Gå til innhold

Ny fartsrekord for internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
evilGuy skrev (1 time siden):

independent skriver 178 terabite, så hva er det. terabyte eller tarabite. Det er en forskjell, Og glemmesak at netfix kun har 20TiB med data i biblioteket sitt.

Terabyte, Terabit eller Tebibyte? Skal du introdusere enda en? Eventuelt også terabite og tarabite?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Basert på antallet titler Netflix har, og med tanke på at en god prosentandel av dette er serier med mange episoder, får jeg vel ikke dette tallet til å stemme helt - selv om man tar utgangspunkt i bruk av de mest effektive formatene de tilbyr (AV1 og h.265) og utgangspunkt i hvert fall Full HD-oppløsning, der jeg tenker vi kanskje kunne sagt 4 Mbps i snitt.

Såklart, tar man utgangspunkt i laveste kvalitetsprofil, blir datamengden en helt annen enn hvis man tar utgangspunkt i Full HD. Snakker vel fort 1/10 av båndbredden.

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

Basert på antallet titler Netflix har, og med tanke på at en god prosentandel av dette er serier med mange episoder, får jeg vel ikke dette tallet til å stemme helt - selv om man tar utgangspunkt i bruk av de mest effektive formatene de tilbyr (AV1 og h.265) og utgangspunkt i hvert fall Full HD-oppløsning, der jeg tenker vi kanskje kunne sagt 4 Mbps i snitt.

Såklart, tar man utgangspunkt i laveste kvalitetsprofil, blir datamengden en helt annen enn hvis man tar utgangspunkt i Full HD. Snakker vel fort 1/10 av båndbredden.

Jeg leste for en stund siden at Netflix lagrer alle alle filmer og serier i alle versjonene de kan tilby (altså 244, 384, 480p, 720p, 1080p, 2160p) og de forskjellige formatene og encodinger (H264, H265, AV1), siden de sender et format til Samsung smart TV fra 2014, mens en nettleser krever annen standard. Det samme for Apple TV og andre nye plattformer. Se for eksempel hva TV2 Sumo gjør her: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rA0zKl/tv-2-sumo-tester-ut-4k-innhold

Om man legger sammen alle versjonene så blir det for mange gigabyte tilsammen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gravitass said:

Jeg leste for en stund siden at Netflix lagrer alle alle filmer og serier i alle versjonene de kan tilby (altså 244, 384, 480p, 720p, 1080p, 2160p) og de forskjellige formatene og encodinger (H264, H265, AV1), siden de sender et format til Samsung smart TV fra 2014, mens en nettleser krever annen standard. Det samme for Apple TV og andre nye plattformer. Se for eksempel hva TV2 Sumo gjør her: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rA0zKl/tv-2-sumo-tester-ut-4k-innhold

Om man legger sammen alle versjonene så blir det for mange gigabyte tilsammen.

Ja, det stemmer det - det slik alle streamingtjenester fungerer - riktignok er det en del som kun bruker h.264 ettersom det i praksis er støttet på alle enheter. h.265 og AV1 kan man på en måte si først har sin store "effekt" på 4K-innhold, men samtidig er det penger å spare gjennom lavere distribusjonskostnader pga. samme kvalitet gir en lavere datamengde og da trafikk/belastning for CDN-ene de bruker. For 4K blir h.264 et "problem" pga. de store datamengdene som må transporteres, og det vil også være med på å potensielt gi kundene større utfordringer med å kunne spille av høyeste kvalitet, hvis de ikke har båndbredde nok.

h.265 og AV1 blir da også viktig for forbrukerne med tanke på bruk på mobilnettet, slik at man kan få samme kvalitet uten at det spiser like mye av datakvoten.

Og for en del innhold er det også tilgjengelig med forskjellige rammerater - altså bilder per sekund. Her er det eksempelvis innhold som i USA distribueres med 30 eller 60 bilder per sekund, mens det er 25 eller 50 bilder per sekund i Europa. Det betyr at det må være to versjoner av innholdet igjen. 

Så vidt jeg husker, vil ikke eldre enheter som baserer seg på å bruke Apples HLS-format støtte separate lydspor. Hvis de da skal ha forskjellige språk må da alle lydsportene være inkludert, eller man må lage separate versjoner som lagres. Separate lydspor tror jeg først senere kom til HLS, mens det for andre streamingformater (Dash, Smooth Streaming etc). Og så har man vel dette med HDR-formater, der enkelte formater vel krever at det ligger som en integrert del av videoen, mens andre har det som separat metadata.... 

Netflix har også to kvaliteter for en del av oppløsningene så vidt jeg husker - altså to bitrater for 1080p og 4K, som det kan veksles mellom - for bl.a. kunne fortsette å tilby 1080p selv om tilgjengelig båndbredde er litt for lav til den med høyest kvalitet. Her kan det også være begrensninger på en del enheter for hvilken kvalitet som tillates på basis av hvor sikker man regner DRM-løsningene til å være. Eksempelvis får man jo i Chrome vel fortsatt bare 720p med Netflix, mens man med Microsoft Edge får de høyere oppløsningen (så framt man har en PC som da støtter HDCP 2.2 - mulig det er andre krav også...). Man har jo også mobiltelefoner der man ikke får spilt av noe i Netflix med høyere enn eksempelvis 480p-oppløsning pga. hvordan sikkerheten på dem blir klassifisert - bl.a. ut i fra hvilken prosessor/SoC telefonen er basert på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel stengt hatt ikke noe med hastighet å gjøre, men mengde.

