Gå til innhold

Ustabilt (kablet) nett og win 10 "doesnt have a valid IP configuration"


Per69

Anbefalte innlegg

21 hours ago, Per69 said:

Stabilt nett gjennom hele arbeidsdagen så langt ??

Jensen får nå flytte ut til el-retur punktet.

Flott at det løste seg!

Og på en måte synd at jeg fikk rett - igjen. Da har jeg fortsatt til gode å oppleve eller høre om et bra Jensen-produkt...

Helt utrolig at en Jensen-switch kødder til HELE nettverket ditt. Jeg blir jo nesten imponert - på helt feil måte.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134
G skrev (1 time siden):

Skal man? Dersom man stoler på nabo, så kan man klare seg med en switch på slaveforbindelsen i nabohuset.

"Slaveforbindelsen?" Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (1 minutt siden):

Switcher tar routing-kommandoer fra routere. Sånn vet du.. Delegering av jobb skjer fra router-side.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "routing-kommandoer", "delegering av jobb skjer fra router-side" og "slaveforbindelsen". 

Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Skal man? Dersom man stoler på nabo, så kan man klare seg med en switch på slaveforbindelsen i nabohuset.

Mange måter å gjøre ting på. Hvis man her vil gjøre det med ganske vanlige hjemmenettutstyr, ville det å basere seg på ruter bak ruter, hvis man bare har en public ip tilgjengelig, vært en måte å få separere en del av trafikken. Også flere årsaker her til å holde det separert av den praktiske hensyn, når det gjelder bare se sitt eget utstyr, ikke velge feil Chromecast o.l.

Får man flere IP-er ville man kunne sette opp to  vanlige rutere direkte mot nettet. Går man på litt mer avanserte rutere vil man kunne sette opp litt mer separerte nett for de to husstandene, men likevel har da den som har aksessen egentlig mulighet til å snoke på trafikken.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, NULL said:

Mange måter å gjøre ting på. Hvis man her vil gjøre det med ganske vanlige hjemmenettutstyr, ville det å basere seg på ruter bak ruter, hvis man bare har en public ip tilgjengelig, vært en måte å få separere en del av trafikken. Også flere årsaker her til å holde det separert av den praktiske hensyn, når det gjelder bare se sitt eget utstyr, ikke velge feil Chromecast o.l.

Får man flere IP-er ville man kunne sette opp to  vanlige rutere direkte mot nettet. Går man på litt mer avanserte rutere vil man kunne sette opp litt mer separerte nett for de to husstandene, men likevel har da den som har aksessen egentlig mulighet til å snoke på trafikken.

Det selges simple switcher også til en rimelig penge til mannen i gata. Varier nok litt i kvalitet fra modell til modell. Man behøver ikke å gjøre det så vanskelig og komplisere ting med dobbelt-NAT med to routere som beskrevet, på tross av at dobbelt-NAT fint kunne fungere i visse oppsett.

Kunne ikke primær-router som sitter nærmest ISP sin forbindelse, bli satt opp med Adresse-reservering og DMZ  for router nr. 2 da på router nr. 1 da? Bare for å spør, da jeg antar at dere har bedre nettverksforståelse enn meg, men tipper at dere egentlig bare forsøker å sette meg fast.

Kunne en ikke gått for IPv6 og sluppet hele NAT-greiene da?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (Akkurat nå):

Ok, da får det bare være.

Tror vi heller sier at stort sett så vil hybridfiber fungere veldig bra for de aller fleste, man trenger ikke grave kabel til naboen for å dele nett med han, verken med VPN eller om man stoler på naboen. Bruk også terminologi som gir mening hvis du gir råd til andre om nettverk.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fleskefjeset said:

Tror vi heller sier at stort sett så vil hybridfiber fungere veldig bra for de aller fleste, man trenger ikke grave kabel til naboen for å dele nett med han, verken med VPN eller om man stoler på naboen. Bruk også terminologi som gir mening hvis du gir råd til andre om nettverk.

Du jeg mangler sertifisering til å kunne all terminologi helt snorrett, men gjør det vel relativt bra, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (2 minutter siden):

Det selges simple switcher også til en rimelig penge til mannen i gata. Varier nok litt i kvalitet fra modell til modell. Man behøver ikke å gjøre det så vanskelig og komplisere ting med dobbelt-NAT med to routere som beskrevet, på tross av at dobbelt-NAT fint kunne fungere i visse oppsett.

Kunne ikke primær-router som sitter nærmest ISP sin forbindelse, bli satt opp med Adresse-reservering og DMZ på router nr. 2 da? Bare for å spør, da jeg antar at dere har bedre nettverksforståelse enn meg, men tipper at dere egentlig bare forsøker å sette meg fast.

