Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mange anbefaler nettfart http://nettfart.no/

Jeg har brukt den lenge, men fant plutselig bredbåndpriser sin http://bredbåndpriser.no/speedometer/

Dvs. Test av bredbånd.dk

som hos meg nesten alltid gir vesentlig høyere hastighet både ned og opp.

Jeg bruker den på trådløst bredbånd i Lillesand.

Men er test over Skagerak representativt for "norsk" trafikk? Jeg er interessert i å høre andres erfaringer med disse to.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettfart.no og linken du viser til - samt en rekke andre målesider - er alle basert på Ookla Speedtest (www.speedtest.net). Serverne som benyttes blir akkurat de samme, med mindre ikke noen har satt det opp med konfigurasjoner om å bruke spesifikke servere.

Hvis du følger linken der til https://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest, vil det komme klarere fram at det gjerne vil være en norsk server som benyttes. F.eks. når jeg testet nå kom der der opp Blix Solutions i Oslo. Samme serveren får jeg ofte også på speedtest.net.

Går man direkte til speedtest.net vil jeg si det er det beste. Da er det også lagt opp til at man manuelt kan velge en annen server hvis man vil prøve en annen enn den som ble valgt automatisk. I en god del tilfeller får jeg da bedre hastighet enn med den automatisk valgte.

 

Lenke til kommentar

Takker. Speedtest virker OK, men nettfart taper i konkurransen. Bakgrunnen for mitt spørsmål var at vi i sommer hadde 3-5 mbit/s og at nærmeste linkpkt. faktisk er blitt vesentlig oppgradert (Telia/Ice) for et par uker siden. Interessant å se om det hjelper.

 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, xlarge said:

Takker. Speedtest virker OK, men nettfart taper i konkurransen. Bakgrunnen for mitt spørsmål var at vi i sommer hadde 3-5 mbit/s og at nærmeste linkpkt. faktisk er blitt vesentlig oppgradert (Telia/Ice) for et par uker siden. Interessant å se om det hjelper.

 

Som sagt, Nettfart.no er basert på Ookla, og skal i utgangspunktet være de samme serverne som det måles mot. Men resultatene her varierer for en del av serverne i perioder. Som regel er det på raske linjer man kanskje best merker slike variasjoner.

Hvis det er slik at du sitter på mobilnettet, gjør nok at man i større grad vil se variasjoner i hastigheten på basis av tilgjengelig kapasitet for basestasjonen, som da blant annet handler om antall brukere.

 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Merko said:

Bruk fast.com :)

Jeg ser svært sjeldent at fast.com leverer hastigheten jeg i praksis ellers får på linjene.... Her er det nok heller ikke så mange servere den varierer mellom. Her brukes Netflix Open Connect-servere. Usikker på hvor mange det er av disse - tidligere var det vel  kun Telenor og Altibox som hadde Netflix innplassert på denne måten. Har Altibox hjemme og ser at fast.com-trafikken da går mot Stavanger, så da sikkert Netflix-serverne innplassert hos Altibox. Får p.t. ca. 200 Mbps på min 500 Mbps-linje. Har ellers i praksis ikke noe problem å makse ut linja.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

Jeg ser svært sjeldent at fast.com leverer hastigheten jeg i praksis ellers får på linjene.... Her er det nok heller ikke så mange servere den varierer mellom. Her brukes Netflix Open Connect-servere. Usikker på hvor mange det er av disse - tidligere var det vel  kun Telenor og Altibox som hadde Netflix innplassert på denne måten. Har Altibox hjemme og ser at fast.com-trafikken da går mot Stavanger, så da sikkert Netflix-serverne innplassert hos Altibox. Får p.t. ca. 200 Mbps på min 500 Mbps-linje. Har ellers i praksis ikke noe problem å makse ut linja.

Merkelig. Alltid fått full pott der selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er storbruker av bredbåndsdata, dvs. familien og jeg har to stk trådløse bredbåndsroutere hver med månedslimit på 300 GB med rollover. (Ikke vanskelig å gjette hvilken leverandør). Jeg har testet i går på begge samtidig (uten andre brukere eller faner oppe og lik fysisk plassering på begge (ser rett på masta)) og får relativt store avvik mellom nettfart og bredbåndspriser (bredbånd.dk). Mellom sistnevnte og speedtest er det mindre forskjeller (under 5 mbit/s) ned, men større opp. Faktisk er nettfart klart dåriigst på opp, fulgt av speedtest, mens bredbånd.dk er best opp.

