Gå til innhold

Ny CPU vs pasta og hvor viktig det er å få varme på dette ?


Anbefalte innlegg

Håper noen har tid å svare litt fort :)  

Skal montere en i5-10600K på nytt HK og har alle deler som skal til, bortsett fra PSU.

Dvs, at jeg får ikke satt varme på dette på kansje en uke eller mer ( mens jeg venter på PSU ,,tomt på lager).

Er det slik at kjølepastaen vil "fordele seg" bedre hvis man kan starte opp sakene rimelig fort og få "hjelp av varmen" med tanke på best mulig "flyt og "utglidning" av pastaen ?

Eller spiller det ingen rolle om dette blir stående en uke eller to,, uten at det blir tilført varme ?

Kjipt å sitte med alt unntatt PSU,, Haster forsåvidt ikke heller, er bare sugen på å begynne montering,, 

Bør jeg vente til jeg har fått PSU og får varme på CPU rett etter montering, eller spiller det ingen rolle ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå bør man vet vente 1-2 time med pcbygging om vinteren for lav tempratur også rask varm kan gi kodens som gir problemet i oppstart i verstefall, nå er vel litt dyrere hovedkort ofte beskyttet mot vann og ligdene, men kan være du får problemet på billig hovedkort.

Nå pleier kjølepastaen bli skvist utover når du skrur på kjøleren men kan jo oppstå luftbobler selv om det ofte ikke er problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Nå bør man vet vente 1-2 time med pcbygging om vinteren for lav tempratur også rask varm kan gi kodens som gir problemet i oppstart i verstefall, nå er vel litt dyrere hovedkort ofte beskyttet mot vann og ligdene, men kan være du får problemet på billig hovedkort.

Nå pleier kjølepastaen bli skvist utover når du skrur på kjøleren men kan jo oppstå luftbobler selv om det ofte ikke er problem.

Tull.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

Nå bør man vet vente 1-2 time med pcbygging om vinteren for lav tempratur også rask varm kan gi kodens som gir problemet i oppstart i verstefall, nå er vel litt dyrere hovedkort ofte beskyttet mot vann og ligdene, men kan være du får problemet på billig hovedkort.

Nå pleier kjølepastaen bli skvist utover når du skrur på kjøleren men kan jo oppstå luftbobler selv om det ofte ikke er problem.

Forbanna tull.

 

Bare å montere alt nå om du ønsker det, ingen problem. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge PC er like varm eller varmere enn omgivelsene (romtemperatur) så kan du ikke få kondens.

Hvis du bygger PC-en ute og tar den med inn når den er ferdig så kan du få kondens. PC vil da være kaldere enn rommet og varm luft fra rommet vil kjøles ned når den treffer PC.

Som kjent: Kald luft kan holde på mindre fukt enn varm. Blir lufta kjølt langt nok ned (og luftfuktigheten er høy nok) så får man kondens.

Hvordan fjerner du kondens på bakruta på bilen? Setter du på kjøletråder eller varmetråder?

Endret av sedsberg
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (23 minutter siden):

Hvorfor sier alle at han er dum? Det er en kjensgjerning at man kan få kondens i en slik situasjon han beskriver. 

Nå var det riktignok ikke en slik situasjon trådstarter beskrev, men det er ikke tull eller forbanna tull av den grunn.

Så du pleier å sitte ute i kulda og bygge PCene dine, for så ta de med inn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bevares,, dette ble jo nesten som valget i USA ! :)  Men takk til alle som sjønte poenget. 

Får å ta det heelt på barneskole nivå,, igjen.

1, Dette handler ikke om kondens,, ! Hvor i huleste skulle den komme fra ,når jeg sitter innadørs,og alle komponenter for lengst har fått romtempratur !?

2. Spørsmålet var ganske enkelt,,!

3. Er det en fordel å montere CPU og Kjøler, ( med ny pasta )  for deretter å starte maskin og få varmen fra CPU opp å gå med en gang,, med tanke på at varme-temp kunne bidra til at kjølepasta ville "spre seg" litt bedre ,, pga varme- og dermed kansje bedre "flyt utover" CPU,, ?  

Etter selv å ha "fin tenkt" litt,, så vil jeg tro at det er mulig, men på microlevel,, det viktigste vil jo være korrekt montering- og kjølepasta vil "spre seg" naturlig på grunn av press- korrekt montering osv. 

Årsaken til spørsmålet er,, at for ca 25 år siden hadde vi en tråd om akkurat dette, og husker ikke konklusjonen, men vil tro at det er en fordel å få starta systemet og få varme på CPU,, og så kan man "ønsketenke" at kjølepastaen vil spre seg litt bedre på grunn av varme, og "innkjøring".  Jeg tror selv forsjellen er minimal,, om i det hele tatt eksisterende.

Lurte bare litt på om folk i dag hadde oppdaget noe mer ang saken,, siden det er leenge siden jeg tenkte på dette. 

Takk til alle som svarte saklig, ! :)  Den der, nærmest "trollekomentaren" får vi bare se på som nok et psykiatrisk tilfelle,, he he :) 

Lenke til kommentar
On 11/5/2020 at 1:26 AM, loddebolten said:

Årsaken til spørsmålet er,, at for ca 25 år siden hadde vi en tråd om akkurat dette, og husker ikke konklusjonen, men vil tro at det er en fordel å få starta systemet og få varme på CPU,, og så kan man "ønsketenke" at kjølepastaen vil spre seg litt bedre på grunn av varme, og "innkjøring".  Jeg tror selv forsjellen er minimal,, om i det hele tatt eksisterende.

Jeg vil si at det ikke spiller noen rolle, selv om man sikkert på et teoretisk fysikkgrunnlag evt. kunne sett noen forskjeller  😉 - hensyntatt hva den konkrete kjølepastaen består av. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...