Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips og råd mot skabb


Taurean

Anbefalte innlegg

Først og fremst, har ikke det selv. Men er livredd for å få det, når jeg leser denne artikkelen:

https://www.nrk.no/ytring/dyre-sma-udyr-1.15136028?fbclid=IwAR3WwwS_B3EvigjKFro-F_C1PyFIIRl4Aq615ehRKZJbm_Olr9dVo4Sudn4

Noen som har hatt skabb og har tips og råd å dele? Går det an å kjøpe noe fra utlandet som er billigere? Er det noe jeg faktisk er redd for, så er det å få det greiene der. Så å ha noe kremer og midler liggende virker ikke som en dårlig idé.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fca4d...d18

Kjenner en som har hatt skabb. Der var det en tur til legen for å få noe mot det og alt sengetøy og alle klær i husstanden måtte fryses ned osv. 

Anonymous poster hash: fca4d...d18

Lenke til kommentar

Skabb er svært smittsomt og bryter ofte ut i små "epidemier" i lokalmiljøer, typ skole. Det er faktisk ikke så uvanlig. I Danmark er dette ganske vanlig å se på et legekontor og behandlingen er oftest å smøre inn hele kroppen med permetrin dag 0 og dag 7, alle i husstanden. I tillegg skal ALT sengetøy og klær vaskes på så høy temp som mulig. Så er man ferdig.

Noen ganger må man gjennomføre dette flere ganger fordi man ikke lykkes første gang, så det gjelder å gjøre det ordentlig når man først skal gjøre det.

Det er ingen vits å ha noe kremer liggende. Altså man merker veldig godt når man får det - man får en intens kløe over hele kroppen, ofte utvikler man også utslett. Hvis man først skal få det, så hjelper det ikke å ha en krem liggende - da skal man gå grundig til verks og utrydde hele skabb-standen i huset. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (2 timer siden):

Skabb er svært smittsomt og bryter ofte ut i små "epidemier" i lokalmiljøer, typ skole. Det er faktisk ikke så uvanlig. I Danmark er dette ganske vanlig å se på et legekontor og behandlingen er oftest å smøre inn hele kroppen med permetrin dag 0 og dag 7, alle i husstanden. I tillegg skal ALT sengetøy og klær vaskes på så høy temp som mulig. Så er man ferdig.

Noen ganger må man gjennomføre dette flere ganger fordi man ikke lykkes første gang, så det gjelder å gjøre det ordentlig når man først skal gjøre det.

Det er ingen vits å ha noe kremer liggende. Altså man merker veldig godt når man får det - man får en intens kløe over hele kroppen, ofte utvikler man også utslett. Hvis man først skal få det, så hjelper det ikke å ha en krem liggende - da skal man gå grundig til verks og utrydde hele skabb-standen i huset. 

Men hvis man smører inn kroppen med krem konstant i ukesvis eller månedsvis, da vil jo all skabben dø uansett om man fryser eller koker klær eller ikke?

Hva med å ta badstue, dreper det midden?

Hvis jeg får det, vurderer jeg å bli lagt i narkose til jeg er frisk .. og ringe vaskebyrå som kan ordne opp i hjemmet i mellomtiden. Eller det blir vel ikke nødvendig, siden de dør ut i mellomtiden uansett.

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Om du vil bruke 13500 pr måned på behandling så kan du sikkert det..
Vanlig behandling ser ut til å være to påføringer, men du kan sikkert kaste så mye penger du vil på problemet.

Det er ikke ditt valg å bli lagt i narkose, heldigvis :)

Koster det så mye? ^^ I artikkelen stod det 9000 kr for en familie for en behandling...

Hvis jeg kjøper heroinen så ^^ hehe

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Men hvis man smører inn kroppen med krem konstant i ukesvis eller månedsvis, da vil jo all skabben dø uansett om man fryser eller koker klær eller ikke?

Den skabben du har på kroppen vil nok dø, men den skabben som lever i sengetøyet ditt vil jo bare fortsette å formere seg.

Så med mindre du har lyst til å drive skabboppdrett lønner det seg nok å følge anbefalt behandlingsforløp.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Den skabben du har på kroppen vil nok dø, men den skabben som lever i sengetøyet ditt vil jo bare fortsette å formere seg.

Så med mindre du har lyst til å drive skabboppdrett lønner det seg nok å følge anbefalt behandlingsforløp.

Må ikke de ha blod for å overleve og formere seg? Ville jo vasket sengetøyet på vanlig måte, og ville gjort det omtrent daglig da i så fall.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Tips og råd mot skabb
Taurean skrev (6 minutter siden):

Må ikke de ha blod for å overleve og formere seg? Ville jo vasket sengetøyet på vanlig måte, og ville gjort det omtrent daglig da i så fall.

