Ellen Viseth Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 Statkraft og Finnfjord går sammen om metanol-produksjon [Ekstra]
Simen1 Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. 5
aanundo Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 (endret) "Et anlegg som kan ta unna de 300.000 tonnene CO₂ som Finnfjord slipper ut per år, og vil kreve om lag 1 TWh strøm." Hvilken strømpris regner Statkraft med når de sammenligner metanolprisen fra Tjeldbergodden med metanol fra hydrogen fremstilt ved elektrolyse? Trolig vil CO2-agiftene stige vesentlig fra dagens nivå på ca kr 500,-/tonn til kanskje så mye som kr 2000,-/tonn i 2030. Med andre ord vil CO2-avgiftene betale for fangst av CO2 ved f. eks. Klemetsrud, og CO2 kan derfor leveres gratis til metanolfabrikken i stedet for lagring i Nordsjøen. Endret 15. oktober 2020 av aanundo
dguzs Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 15 minutes ago, Simen1 said: Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. Hva går mesteparten av metanolen i verden til - som drivstoff/innblanding i drivstoff? Eller som en råvare til andre industrielle prosesser?
aanundo Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 Simen1 skrev (8 minutter siden): Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. "Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange." Dersom de 400 000 tonnene fra Klemetsrud brukes til metanolproduksjon som så brukes i tungtransport i stedet for diesel forsvinner ca 400 000 tonn CO2 fra veiene. Klemetsrud + tungtransport = 800 000 tonn, som blir til 400 000 tonn. Med andre ord 50% reduksjon i CO2-utslippene. 1
Simen1 Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 dguzs skrev (13 minutter siden): Hva går mesteparten av metanolen i verden til - som drivstoff/innblanding i drivstoff? Eller som en råvare til andre industrielle prosesser? Godt poeng. Det går ca 10 ganger så mye til produksjon av formaldehyd, som det som går til innblanding i drivstoff. 1 1
oophus Skrevet 15. oktober 2020 Skrevet 15. oktober 2020 Simen1 skrev (36 minutter siden): Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Rett må være rett da. Det spørs hvilken sluttbruker de skal utnytte, og de sier jo at formålet er å kunne skape verdier for å gjøre prosessen med CO2 fangst billigere. Altså finne forbruk for CO2 en ekstra gang før den lagres er jo mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå