Gå til innhold

Jobb i Oslo, lav lønn


Gjest ad92b...252

Anbefalte innlegg

Gjest ad92b...252

Hei! Har mange hull i CV-en på grunn av flere psykiske lidelser som jeg har fått behandling for og er mer eller mindre ferdig med. Prøver å komme meg på beina igjen, men sliter skikkelig med å finne meg arbeid. Får mange avslag og om jeg kommer til intervju så blir det veldig mye graving i grunnen til at CV-en min ser ut som den gjør.

Har 5,8 i snitt fra vgs så skal studere etterhvert men ikke før jeg har spart opp litt penger. Er i slutten av 20-årene.

Mine to siste intervju gikk ganske fint, men da vi begynte å snakke om lønn ble jeg litt urolig. Deli de Luca ville gi meg 137kr timen for eksempel.

Burde jeg akseptere det? Noen andre tips til jobber jeg kan søke på? Har lite nettverk og kontakter som kan hjelpe meg. Takk!

Anonymous poster hash: ad92b...252

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 073db...249
Gjest ad92b...252 skrev (Akkurat nå):

Har 5,8 i snitt fra vgs så skal studere etterhvert men ikke før jeg har spart opp litt penger. Er i slutten av 20-årene.

Anonymous poster hash: ad92b...252

5,8 i snitt eller 58 poeng?

Anonymous poster hash: 073db...249

Lenke til kommentar
Gjest ad92b...252
Gjest 073db...249 skrev (24 minutter siden):

5,8 i snitt eller 58 poeng?

Anonymous poster hash: 073db...249

5,8 i snitt og 65,8 poeng med alderspoeng.

Det virker vanskelig å skulle studere om jeg ikke får spart opp penger først. Ikke vet jeg helt hva jeg vil studere heller.

Håpte at resultatene mine fra skolen skulle hjelpe meg i jobbsøkingen men det har det ikke gjort til nå.

Anonymous poster hash: ad92b...252

Lenke til kommentar

Du bør finne noe å studere som gir jobb lærer, sykepleier doktor, IT på en skole som ikke ligger i Oslo. Billige studenthybler på Høyskolen i Østfold og ved USN Vestfold etc. Koster 3-5000kr per måned strøm og internett inkludert. 

Jeg hadde lønn på 200kr timen etter 5 år i matbutikk, startet vel på 150kr.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Du bør finne noe å studere som gir jobb lærer, sykepleier doktor, IT på en skole som ikke ligger i Oslo. Billige studenthybler på Høyskolen i Østfold og ved USN Vestfold etc. Koster 3-5000kr per måned strøm og internett inkludert.

Men nå er vel studenthybler egentlig er for studenter og ikke folk i fast arbeid, særlig hvis det er mangel på hybler. Nå kan det ikke være så veldig gode man får under 5000 kr måned blir jo som danskebåten eller kielferga på billigst måte, hvis det har internet kun 10 mbit og gratis strøm opp til 10 kwt år.

Men enig man burde klare lønn rundt 200 timen hvis man velger riktig yrke. Butikk er som regel dårlig betalt. Men litt vanskelig å gi gode råd, da ting er varierene ut i fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Men nå er vel studenthybler egentlig er for studenter og ikke folk i fast arbeid, særlig hvis det er mangel på hybler. Nå kan det ikke være så veldig gode man får under 5000 kr måned blir jo som danskebåten eller kielferga på billigst måte, hvis det har internet kun 10 mbit og gratis strøm opp til 10 kwt år.

Det er poenget mitt, ikke kast bort år i en dårlig betalt jobb. Begynn heller på utdanning, da kan du bo billig og får nok til å leve for fra lånekassen.

https://www.ssn.no/beta-info-og-priser/category3836.html

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Det er poenget mitt i kast bort år i en dårlig betalt jobb. Begynn heller på utdanning, da kan du bo billig og får nok til å leve for fra lånekassen.

