Gå til innhold

Går nå økonomi, men tror juss er den riktige veien for meg.


Bjorkiz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går idag på et 5 årig masterstudium på Norges Handelshøyskole i Bergen. Hadde som liten alltid en drøm om å bli advokat, men endret til økonom i siste liten pga. at jeg alltid har vært dyktig med tall. Går nå på mitt andre år i økonomi, og klarer ikke få vekk tanken om at jus hadde vært mer spennende, da særlig foretningsjus. Ettersom jeg alltid har hatt interesse for problemløsning og saklige diskusjoner. Hvor mye får man bruk for en økonomiutdannelse i jus? er det noe vits for meg å fullføre ihvertfall en bachelor? hvor mye innpass i studiepoeng kan jeg eventuelt få på jussen?

Endret av Bjorkiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig for deg å gjere om studiet til bachelorgrad i siste liten? Ofte er ein litt låst på masterstudier slik at du ikkje har muligheit til å hoppe av midtvegs men må enten droppe ut eller fullføre mastergraden.

Det spørs også kva jussutdanning du ser for deg, har du ambisjon om å bli advokat i tillegg?
Dersom det du ser for deg er ei bachelorgrad i forretningsjuss og økonomi så vil dette lett la seg kombinere med ein mastergrad i økonomi. Då vil du også kunne ta bachelorgraden på kortare tid ettersom du kan bruke mange av studiepoenga frå mastergraden til å danne bachelorgraden i forretningsjuss og økonomi.

Dersom du sikter deg inn på å også ta mastergrad i juss så tenker eg umiddelbart at to mastergrader vil være litt "overkill" som du nok ikkje vil få nok lønnsmessig uttelling for til å forsvare 10 år som fulltidsstudent.

 

Det kjem som sagt mykje ann på kva du ser for deg som alternativ til å fullføge mastergraden i økonomi.
Det er aldri forseint å hoppe av eit studie om det ikkje er rett for deg, du har tross alt ikkje komt lenger enn semester 3 av 10, så du er ikkje så nært målet at det er heilt vekkasta å hoppe av før du er ferdig med mastergraden.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Er det mulig for deg å gjere om studiet til bachelorgrad i siste liten? Ofte er ein litt låst på masterstudier slik at du ikkje har muligheit til å hoppe av midtvegs men må enten droppe ut eller fullføre mastergraden.

Det spørs også kva jussutdanning du ser for deg, har du ambisjon om å bli advokat i tillegg?
Dersom det du ser for deg er ei bachelorgrad i forretningsjuss og økonomi så vil dette lett la seg kombinere med ein mastergrad i økonomi. Då vil du også kunne ta bachelorgraden på kortare tid ettersom du kan bruke mange av studiepoenga frå mastergraden til å danne bachelorgraden i forretningsjuss og økonomi.

Dersom du sikter deg inn på å også ta mastergrad i juss så tenker eg umiddelbart at to mastergrader vil være litt "overkill" som du nok ikkje vil få nok lønnsmessig uttelling for til å forsvare 10 år som fulltidsstudent.

 

Det kjem som sagt mykje ann på kva du ser for deg som alternativ til å fullføge mastergraden i økonomi.
Det er aldri forseint å hoppe av eit studie om det ikkje er rett for deg, du har tross alt ikkje komt lenger enn semester 3 av 10, så du er ikkje så nært målet at det er heilt vekkasta å hoppe av før du er ferdig med mastergraden.

Hei! Ja er mulig å hoppe av etter bachelor ettersom at det er lagt opp slik at jeg er garantert plass på master om jeg også tar bachelor på NHH. 
 

er snakk om å bli jurist, og advokat etterpå om jeg går den veien ja! 

Lenke til kommentar
Bjorkiz skrev (2 timer siden):

Hei! Ja er mulig å hoppe av etter bachelor ettersom at det er lagt opp slik at jeg er garantert plass på master om jeg også tar bachelor på NHH. 
 

er snakk om å bli jurist, og advokat etterpå om jeg går den veien ja! 

Så då planlegger du eit forholdsvis langt studieløp innafor juss. I så tilfelle ville eg ha hoppa av så raskt som mulig slik at du sparer deg 1,5 år, meir im du kan bruke litt av studiepoenga frå økonomi i jussgraden din. Eg hadde tenkt slik at du kan alltids gå tilbake til økonomi ein gong i framtida om du angrer på valget. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 timer siden):

Så då planlegger du eit forholdsvis langt studieløp innafor juss. I så tilfelle ville eg ha hoppa av så raskt som mulig slik at du sparer deg 1,5 år, meir im du kan bruke litt av studiepoenga frå økonomi i jussgraden din. Eg hadde tenkt slik at du kan alltids gå tilbake til økonomi ein gong i framtida om du angrer på valget. 

Vedkommende kan hoppe av nå, men han får jo ikke startet på jussen før tidligst til høsten, så det er jo egentlig ganske meningsløst å hoppe av akkurat nå.

Dersom TS har kapasitet til det ville jeg faktisk vurdert å ta 3. året på bachelor i økonomi samtidig som man tar 1. året på jussen. Evt. kan man jo søke seg inn på vår-inntaket på jussen, slik at man har bachelorskrivingsemesteret på økonomi samtidig som man har 1. semesteret på jussen. Det burde la seg kombinere.

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (På 22.9.2020 den 13.10):

fullføre øk bachelor,

så en reorientering retning jus høres vettugt ut

 

Dette. En bachelor i økonomi og administrasjon er et godt tillegg til jussutdannelsen. Neste sommer når TS kan begynne på juss vil hen være ferdig med 2 av 3 år. Da ville jeg gjort meg ferdig med bachelor også. Men det er mulig TS kan ta siste året, evt. siste semester, parallelt med jussen. 

TS: Selv om dette er mulig, ville jeg vurdert om det er et godt karrieregrep. Vantrives du med økonomi så må du selvfølgelig bytte, for all del. Hvis du fortsatt er flink vil tall ville jeg av rent kyniske hensyn sterkt vurdert å heller fordype meg i kvantitative økonomifag. Gresset er oftere grønnere på andre siden, men forretningsadvokatyrket er ikke voldsomt spennende altså, og jeg tror etterspørselen etter flinke økonomer, i alle fall med sterke kvantitative ferdigheter, kommer til å være en hel del høyere fremover enn etterspørselen etter jurister. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...