Gå til innhold

Stengt grense førte til økte matpriser


Barsen

Anbefalte innlegg

Grensene mot sverige stenges ned. Hva skjer da? Matprisene i Norge øker med 20% over natten. 

Nå vet vi at det ikke ville vært lønnsomt for forbrukere om Staten reduserte avgiftene for å forhindre grensehandel. Vi vet nå at grossist og produsent bare ville øke prisene tilsvarende og ta overskuddet selv..dette vet selvsagt også Staten. Derfor vet Staten best når den ikke senker avgiftsnivået i Norge.

Forøvrig er det råttent av næringen å øke prisene når de vet at man ikke får handlet i sverige samtidig som at matprisene egentlig ble billigere for forbrukeren etter grensestengingen. De selger mer og prisene skulle egentlig gått ned, og siden de beviser at de er forrædere mot fedrelandet så er det greit å merke seg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (2 minutter siden):

Mange kostnader har gått opp for produsenter og leverandører. Innsatsfaktorer, personalkostnad osv har gått opp. Og renholdsbudsjettet er nok doblet, minst. Butikkjedene tar nok sin del av kaka også, men også der er det økte kostnader.

Men da vet vi det. redusert avgiftsnivå i Norge ville ført til permanente høyere priser for kundene.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Hva med alle milliardene kapitalistene har tjent i de gode årene? I skatteparadiser? Nå må de gi noe tilbake til forbrukerne og ikke loppe oss.

Hvorfor gi noe, når de fikk formuer av å ikke gi noe? De følger ritualer vet du..de gir ingenting for da kommer Satan og tar alt fra dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/inrikeshandel/omsattning-inom-tjanstesektorn/pong/statistiknyhet/manatlig-indikator-over-hushallens-konsumtionsutgifter-juni-2020/

 

"Den branschgrupp som påverkade hushållskonsumtionen positivt var främst Detaljhandel med brett sortiment mest livsmedel och dryck, som ökade med 2,5 procent i fasta priser."

 

Jeg må innrømme at jeg sliter med å lese alt innholdet i linken, men slik jeg forstår det har prisene på matvarer i Sverige steget med 2,5% fra juni 2019 til juni 2020. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kronekursen har svekket seg kraftig, så alle varer som er importert øker kraftig i pris.

Alle norskproduserte varer, der deler av produksjonen baserer seg på utenlandske varer, øker også kraftig i pris.

Alle norskproduserte varer, som kan eksporteres, presses opp i pris av utenlandske grossister.

Dette handler ikke om at grensen er stengt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Barsen said:

Så det du skriver er at jeg som nordmann må betale mer for en norskprodusert vare, fordi en utlending kjøper min norske vare?

Ja, det vil ofte kunne være tilfellet.

En privat produsent selger «selvfølgelig» til den som byr høyest, og ved svak kronekurs så vil eksport være mer gunstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, WiiBoy said:

Kronekursen har svekket seg kraftig, så alle varer som er importert øker kraftig i pris.

Alle norskproduserte varer, der deler av produksjonen baserer seg på utenlandske varer, øker også kraftig i pris.

Alle norskproduserte varer, som kan eksporteres, presses opp i pris av utenlandske grossister.

Dette handler ikke om at grensen er stengt

Denne svekkelsen er vel mer eller mindre totalt reversert nå, tilbake til pre-corona.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Det er umulig å svare på, men det er jo heller ikke relevant for tråden eller min kommentar..

Neida. Jeg spurte bare for å få greie på om praksisen er gagnelig eller ei. Jeg vet det rett og slett ikke. Det var ikke ment å spore av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...