Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC - restarter av ingen grunn


Anbefalte innlegg

Hei, har bygget en ny data nå som restarter seg titt og ofte av ingen grunn, så vidt jeg kan se.

Uansett hva jeg gjør, selv under idle med lave temperaturer, starter den plutselig på nytt. Installerte windows 10 home edition i dag. Slet også med at alt "lagget" om jeg ikke hadde rørt pcn på en stund, f. eks sett netflix i 10 minutter for så å bevege musepekeren. Fikk BSOD på den måten med tekst: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL ERROR. Endret PCI til gen 3 da noen vist har problemer med dette kabinettet siden ledninger er gen 3 og hovedkort gen 4(mulig jeg tar feil her), så tror det problemet forsvant. Men restarts opplever jeg enda.

Har følgende deler:

Kabinett/psu/cpukjøler: nzxt h1

Skjermkort: geforce 3080 TUF

Cpu: Ryzen 5600x

Hovedkort: Asus 550-i STRIX

Ram: 32 gb 3200hz

SSD: Samsung 1 tb 970 EVO

Noen som vet hva som kan være årsaken eller tips til hvordan jeg kan feilsøke?

Takk!

Endret av kittikatti23
leif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Fjern grafikkortet og bruk det interne på hovedkortet. Får du samme feil da? 

Har du montert CPU og kjøler rett? Med kjølepasta? 

Kanskje et dumt spørsmål, men er du sikker på at jeg har internt grafikkort med dette hovedkortet?

Ja, CPU er montert med kjøler og pasta - har greie temperaturer. Gpu er 40 C nå og CPU 36 C i skrivende stund. Kjørt èn benchmark hittil, får høyere lyd men fullfører uten problemer og temperaturer er fremdeles godt innafor.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

De fleste hovedkort har innebygget skjermkort. Det ser du jo på utgangene bak på hovedkortet. 

Hva slags strømforsyning har du? Hvor mange watt? 

Den som følger med NZXT H1. Skal være en Seasonic 650w gold, som skal kunne drive røkla, ganske sikker på det.. Får fjerne GPUen neste gang det restarter seg og se.

Endret av kittikatti23
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville nok hatt en 750w. Hvis det skjer under spilling er nok det forklaringen. 

Som nevnt i OP,  det skjer uavhengig av hva jeg gjør. Kan se på en PDF så blir det omstart.

650w er nok til 5600x og 3080, det er jeg 100 % sikker på.

Setter stor pris på at du forsøker å hjelpe meg og skal forsøke å fjerne GPUen neste gang det skjer, men tror ikke watt er problemet 🙂

Lenke til kommentar

VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL ERROR
Denne BSOD har jeg også fått etter jeg satt inn 3080 på onsdag. Min grunn til at jeg fikk denne er at jeg har fått økty temperatur i kabinettet som har resultert i at minnebrikkene kaster feil. (måtte sette ned OC på minnet så det tålte høyere temperatur i mitt tilfelle)

Har du kjørt mem test for å teste rambrikkene dine?

2019033202_MemtestTEST.rar

Endret av Jdyver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jdyver skrev (21 minutter siden):

VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL ERROR
Denne BSOD har jeg også fått etter jeg satt inn 3080 på onsdag. Min grunn til at jeg fikk denne er at jeg har fått økty temperatur i kabinettet som har resultert i at minnebrikkene kaster feil. (måtte sette ned OC på minnet så det tålte høyere temperatur i mitt tilfelle)

Har du kjørt mem test for å teste rambrikkene dine?

2019033202_MemtestTEST.rar

Ja, kjørte memtest. Ingen problemer. Har vært operativ i en stund nå, uten feil. Ble anbefalt noe feilsøking på et annet forum og kjørte det, ingen problemer siden. Inntil videre anser jeg problemet som løst :)

Lenke til kommentar

Hei. Dette er litt offtopic. Jeg kan forstå at folk vil spare penger når de kjøper datadeler, men det er ikke Strømforsyning man bør spare pengene sine på. Etter min mening er det bedre og kjøpe for kraftig strømforsyning enn for svak strømforsyning. Selv om det kanskje skal holde med i dette tilfelle 650 watt, så er det aldri dumt og med en strømforsyning som har mere watt, så man har litt å gå på.

Personlig har Corsair AX860 på Hovedmaskina og RM750X på Testmaskina og disse pc`ene har MYE dårligere kompontenter enn det du har.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kittikatti23 skrev (10 timer siden):

Ja, kjørte memtest. Ingen problemer. Har vært operativ i en stund nå, uten feil. Ble anbefalt noe feilsøking på et annet forum og kjørte det, ingen problemer siden. Inntil videre anser jeg problemet som løst :)

Lyst og dele med oss hva den feilsøkingen innebar? 🙂

Lenke til kommentar
CetOr skrev (På 15.11.2020 den 9.34):

Lyst og dele med oss hva den feilsøkingen innebar? 🙂

Hei! Sent ute - beklager det. Og til Flin, var ikke skjermkortdriveren.

Har nok et skuffende svar, men leste at det var anbefalt å kjøre en sjekk fra CMD(win+r) àla checkdisk, usikker på om det var akkurat den, så god husk har jeg ikke. Men skrev noe i CMD og det ble funnet en del feil i installasjonen av windows 10 som ble rettet opp i. Fungerer fint nå, har et par dager oppetid nå og ingen problemer siden..

Skulle gjerne hatt ett bedre svar, men om noen opplever det samme skal jeg google etter evne, og husker fra nå av å inkludere løsningen her.

Mvh.

Endret av kittikatti23
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (20 minutter siden):

sfc /scannow ?

Det er godt mulig! Men det var ikke driverproblemer, det er jeg sikkert på, hadde siste utgave. Ble kjørt en scan(som fant feil med windows 10 installasjonen om jeg husker rett), en restart og deretter fungerte det fint. Skal ha det i mente å oppdatere her neste gang jeg ber om hjelp.. Tenkte ikke så langt. Har "oppetid" på 4 dager nå, uten problemer. Tidligere var det 3-4 timer maks. Anekdotisk:

bilde.png.3ffc051e1a943aaf8e987c90d86e05da.png

 

Ville gitt et bedre svar om jeg hadde det, men her fungerer det nå upåklagelig etter en scan+fix i CMD.

Endret av kittikatti23
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...