Du ligger jo og sover i denne sengen så da har de jo plenty med mat om nettene.

Ikke vask sengetøyet på vanlig måte. Vask det varmere. Det er bokstavelig talt den eneste endringen du trenger å gjøre. Vri bryteren på vaskemaskinen ett eller to hakk lenger.

Seriøst, å bli kvitt skabb er super enkelt, ingen grunn til å gjøre det vanskeligere.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Du ligger jo og sover i denne sengen så da har de jo plenty med mat om nettene.

Ikke vask sengetøyet på vanlig måte. Vask det varmere. Det er bokstavelig talt den eneste endringen du trenger å gjøre. Vri bryteren på vaskemaskinen ett eller to hakk lenger.

Seriøst, å bli kvitt skabb er super enkelt, ingen grunn til å gjøre det vanskeligere.

Men planen er å smøre meg inn med sånn krem hele døgnet. Før søvn, etter søvn, hele tiden. Da nekter man dem jo mat.

Tåler bomull-laken 95 grader?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Men planen er å smøre meg inn med sånn krem hele døgnet. Før søvn, etter søvn, hele tiden. Da nekter man dem jo mat.

Tåler bomull-laken 95 grader?

Igjen: hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Ikke smør deg inn med krem hele tiden. Smør deg inn én gang, og så én gang til 7 dager etter. I mellomtiden vasker du alt av klær og sengetøy på så varmt det tåler.

Bomullslaken tåler fint 95 grader, og uansett: hva er viktigst, å bli kvitt skabben eller om lakenet blir litt slapt?

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 minutter siden):

Igjen: hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Ikke smør deg inn med krem hele tiden. Smør deg inn én gang, og så én gang til 7 dager etter. I mellomtiden vasker du alt av klær og sengetøy på så varmt det tåler.

Bomullslaken tåler fint 95 grader, og uansett: hva er viktigst, å bli kvitt skabben eller om lakenet blir litt slapt?

Trodde man måtte gjøre det hver dag i 7 dager.

"Så varmt det tåler", det er jo ikke godt nok ^^ Det skal jo helst fryses, det som ikke kan vaskes varmt nok. Men jeg har ikke fryser ^^ Så da må jeg kjøpe en brukt fryser på finn.no og ha den stående her på kjøkkengulvet i noen uker til alt hadde vært over, så bli kvitt den igjen.

Lakenet blir vel ikke slapt, det krymper vel ved høyere temperatur?

Lenke til kommentar
19 hours ago, Taurean said:

Men hvis man smører inn kroppen med krem konstant i ukesvis eller månedsvis, da vil jo all skabben dø uansett om man fryser eller koker klær eller ikke?

Hva med å ta badstue, dreper det midden?

Hvis jeg får det, vurderer jeg å bli lagt i narkose til jeg er frisk .. og ringe vaskebyrå som kan ordne opp i hjemmet i mellomtiden. Eller det blir vel ikke nødvendig, siden de dør ut i mellomtiden uansett.

Nei nei nei, altså skabben lever også i klær, sengetøy osv. Regime er full nedvask og tøyvask, samt fullkroppssmøring dag 0 og dag 7, så er man kvitt det. Du skal ikke smøre kroppen i dagesvis. 

Jeg tror du oppfatter dette som mye verre enn hva det faktisk er. Det er ikke farlig en gang, men det klør noe voldsomt når man får det. Det er faktisk ikke helt uvanlig heller, og det blir fremstilt som mye verre enn hva det faktisk er. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (16 minutter siden):

Nei nei nei, altså skabben lever også i klær, sengetøy osv. Regime er full nedvask og tøyvask, samt fullkroppssmøring dag 0 og dag 7, så er man kvitt det. Du skal ikke smøre kroppen i dagesvis. 

Jeg tror du oppfatter dette som mye verre enn hva det faktisk er. Det er ikke farlig en gang, men det klør noe voldsomt når man får det. Det er faktisk ikke helt uvanlig heller, og det blir fremstilt som mye verre enn hva det faktisk er. 

"Lever" den der? Hvor lenge lever den? Hva spiser de, hva leve de av?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Taurean said:

Ja, men hvis jeg smører meg konstant, så vil den ikke leve der heller ^^ så da dør dem.

Haha nei nå må du gi deg. Handlet ikke tråden din om at det også var veldig dyr medisin? Tror ikke lommeboka di hadde vært så happy, hadde heller spart de pengene til HVIS du skulle få det og heller smøre seg et par ganger da. Altså skabb er ikke noe man skal frykte. Jeg anbefaler seg å ikke lese om tropisk medisin hvis du synes skabb er ekkelt :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...