Gå til innhold

Xbox serie X\S erfaringer?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei ser at tek har kommet med testerfaringer:

Førsteinntrykk: Xbox Series X

Men er det noen som har erfaringer for mistenker nedlasting hastigheten og slik muligens ikke er særlig mye bedre? Tror heller det er problemer å få spilt eller brukt ekstern harddisk i tillegg.

Seagate Storage Expansion Card for Xbox Series X | S Available 11/10/2020 Get free shipping and hassle-free returns when you buy direct from Microsoft Store.$219.99** MSRP

Er vel lite hjelpene for bedre ytelse? tror er grunn for PS1 gikk bort fra denne teknolgien, er muligens bedre siden den gangen, men tror det muligens vil finne brukere som mener det gir dårligere ytelse over tid eller ikke like rask og bra for nye spill, er vel kun for eldre spill?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med det eksterne minnekortet til Series X/S er at det skal være like raskt som det interne minnekortet. Det er derfor det i første omgang kun er en produsent som tilbyr et slikt produkt. Det vil sannsynligvis komme minnekort fra andre produsenter senere, men da må også disse oppfylle kravene som Xbox har satt for denne teknologien.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

MS har designet formfaktoren på dette kortet. Fordelen er at det er enkelt å oppgradere (kjøpe kortet og sette det inn), ulempen er at produsenten må betale MS for å få lisens til å lage dem, noe som igjen koster deg ekstra. PS5 kjører normalt industridesign med M.2 PCIe 4.0, sånn at det blir litt mer avansert å oppgradere (må åpne et sidepanel som er designet for å åpnes), men potensielt noe rimeligere.

Lenke til kommentar
Leflus skrev (15 minutter siden):

Poenget med det eksterne minnekortet til Series X/S er at det skal være like raskt som det interne minnekortet. Det er derfor det i første omgang kun er en produsent som tilbyr et slikt produkt. Det vil sannsynligvis komme minnekort fra andre produsenter senere, men da må også disse oppfylle kravene som Xbox har satt for denne teknologien.

Sitat

ulempen er at produsenten må betale MS for å få lisens til å lage dem,

men hvordan var PS1 når man sammenlighet med intern og ekstern lagring? riktignok er vel mye skjedd siden den tid men man husker jo i windows vista "Readyboost" skulle øke ytelsen for laptoper\pcer da det blir brukt som argumt for å droppe å oppgradere ram, den teknologien floppet etter noen år, fordi ram var billigere og bedre og raskere.

Så er selv skeptisk på sikt, PS5 har jo valgt intern SSD problemet er vel ikke mulighet å kombinere med harddisk eller flere SSD disker hvis man har 5 TB ekstern harddisk i dag. Så usikkert på tiden det tar å løse det problemet?

Tror lisensproblemene er lite problem er vel større det ikke finnes adapter.

https://venturebeat.com/2020/10/15/xbox-series-x-external-storage-tests-usb-hdd-vs-ssd-vs-nvme/

https://www.tweaktown.com/news/75722/xbox-series-ssd-sk-hynix-4d-tlc-nand-phison-e19-memory-controller/index.html

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

men hvordan var PS1 når man sammenlighet med intern og ekstern lagring? riktignok er vel mye skjedd siden den tid men man husker jo i windows vista "Readyboost" skulle øke ytelsen for laptoper\pcer da det blir brukt som argumt for å droppe å oppgradere ram, den teknologien floppet etter noen år, fordi ram var billigere og bedre og raskere.

Så er selv skeptisk på sikt, PS5 har jo valgt intern SSD problemet er vel ikke mulighet å kombinere med harddisk eller flere SSD disker hvis man har 5 TB ekstern harddisk i dag. Så usikkert på tiden det tar å løse det problemet?

Tror lisensproblemene er lite problem er vel større det ikke finnes adapter.

https://venturebeat.com/2020/10/15/xbox-series-x-external-storage-tests-usb-hdd-vs-ssd-vs-nvme/

https://www.tweaktown.com/news/75722/xbox-series-ssd-sk-hynix-4d-tlc-nand-phison-e19-memory-controller/index.html

PS1 (og PS2) hadde ikke intern lagring. Husker det var kilde til intense debatter mellom PS og Nintendo-fanboys back in the day. 😛 

Series X og PS5 har faktisk valgt lignende løsninger. Begge kommer integrert SSD og begge har støtte for å utvide lagringen med ekstra SSD-kort. De største forskjellene mellom SX og PS5 er at Sony har valgt raskere SSD-teknologi og at PS5 støtter SSD-lagring som kommer "rett fra hylla" (så lenge den er rask nok). Microsoft's løsning begrenser valgfriheten, men den gjør imidlertid prosessen mer "plug & play".

Lenke til kommentar

PS2 den siste modellen støttet harddisk mener jeg men var ikke vanlig å bruke det.

