, men ja, fikk ikke følelsen av å sitte en bil til 900 000. 

Så vi skal ha ny bil nå, og behovet for stor bil er litt mindre, da 1 av 2 unger har sluttet med vogn. Hva er det man skal kjøpe? Syntes det er så vanskelig. Vi er ikke en typisk bilfamilie, og tar heller fly enn å kjøre mange timer i bil. Så alt over 20mil vinterstid er egentlig greit.

har sett litt på polestar 2, men venter muligens her på den utgaven som skal få varmepumpe (anno 2021). Andre biler å vurdere?

Hva med Ioniq 2020-modellen.  Lett 340 km på sommeren og 270 på vinteren. Pluss den har "ordentlig bakluke" i motsetning til Model 3, så det er lett å få med store ting i bagasjerommet. 

Lenke til kommentar
henrikr skrev (32 minutter siden):

hei hopp. solgte nettopp en 2019 raven model x long range, for all del flott bil, men ja, fikk ikke følelsen av å sitte en bil til 900 000. 

Så vi skal ha ny bil nå, og behovet for stor bil er litt mindre, da 1 av 2 unger har sluttet med vogn. Hva er det man skal kjøpe? Syntes det er så vanskelig. Vi er ikke en typisk bilfamilie, og tar heller fly enn å kjøre mange timer i bil. Så alt over 20mil vinterstid er egentlig greit.

har sett litt på polestar 2, men venter muligens her på den utgaven som skal få varmepumpe (anno 2021). Andre biler å vurdere?

Model Y bør jo passe dere perfekt da.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Hva med Ioniq 2020-modellen.  Lett 340 km på sommeren og 270 på vinteren. Pluss den har "ordentlig bakluke" i motsetning til Model 3, så det er lett å få med store ting i bagasjerommet. 

Får man ikke 4wd med Ioniq? Ellers er den jo på grensa til ubrukelig i Norge. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Du tar veldig i. Gode dekk er viktigere enn AWD.

Joda, men gode dekk og 4wd er jo helt klart best på vinterføre. Men kommer jo an på hvor man bor i landet da, om 4wd er nødvendig. Hos meg er det er must hverfall. Kjører jo forbi 2wd hver vinter som sliter opp bakker, eller kjørt seg fast 😛

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Just now, Merko said:

Joda, men gode dekk og 4wd er jo helt klart best på vinterføre. Men kommer jo an på hvor man bor i landet da, om 4wd er nødvendig. Hos meg er det er must hverfall. Kjører jo forbi 2wd hver vinter 😛

Jeg kjører forbi både 2WD og AWD hver vinter. Folk som feilberegner forholdene havner i grøfta, uansett hva de kjører.

Før Model Xen hadde jeg en FWD bil, og det gikk stort sett helt fint. Satte meg aldri fast, men det er jo også til dels fordi man er litt mer forsiktig med hvor man kjører og hvordan man kjører. Noen ganger kan det f.eks være lurt å velge veier der det kjører mange andre biler, og som brøytes/saltes bedre, selv om det skulle finnes kortere, mindre brukte veier, som man normalt sett kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte via jobb med både firehjuls og tohjuls -trekk i Trondheim som søring. Ble "overrasket" over hvor stort must have 4 hjulstrekk er. Litt heling og snø så sitter man bom fast og spinner med tohjulstrekk og pigg. Kjørte forøvrig tung bil også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...