Hvor mye får man som student? særlig høyskole og universitetet, generielt koster utdannelse, og gir lite lønn i starten, syns selv det ikke er dumt å skaffe seg jobb men generielt er det vanskelig å gi råd, kanskje nav kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Gjest ad92b...252

Takk for rådene. Studenthyblene har ganske strenge prioriteringer, og sånn jeg har lest det kommer jeg bakerst i køen der. Å flytte inn i et kollektiv til 5-6k med folk som er 10 år yngre enn meg virker lite fristende.

Tror butikk og kundeservice er der jeg har best sjans, evt barnehage.

Hvilke bacholors innen IT er det etterspørsel etter?

Anonymous poster hash: ad92b...252

Lenke til kommentar
Gjest ad92b...252 skrev (15 timer siden):

Det virker vanskelig å skulle studere om jeg ikke får spart opp penger først. Ikke vet jeg helt hva jeg vil studere heller.

Legg heller en plan for å starte med studier fra høsten av som kommer nå. Du kan jobbe ved siden av studier for å spe på inntekten, det er ikke sånn at man skal måtte bruke sparepenger for å få seg en utdanning her til lands. Med karaktersnittet ditt kommer du inn på nær sagt hva som helst, så start med å undersøke hva du kunne tenke deg ASAP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/18/2020 at 9:51 AM, Nimrad said:

Legg heller en plan for å starte med studier fra høsten av som kommer nå. Du kan jobbe ved siden av studier for å spe på inntekten, det er ikke sånn at man skal måtte bruke sparepenger for å få seg en utdanning her til lands. Med karaktersnittet ditt kommer du inn på nær sagt hva som helst, så start med å undersøke hva du kunne tenke deg ASAP.

Støtter dette.

Dersom du klarer å komme deg gjennom året med 112 290 kr (Lånekassen, fulltidsstøtte 2020-2021) så kan du året etter spe dette ved å bli gruppelærer. Der jeg studerer er det faktisk et reelt behov for gruppelærere og det skal ikke så mye til for å bli det. Da får du lønn på 185 kroner i timen - 48 kroner mer i timen enn det Deli de Luca tilbyr deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom du skal spare opp litt pengar for å kunne studere så blir fyrste prioritet å skaffe deg ein jobb.
Då er det rett og slett så enkelt at ein dårleg betalt jobb betalar deg meir enn ingen jobb. Særleg med litt rufsete CV som arbeidsgiverane henger seg opp i så vil du ha mykje igjen for å starte å tette igjen hol i CVen ved å ta på deg stabilt arbeid.
Det er dessverre slik at sjølv med utdanning så kan det være vanskeleg å skaffe seg den fyrste jobben dersom CVen gjer at arbeidsgiver er usikker på om du vil være ein stabil arbeidstakar.

137 kr timen for jobb i butikk er lavt, butikkoverenskomsten seier at tarifflønn for voksne utan ansiennitet skal være 152 kr timen. 137 kr timen er likevel meir enn 0 kr timen, og det vil være lettare for deg å skaffe deg ny jobb når du alt har ein jobb.
Ettersom det er snakk om jobb i ein kiosk med lang opningstid så burde det også være gode muligheiter for kveldsvakter som gir litt meir utbetalt.

Eg vil råde deg til å akseptere jobbtilbodet men fortsette å søke jobb. Det er fortsatt lenge til hausten og studiestart, så det er betre å jobbe litt no i nesten eit år enn å gå arbeidslaus samtidig som at holet i CVen blir større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ad92b...252
The Avatar skrev (På 20.10.2020 den 9.29):

-

Takk for svaret!

Skal prøve å jobbe så mye som jeg klarer frem til høsten så det er kjipt at det er vanskelig å få en fot innenfor. Takker ja til deli om jeg får tilbudet der, og skal fortsette å sende ut søknader i håp om napp. Helt sant det du sier, viktigste nå er å ikke gjøre hullet i CVen større.

Anonymous poster hash: ad92b...252

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...