Kan dette ha noe med kapasitet på stedet det testes mot eller er det forskjell på størrelsen av pakkene som testes?

Endret av xlarge
Lenke til kommentar
4 minutes ago, xlarge said:

Jeg er storbruker av bredbåndsdata, dvs. familien og jeg har to stk trådløse bredbåndsroutere hver med månedslimit på 300 GB med rollover. (Ikke vanskelig å gjette hvilken leverandør). Jeg har testet i går på begge samtidig (uten andre brukere eller faner oppe og lik fysisk plassering på begge (ser rett på masta)) og får relativt store avvik mellom nettfart og bredbåndspriser (bredbånd.dk). Mellom sistnevnte og speedtest er det mindre forskjeller (under 5 mbit/s) ned, men større opp. Faktisk er nettfart klart dåriigst på opp, fulgt av speedtest, mens bredbånd.dk er best opp.

Kan dette ha noe med kapasitet på stedet det testes mot eller er det forskjell på størrelsen av pakkene som testes?

Vel. For mobilnettet opplever jeg vel at jeg kan kjøre to tester kort tid etter hverandre på samme tjeneste, og får noe ulike resultater. Det kan handle om eksempelvis belastning på basestasjonen som varierer.

Som sagt er alle disse egentlig basert på Ookla Speedtest. Man kan gjøre konfigurasjoner her gjør at kun visse servere brukes, men merkelig om det gjøres. Går jeg inn via https://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest står det at det nå at norske NGT sin server benyttes. I går stod det Blix Solutions. Dette er samme variasjonen som man ellers vil se direkte på speedtest.net.

Nettfart.no er basert på Ookla, men kan nesten virke som NIX1 Oslo er eneste server som benyttes? Det er jo egentlig litt dårlig med tanke på funksjonaliteten som ellers finnes i Ookla-løsningen. Jeg vet ikke om det er et forsøk på å se ytelsen mot NIX, i stedet for at det f.eks. for Telenor-kunder ofte velges Telenors server, for NGT-kunder velges NGT sin server, for Telia/Get-kunder velges Telia/Gets-server osv. Ytelse målt mot NIX kunne jo absolutt vært relevant, men virker jo her ikke som det er i nærheten av å gi hva linje reelt sett klarer. Jeg har f.eks. ingen problemer med å få 500 Mbps mellom hjemmet her med Altibox med 500/500 og en server på jobben som står på 500/500 fra Telenor. Og for så vidt ikke noe problem å klare 500/500 mot andre ting også.

Ser jeg historikken min på Speedtest.net, så er det jo variasjoner fra 150 til 500 Mbps - gjerne der det er testet mot forskjellige servere rett etter hverandre.

Lenke til kommentar

Takk for interessante innlegg, NULL.

Jeg fikk for et par år siden en måneds gratistilbud fra Altibox på 500/500, men det avslørte bare at selv med en av de kraftigste Asus-routerne var det ikke noe av mitt utstyr som taklet så mye. (Ipad, mobiler og aksesspunkter eller pc-er). Egentlig skremmende hvor dårlig stelt det var. Bare dumt å kjøpe slik kapasitet for meg, men kanskje for en som har behov for mye dataoverføring eller til spilling.

Lenke til kommentar

dslreports.com er super til å sjekke bufferbloat osv, med reell type hastighet og ping du kan forvente til utenlandske servere. Jeg brukte den siden til å finne ut at jeg hadde en router som var dritt f.eks, og har nå oppgradert. Om det faktisk er nødvendig er en annen diskusjon, men likevel. Men for å vite hva du har betalt for hos ISP, så tegner den ikke helt det rette bildet ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
23 hours ago, xlarge said:

Takk for interessante innlegg, NULL.