Kunne en ikke gått for IPv6 og sluppet hele NAT-greiene da?

Med simple switcher så har du nok ingen mulighet til segregering, og da er sikkerheten mellom deg og naboen ikke-eksisterende. Løsningen du foreslår for at vedkommende ikke skal bruke sin egen hybridfiber er helt utrolig lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (Akkurat nå):

Du jeg mangler sertifisering til å kunne all terminologi helt snorrett, men gjør det vel relativt bra, eller?

Synes ikke det. Utifra rådene du har gitt her så virker det som du skriver i tråden bare for å få opp innleggstelleren din.

Lenke til kommentar
Just now, Fleskefjeset said:

Med simple switcher så har du nok ingen mulighet til segregering, og da er sikkerheten mellom deg og naboen ikke-eksisterende. Løsningen du foreslår for at vedkommende ikke skal bruke sin egen hybridfiber er helt utrolig lite gjennomtenkt.

Var Coax-greiene jeg ikke ville stolt på, men det fungerer sikkert her og der. Men hadde ikke ønsket meg kobber i topologien annet enn ethernet-kabling jeg da, nå i vår tid.

Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Vet ikke jeg hvor mye det skulle ha hjulpet, men finnes norske VPN-servere også da som gjerne har litt mindre latency enn disse utenlandske.. Er like fullt et VPN, men da med norske juridiske sanksjoner dersom noen fikk nyss i å nøste i det der. Man har enkelte naboland som har relativt rask respons til oss i Norge da, dersom man vil holde det på utenlandske hender for å gjøre det vanskeligst mulig.

Ok, finnes kanskje brannmurmuligheter om en er redd for at naboen er hacker? Jeg er litt tvilende til at det skulle bli en så dårlig løsning som dere skisserer, men dere har også et og annet poeng da. Må innrømme det.

Ok, dobbelt-NAT kan være en vanskelighetsgrad større, men det benyttes også av profesjonelle har jeg hørt dersom det sette opp korrekt, så kan det der fungere veldig bra også (men man må vel ha greie på hva man driver på med?)

Har kjørt dobbelt-NAT jeg før i tiden. Fungerte relativt bra det sånn for en amatør. Men, det kan føre til utfordringer, helt klart at det kan.

Brannmurmuligheter er vel ikke det man er ute etter her. I praksis ønsker man separation av trafikken. Men så lenge man da har tilgang til aksessen, vil man kunne snoke på mye av trafikken. Man kan naturligvis tunnellere den via en VPN, men fordelene og ulempene det har. Når det gjelder en del av de VPN-tjenestene man vel normalt vil referere til, er vel i hvert fall min tillit "sånn passe". Skulle jeg samle data om folk, hadde jeg satset på å tilby en billig VPN-tjeneste  ? 

Dobbel-NAT benyttes av profesjonelle? Tja, man kan bruke det i situasjoner der man kanskje ikke ser noen større problemer med det, men det skal ikke mer enn en spillkonsoll og et multiplayer-spill til for at man har problemet. En del VPN-løsninger kan også slite med dobbel-NAT så vidt jeg forstår. To rutere, så øker du også forsinkelsen, uten at det her trenger å være av praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Just now, NULL said:

Skulle jeg samle data om folk, hadde jeg satset på å tilby en billig VPN-tjeneste  ? 

Ja selvsagt. Men, å vite hva man kan stole på av VPN blir jo en egen diskusjon. Jeg kan ikke si at jeg er kvalifisert i så måte. Men, noe ok VPN må vel finnes for den som leter?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
G skrev (1 minutt siden):

Var Coax-greiene jeg ikke ville stolt på, men det fungerer sikkert her og der. Men hadde ikke ønsket meg kobber i topologien annet enn ethernet-kabling jeg da, nå i vår tid.

Hvorfor ikke egentlig? Sitter du på informasjon som skulle tilsi at hybridfiber er så utrolig dårlig som du skal ha det til - altså så dårlig at du heller anbefaler en bruker å si opp sitt abonnement, grave kabel til naboen sin(!), bryte retningslinjene til ISP, kaste sikkerhet ut av vinduet? Eller synser du bare?

Lenke til kommentar

Har jo beskrevet erfaringen om Get sin Coax inn i leilighet der jeg bodde før, om du hadde giddet å sjekke. Men, ja/nei jeg har ingen erfaring med trådstarters ISP, så kan ikke si om det er godt eller dårlig. Kun si litt om hvor jævlig dårlig det var der jeg bodde med påtvungen Get dersom en ønsket å nytte seg av borettslagets valgte tilbyder. Jeg feilrapporterte disse TV-signalene og det kom reparatør på et par besøk. Men tingenes tilstand ble aldri bra nok. Måtte bo med det greiene i 5 år, så det ble aldri noen bedring i løpet av det tidsrommet da. En nabo av meg hadde da Get TV + Get Internett (den siste unngikk jeg), og han var skikkelig sur på internettkvaliteten som Get leverte han over Coax-signalet som TV-en hans mottok.

