Gå til innhold

UPS + fortollingsgebyr


ringir

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt hobbyvarer for 1200 kr (eksl. mva.) fra Sverige + 250 kr for frakt med UPS. Mva. må selvfølgelig betales, og som forventet har jeg  mottatt en  faktura fra UPS:

-Utlegg MVA: 300 kr

-Utleggsprovisjon: 165 kr

-Fortolling over 5 varelinjer: 546 kr

Er det bare meg eller er disse fortollingsgebyrene litt vel ekstreme? Svært uforutsigbart når man ikke har noen forutsetning for å vite hvor mye UPS bestemmer seg for å ta i gebyrer. Oppleves som ren bingo.

I ettertid har jeg funnet ut at Tolletaten har en egen fortollingsløsning (https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/fortollingslosning/), som forøvrig ikke fungerer i skrivende stund. Noen som har erfaring med den? Finnes det andre måter å beskytte seg mot store fortollingsgebyrer?

Erfaringer og tips tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (Akkurat nå):

nei DHL leverer selv i Norge. mulig enkelte steder i gokk at de  har samarbeidsavtaler med andre, men stort sett over alt kjører de ut pakkene selv.

Har kjøpt flere ganger fra Tyskland, hvor pakken er sendt med DHL, og det er alltid Posten som leverer ut pakken
Bor 10-15 minutter fra alle terminaler så ganske sentralt 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Har kjøpt flere ganger fra Tyskland, hvor pakken er sendt med DHL, og det er alltid Posten som leverer ut pakken
Bor 10-15 minutter fra alle terminaler så ganske sentralt 

Da har nok ikke DHL noe utkjøring der du bor. Alle pakker som blir sendt via DHL blir levert av DHL på dør her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Runar said:

Man har ikke alltid mulighet til å velge transportør selv, og det er ikke alltid man kan velge en annen nettbutikk heller.

Helt riktig. I mitt tilfelle hadde jeg også mulighet til å velge DHL Economy, som var hakket dyrere (omtrent 400 kr), samt UPS Express Saver som kostet rundt 800 kr. Etter alle påslag fra UPS hadde nok DHL vært det beste alternativet.

En annen ting som irriterer meg er kort innbetalingsfrist fra UPS. Når jeg mottar brevet har jeg bare noen få dager på å betale. De gidder ikke en gang skrive innbetalingsdato, men "Faktura forfaller til betaling om 15 dager". Antageligvis en fremgangsmåte som skal stresse kunden til å betale så fort som mulig 😒 Synes det er en svært uredelig måte å behandle sine kunder på.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Merko said:

Over 2 ukers innbetalingsfrist er vel mer enn normalt.

Joda, men når jeg mottar brevet har jeg typ 3 dager på meg. Men det er bare et lite irritasjonsmoment i forhold til gebyrene de legger på.

Endret av ringir
Lenke til kommentar
ringir skrev (9 minutter siden):

Joda, men når jeg mottar brevet har jeg typ 3 dager på meg. Men det er bare et lite irritasjonsmoment i forhold til gebyrene de legger på.

neida. Står det kun "Faktura forfaller til betaling om 15 dager" så har du 15 dager fra du mottar brevet.

Lenke til kommentar
Merko skrev (47 minutter siden):

Da har nok ikke DHL noe utkjøring der du bor. Alle pakker som blir sendt via DHL blir levert av DHL på dør her.

https://www.dhl.com/no-no/home/vore-avdelinger/parcel/privatkunder.html

Vi har gjort det enkelt å motta pakker fra hele Europa i samarbeid med samarbeidspartneren vår Posten. Vi henter pakken din og bringer den til Norge. Raskt og enkelt.

Hvilken leverandør leverer min pakke?
DHL har et samarbeid med Posten Group. Internasjonale forsendelser vil bli hentet fra avsenderen og innført i Norge av DHL. Leveransen håndteres deretter av Posten.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Vi har gjort det enkelt å motta pakker fra hele Europa i samarbeid med samarbeidspartneren vår Posten. Vi henter pakken din og bringer den til Norge. Raskt og enkelt.

Jepp, har ikke DHL utkjøring der du bor så bruker de partnere, i dette tilfellet Posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...