Gå til innhold

Hverdagsgryter i kvalitetsstål som ikke er laget i Kina


minimax

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte dette skulle være enkelt å få tak i; men hvor finner jeg gryter til hverdagsbruk (ca. 2-2,5L) i rustfritt stål uten noe "dilldall" med ukjente kjemiske tilsetninger (non-stick osv.) og som ikke er laget i Kina (eller andre "tvilsomme" billigland der man ikke kan være sikker om tungmetaller og dårlig kvalitet)?

Jeg har kikket gjennom ulike butikker og produsenter på nett, og som regel står det ikke noe om hvor det er laget (fritt oversatt: Made in China), eller hos f.eks. Le Creuset står "Made in France" på deres dyreste støpejernsgryter mens det ikke finnes noe slik informasjon å finne for stålgrytene deres (støpejern er bra, men litt vel tunge samt varme lokk for hverdagsbruk). Og det tyske merket Zwilling som selger gryter gjennom Jernia viser seg å være produsert i Kina.

Finnes det ikke noen gode, gammeldagse rustfrie stålgryter lenger å få som er laget andre steder enn Kina, India eller Vietnam?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er en vanesak, men vi har en Le Creuset støpejernsgryte som riktignok holder veldig godt på varmen (er mulig den også blir fortere varm uten at jeg har lagt merke til det), men den er veldig tung å løfte (det står "22" under som jeg gjetter på betyr 22cm i og med at iflg. deres nettside finnes i bla. 22cm/3,3L), og den er ikke bare å sette inn i oppvaskmaskinen slik som med noen Ikea gryter i rustfritt stål vi hadde tidligere.

Men som sagt er muligens alt dette en vanesak.... og du snakker kanskje om de mer tradisjonelle støpejernsgrytene og ikke emaljerte innvendig som Le Creuset?

 

Lenke til kommentar

Finner ikke disse til salgs noe sted, stikk innom bruktbutikker og finn noen som ligner. -Ikke- kjøp overpriset skrot som le creuset. Har gått forbi så mange flotte jernkjeler i bruktbutikker til 100-150-200 kr. Kjøpte en brukt liten ca 0.70 liter jernkjele på finn.no til tror det var 70 kr. Like god som ny.

Denne er 3 liter, brukt i 13 år, vasker med litt såpe, oppvaskbørste og varmt vann.

OIKiacv.jpg

5uRhmOC.jpg

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
3 hours ago, Papegøye said:

Jeg er fornøyd med mine Høyang-Polaris gryter som nå selges under Fischars-merkenavnet. Aner ikke hvor dette er produsert, men det kan du vel se på pakningen om du tar en tur på Jernia.

Faktisk ser jeg at de at de aktuelle grytene fra Fiskars er "Made in Finland"! Dessverre kommer de med et "non-stick" belegg, noe jeg er skeptisk til og vil derfor unngå. Bruker heller litt olje.

Godt forslag å stikke innom butikken for å sjekke på pakningen hvor hen produktet er laget. Ellers er kanskje Taurean sitt forslag om å kjøpe brukt hvis ikke noe nytt med kravene mine er å oppdrive. Det meste virker å være outsourcet til Kina i disse dager.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (5 timer siden):

Faktisk ser jeg at de at de aktuelle grytene fra Fiskars er "Made in Finland"! Dessverre kommer de med et "non-stick" belegg, noe jeg er skeptisk til og vil derfor unngå. Bruker heller litt olje.

Godt forslag å stikke innom butikken for å sjekke på pakningen hvor hen produktet er laget. Ellers er kanskje Taurean sitt forslag om å kjøpe brukt hvis ikke noe nytt med kravene mine er å oppdrive. Det meste virker å være outsourcet til Kina i disse dager.

Det er tilsvarende All Steel+ serien fra Fiskars jeg har, de har ikke noe belegg så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...