Jeg fikk for et par år siden en måneds gratistilbud fra Altibox på 500/500, men det avslørte bare at selv med en av de kraftigste Asus-routerne var det ikke noe av mitt utstyr som taklet så mye. (Ipad, mobiler og aksesspunkter eller pc-er). Egentlig skremmende hvor dårlig stelt det var. Bare dumt å kjøpe slik kapasitet for meg, men kanskje for en som har behov for mye dataoverføring eller til spilling.

På trådløst er det vanskelig å få slike hastigheter mot en enkelt klient. Men i mange tilfeller har man flere klienter i bruk samtidig, og bildet kan bli noe annet da. Men generelt sett ja - det er svært mange som overhode ikke har behov for spesielt raskt linje ut i fra bruksmønsteret de har, samt de begrensningene de får ut i fra hvilke enheter de faktisk bruker og hvilke wifi-forhold de brukes under.

For spill er det også sjeldent behov for så voldsomt med kapasitet. Eneste blir kanskje hvis man forventer at en del spill skal installeres raskt, for det er en del spill som er 100GB++ og dermed vil ta sin tid å installere. Og plutselig kommer det en oppgradering som er gedigen i tillegg. Så da kan man betale et par hundrelapper ekstra per måned for å slippe å vente i slike situasjoner. Men ofte vil det jo også være flaskehalser "i andre enden" som gjør at man ikke får utnyttet høy bredbåndskapasitet inn til sitt eget hus....

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og lest om nettverksforbindelser i hele dag da et firma er i ferd med å grave ned fiberkabler i mitt område. Akkurat nå bruker jeg mobilen min som hotspot og det har jo funket greit.

Men jeg har ikke gamet med mobilen som hotspot. Jeg leser at 4G har høy latency med 300-600 ms ping.

Jeg får derimot rundt 30 ms ping på speedtest.net med min Galaxy 10+ og 4G LTE. Da burde det vel gå fint å game med mobilen som hotspot?

Jeg lurer på om jeg skal droppe å betale for å legge en fiberkabel inn i huset mitt. Så hvorfor skal man grave ned kabler og trekke dem gjennom huset sitt når satelittforbindelsene blir stadig bedre og har blitt så gode som de er nå?

Endret av Sound money
Lenke til kommentar
Sound money skrev (Akkurat nå):

Jeg får derimot rundt 30 ms ping på speedtest.net med min Galaxy 10+ og 4G LTE. Da burde det vel gå fint å game med mobilen som hotspot?

Jeg vil si dette kommer an på spillet. Er det CS GO på høyt nivå, så vil jeg si nei. Men om du spiller spill online som ikke krever uber-reaksjon evne, så vil jeg si at hotspot med 4G fungerer helt fint :)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (36 minutter siden):

Jeg vil si dette kommer an på spillet. Er det CS GO på høyt nivå, så vil jeg si nei. Men om du spiller spill online som ikke krever uber-reaksjon evne, så vil jeg si at hotspot med 4G fungerer helt fint :)

Jeg leste faktisk at dersom du er langt unna serveren du er tilbkoblet kan det faktisk være at fibernettverket ikke har lavere latency.

Har du fiber? Hvor mye ping får du dersom du kobler til "Berling - Deutcshe Telecom" hos speedtest.net?

Lenke til kommentar
Sound money skrev (55 minutter siden):

Jeg leste faktisk at dersom du er langt unna serveren du er tilbkoblet kan det faktisk være at fibernettverket ikke har lavere latency.

Har du fiber? Hvor mye ping får du dersom du kobler til "Berling - Deutcshe Telecom" hos speedtest.net?

9959901618.png

Jeg har 200/200 fra Altibox og bor nære Oslo. Nedgraderte fra 500, da jeg ikke hadde behov. Du kan ha rett i det du sier, men jeg vil påstå at en fiberlinje der du er kablet til router vil ha færre spikes i Ping over tid, og vil være mer stabil. Men at du kan game over Hotspot? Go for it, funker det så funker det :)

Lenke til kommentar
Sound money skrev (2 timer siden):

Jeg får derimot rundt 30 ms ping på speedtest.net med min Galaxy 10+ og 4G LTE. Da burde det vel gå fint å game med mobilen som hotspot?

30ms i ping i spill er helt innafor. Så er jo 5G også mer og mer utbygd slik at den vil fort alle under 20ms etterhvert :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...