Gå til innhold

Bioplast slår alle rekorder: Kan få elbiler til å kjøre lengre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Om jeg forstår rett er det ett fett om de bruker flis eller kull. Ikke at bio vs kull har noen betydning for klimaet i denne sammenhengen for hensikten er neppe å brenne det til CO2 likevel.

Det er bare tre dager siden Simen1 skrev to innlegg som rakket ned på gjenvinning av plast og promoterte at plastavfall bør brennes.

Lenke til kommentar
QCDDDENF skrev (7 timer siden):

Og dette løser ikke problemet med plastavfall såvidt jeg kan se - bare dreier fremstillingen fra petrokjemisk til bruk av biomasse..... Pynting av brura?

Du tenker på et avfallshåndteringsproblem, men dette er produksjon, altså noe helt annet.

Det sagt så virker det som den nye høytemperaturbestandige plasten kommer uten mange av de problemene som følger med dagens høytemperaturplaster, som bromerte flammehemmere og andre giftige/hormonforstyrrende stoffer. Altså en stor fordel både for brukerne og etter endt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Simen1 said:

Det sagt så virker det som den nye høytemperaturbestandige plasten kommer uten mange av de problemene som følger med dagens høytemperaturplaster, som bromerte flammehemmere og andre giftige/hormonforstyrrende stoffer. Altså en stor fordel både for brukerne og etter endt bruk.

Bromerte flammehemmere gjør ikke en plast til en høytemperaturplast. Disse stopper forbrenning, men øker ikke glasstransisjon eller smeltetemperatur (I noen vesentlig grad). Når jeg hører høytemperaturplast tenker jeg vel først og fremst på PEI eller PEEK, hvis ulempe er at de er dyre (tildels veldig dyre) og PTFE som involverer fluor. (Som gjør det veldig stabilt, men veldig grisete om det først brenner, for da produseres det gjerne HF). Jeg antar det er PTFE du tenker på når du snakker om hormonhermere, det er da stoffer (PFOA)  som ble brukt i produksjonen, ikke PTFE i seg selv som er problemet.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...