Sitat

De største forskjellene mellom SX og PS5 er at Sony har valgt raskere SSD-teknologi og at PS5 støtter SSD-lagring som kommer "rett fra hylla" (så lenge den er rask nok). Microsoft's løsning begrenser valgfriheten, men den gjør imidlertid prosessen mer "plug & play".

Nå er det ikke sikkert ps5 støtter alle SSD disker m.2 på markedet eller gir optimal ytelse på alt. Man ser jo på serie X antall spill som gir bedre ytelse er vel liten særlig på eldre spill.

Lenke til kommentar

Hva syns dere om denne?

Xbox Series X og PS5 skuffer filmfolket: støtter ikke Dolby Vision

Sitat

Det er jo litt skuffende, men hverken Sony eller Microsoft ønsker å betale lisens og/eller implementere nok en brikke

For dessverre viser det seg at ingen av konsollene støtter Dolby Vision for 4K blu Ray-filmer.

Så man må se bortifra å spille 4k blueray på nyeste konsollene, muligens VCD\DVD og blueray full HD fremdeles virker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp pakka ut series x.
Mye prat om at den var stor og tung men jeg synes den var mindre en ventet....samme med vekta,synes ikke den veier noe mere en One X Scorpio som jeg også har.
En annen ting er at jeg synes det burde vært en liten luke av noe slag der minnekort kan settes i....kommer til å komme mye støv inn i det hullet hvis man ikke finner på noe selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men får noen tester 1 gigabit eller 5g med tilsvarende ytelse og kan finne ut om den er raskere på nedlasting en xbox one x?

For er jo mulighet å aktivt låse konsolleren til servere med dårligere ytelse, eller om nedlastinghastighet er begrenset til 150 mbit generieltset men kan stupe under 100 mbit? For hvis jeg viste det hadde jeg ventet med serie X.

Nå er det fint spillene laster raskere, men syns egentlig konsollene bør bruke SSD som cache og bruke harddisker til lagring. Før det blir 2 tb SSD disker. For syns det blir nesten nedgradering i lagring og eneste mulighet å kjøpe nå er å betale nesten 10 000 kr på finn.

Lenke til kommentar
tjwesterby skrev (28 minutter siden):

Jeg lastet ned litt forrige dagen og da makset jeg vel på 400mbit+ ca ned, av teoretisk max på 500. Så rask er den uansett.

Litt rart? tester selv med 4g+ der får jeg neppe over 150 mbit med harddisker, vet harddiskene er raskere på laptop. så må være serveren eller konsollen i så fall. vet nat3 muligens gir noe ekstra problemer på konsoll. Klarer fint opp mot 220 mbit på steam eller orgin.

Steam er generieltsett raskere eller orgin men usikkert hva som gjør det? for både serie X og xbox one X skal vel ha gigabit ethernet. Blir nedlasting tregere hvis du spiller samtidig? eller merker du ikke til det? Selv om spillet kjøres i bakgrunnen?

Her nekter Xbox Series X å akseptere spillet

Grunnen for man skal vente med noe nytt, selv om dette antakelig ikke gjelder alle.

https://www.itavisen.no/2020/11/09/dette-er-feilene-med-xbox-series-x/

Så utrolig hvis noen betaler 10 000 kr for ny konsoll på finn.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skal dobbeltsjekke det neste gang jeg setter meg ned, men mener jeg kicket på at den faktisk dro på såpass. Den er kablet rett i veggen med en cat6 på en 500mbit fiber linje, så det er så heftig connection som jeg kan få. Sett flere på reddit også som kommenterer på at de klarer veldig bra nedlastingshastigheter på konsollen. Virket som den sakket ganske bra da jeg spilte Valhalla, hastigheten jeg nevner var på nedlasting rett i dashboard før jeg startet opp noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/13/2020 at 9:00 AM, HDTV said:

En annen ting er at jeg synes det burde vært en liten luke av noe slag der minnekort kan settes i....kommer til å komme mye støv inn i det hullet hvis man ikke finner på noe selv.

Høres ut som en jobb for svart elektrikertape, eller hva som helst egentlig siden den er bak. Den fungerte bra på å dekke lysstripen på PS4 som var alt for lang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan er Xbox serie S vs xbox one X? For er liten maskinvareforskjell og større men negativt man får kun

Series S er et utmerket alternativ for deg som ikke bryr deg om 4K-gaming

512 GB lagring er i praksis 364 GB.

Synd det ikke finnes bilder forkjell mellom xbox one og X mot series S? For lagringsplassen blir for lite, når man ikke har blueray usikkert om man kan koble på usb blueray leser? Selv liker jeg bedre svart konsoll siden det passer bedre.

Ellers skal de være helt like i bruk bortsett fra noe nyere maskinvare?

Eller er det strålesporing og mindre grafiske endringer i layout samt raskere nedlastinger? Selv om 364 blir spist opp ganske fort, usikker series S kan ha ekstern harddisk eller flere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...