Anbefalte han å bytte til Nextgentel, som var et av få bredbåndsalternativer den gang for en 10 år siden. Det ble ihvertfall bedre hos han da, selv om jeg ikke kan uttale meg om hvor mye bedre. Ihvertfall mer stabilt internett kan en vel trygt si.

At slike TV-signalleverandører tviholder på Coax er ikke mine valg. Jeg synes at det er en dum strategi, men det tar vel tid å skifte alt ut.

Vi kan gjerne være enige om å bli uenige rundt Coax. Jeg ville ikke rørt det igjen med ildtang. Det er en utdatert signal-topologi. Gjerne litt sånn 80/90-tallsgreie. Samt 10 Mbps nettverkskort var jo på coax da gjerne før twisted pair overtok på nettverkskabling.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 minutes ago, G said:

Det selges simple switcher også til en rimelig penge til mannen i gata. Varier nok litt i kvalitet fra modell til modell. Man behøver ikke å gjøre det så vanskelig og komplisere ting med dobbelt-NAT med to routere som beskrevet, på tross av at dobbelt-NAT fint kunne fungere i visse oppsett.

Kunne ikke primær-router som sitter nærmest ISP sin forbindelse, bli satt opp med Adresse-reservering og DMZ  for router nr. 2 da på router nr. 1 da? Bare for å spør, da jeg antar at dere har bedre nettverksforståelse enn meg, men tipper at dere egentlig bare forsøker å sette meg fast.

Kunne en ikke gått for IPv6 og sluppet hele NAT-greiene da?

Å kjøre bare via IPv6 kan man foreløpig bare drømme om. Tror du fort vil merke at det er en del tjenester du bruker som ikke fungerer via IPv6.

Ser f.eks. på en Mikrotik-ruter jeg har liggende, kan jeg sette opp flere subnet på LAN-siden og ikke ha ruting mellom dem. Da har man en viss grad en separering. Men kan fortsatt se på trafikken eller sette opp en enhet på det andre subnettet så lenge man har fysisk tilgang til ruteren.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Poenget mitt som du kanskje skjønte er at du bør være forsiktig å rådgi andre (spesielt med så drastiske og lite gode råd som er gitt) når du har liten innsikt og erfaring med temaet. Du utbasunerer hvor elendig en teknologi er uten å vise forståelse for hvordan det fungerer. Det er ikke slik at du må gi råd til folk om alle temaer, hold deg heller til de temaene du kan godt ?

Lenke til kommentar
1 minute ago, NULL said:

Å kjøre bare via IPv6 kan man foreløpig bare drømme om. Tror du fort vil merke at det er en del tjenester du bruker som ikke fungerer via IPv6.

Ser f.eks. på en Mikrotik-ruter jeg har liggende, kan jeg sette opp flere subnet på LAN-siden og ikke ha ruting mellom dem. Da har man en viss grad en separering. Men kan fortsatt se på trafikken eller sette opp en enhet på det andre subnettet så lenge man har fysisk tilgang til ruteren.

Vanlige mannen i gata driver sjelden å ser på trafikken i et Lokal Nettverk (LAN). At naboen skulle både ha disse interessene og ønsker om det er litt far fetched synes jeg da, om enn ikke klin umulig at kan forekomme. Jeg vil anta at det hadde vært tryggere å sjanse på naboen, enn å sjanse på uvissheten rundt en fremmed VPN-tilbyder. Men, det kan jo gå feil med nabo for all del.

Det som kan være utfordring er at dersom naboen som er høvding over nettverket dere lager i sammen, ikke sikrer det på en god måte. Der mister du jo litt kontrollen. Men, kan jo også hende at om du deltar ved oppsettingen av det, at du får en viss mulighet til å hjelpe det rette veien også da.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fleskefjeset said:

Poenget mitt som du kanskje skjønte er at du bør være forsiktig å rådgi andre (spesielt med så drastiske og lite gode råd som er gitt) når du har liten innsikt og erfaring med temaet. Du utbasunerer hvor elendig en teknologi er uten å vise forståelse for hvordan det fungerer. Det er ikke slik at du må gi råd til folk om alle temaer, hold deg heller til de temaene du kan godt ?

Er enig i at jeg ikke kan alt om nettverk. Det kan likevel være en mulighet for den som måtte ønske å gå den veien jeg foreslo. Man kan selvsagt også la være med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...