Kan fylle et konatinerskip med 8millioner harddisker av typen med 8TB, så hvis skipet bruker 10dager på reisen og under 2dager på overføringen på hver siden så har jeg slått rekorden med det dobbelte.

Litt som hvordan Telenor gjør det. Gir deg 500Mb/s, men kun 50 av de er har Ping under 5ms. Resterende har hastighet som nærmer seg 100ms får jeg en følelse av.

Ja, det er ofte en sammenheng mellom Ping og hastighet, men egentlig ikke.

Endret av mo-rt-en
Lenke til kommentar
4 hours ago, mo-rt-en said:

Litt som hvordan Telenor gjør det. Gir deg 500Mb/s, men kun 50 av de er har Ping under 5ms. Resterende har hastighet som nærmer seg 100ms får jeg en følelse av.

Ja, det er ofte en sammenheng mellom Ping og hastighet, men egentlig ikke.

Hva prøver du å si her? At jo mer du belaster bredbåndsforbindelsen din, jo lengre blir forsinkelsene? Det er vel "temmelig logisk"... Om man videre kjører denne kommunikasjonen via wifi i stedet for ethernet vil man i enda større grad se økning i latency etter hvert som belastningen øker, og enda mer om man fordeler belastningen ut over flere klienter på wifi.

Lenke til kommentar
NULL skrev (5 timer siden):

Hva prøver du å si her? At jo mer du belaster bredbåndsforbindelsen din, jo lengre blir forsinkelsene? Det er vel "temmelig logisk"... Om man videre kjører denne kommunikasjonen via wifi i stedet for ethernet vil man i enda større grad se økning i latency etter hvert som belastningen øker, og enda mer om man fordeler belastningen ut over flere klienter på wifi.

Ikke noen logikk i det? Har 500/500 linje og førte 50 har lavere enn alt over. Ganske hardt skille i det man går «over».

I prinsippet klarer de ikke å levere denne høye hastigheten, for svært få ville betalt for så treg linje (som klarer å overføre store mengder data). Egnet til Netflix osv med høy oppløsning, men innhenting som heter realtime.

Har man hjemmekontor bør man holde hastigheten under 50 for å være sikret lav ping.

Og dette er i Oslo og påklaget flere ganger.

Lenke til kommentar
mo-rt-en skrev (10 timer siden):

Kan fylle et konatinerskip med 8millioner harddisker av typen med 8TB, så hvis skipet bruker 10dager på reisen og under 2dager på overføringen på hver siden så har jeg slått rekorden med det dobbelte.

Litt som hvordan Telenor gjør det. Gir deg 500Mb/s, men kun 50 av de er har Ping under 5ms. Resterende har hastighet som nærmer seg 100ms får jeg en følelse av.

Telenor er vel de operatørene som gir dårlig tilbud på høye hastighet, de bryr seg om småbrukerne, så får altibox og get ta storbrukerne. Egentlig burde det ikke gi høyere ping med høyere overføring pingen har med avstand og belasting å gjøre. Hvis det er overbelastet må det ta en annen route som tar lengere tid.

Lenke til kommentar

100ms hmm jeg har da iaffal langt under 20ms til nix

--- 2001:7F8:12:2::2119 ping statistics ---

100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99130ms

rtt min/avg/max/mdev = 7.392/8.136/15.020/0.808 ms

Dette er fra min maskin i arenfal og jeg pinga telenors router på nix2 Har fprrøvrig fiber, vet ikke hvor de som har 100ms tester fra/til eller hva slags forbindelse de harmen sist jeg sjekka mot AMSix var det va 25-35 ms så entenn er de 100ms du nevner ganska lnagt bort eller så er det andre faktorer inne i bildet, mulig det var høere belastning. Testen jec copy/pasta over var gjort på 2020-08-24 ca 10:50 og linja mi var ikke sørlig belastet når testen ble utført

Endret av Bjarne Nilsson
manglet noe
Lenke til kommentar

Har opplevd noen personer med overføringshastigheter jeg kunne finne på å drømme om, men ettersom jeg har en potet som står og kjører, med harddisker produsert i bronsealderen, og bunnkort og ram klippet ut av pappkartong har jeg ingen behov hjemme for så raske linjer.

Har vurdert å oppgradere til fibernett, men det blir litt som å frakte 7 unger til skole i Ferrarri.

Hmm. Jeg må ta meg sammen og utnytte bredbåndet igjen. Jeg leser det er et powervacuum i distribusjon av film og serier.

På tide å heise seilet, og seile de syv cyberseas! :JackSparrow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...