Gå til innhold

Jente trenger ny PC!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du hopper fra noname minne til 113518 - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 så må du opp 45 kroner... Skulle vel være overlevbart. Sånn i tilfelle man ikke får TwinMos som "noname" slik flere har fått...

 

TwinMos står forøvrig i manualen til hovedkortet mener jeg , som anbefalt minne.

 

Og hun får broren sin til å hjelpe seg med byggingen sa hun... Og hvis ikke regner jeg med det ikke skulle være noe problem å få hjelp til det heller... Tør å vedde routeren min på at minst 10 her fra forumet står på døren og vil hjelpe uten betaling :yes:

 

Edit: skrive mer

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar
Mekket nettopp en til søsteren min. Som ikke har så god plass på rommet sitt og har også litt dårlig økonomi. Skaffet henne en liten shuttle til henne.

Da trenger du bare:
Ram, cpu, harddisk, cd-brenner og eventuelt et bra skjermkort.

Lyd, nettverkskort, strømforsyning og litt annet små knask følger med på hovedkortet i shuttlen.

[img]http://www.komplett.no/mlf/produkt/bilder/CDS/I176541.jpg[/img]

[url="http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41398&t=404&l=2&AvdID=1&CatID=13&GrpID=1&s=pl"]Den lille svarte[/url]

Får å si det slik. Min søster digget det.

PS. Gå for et ATI skjermkort. Siden du får mer igjen pr kr. :thumbup: Endret av L..
Lenke til kommentar

Hva med

 

ASUS A7N8X deluxe 996.44,-

AMD athlon XP2500+ 761.67,-

GlacialTach Iglo silent breeze 227.50,-

Seagate 7200.7 120gb s-ata 882.41,-

2x TwinMos pc3200 256mb ddr m/winbond 726.18,-

Sapphire Radeon 9600se atlantis 128mb 854.48,-

Sony DVD-Spiller sort 342.24,-

Sony CD-Brenner sort 408.58,-

Sony diskettstasjon sort 136.50,-

Chieftec Dragon Medium-Tower sort 864.50,-

 

Totalt 6199.50,-

 

Ble visst litt over, men kabinett var jeg litt usikker på... der får du nesten velge det du vil ha, dette er jo et av de dyreste.

 

Men uansett valgte a7n8x for det er et godt n-force2 kort og har passiv kjøling = lydløs, og at det har markedets beste integrerte lydkort. xp2500+ er en bra prosessor som er et godt kjøp nå... + at den er grei til overklokking om du skulle finne ut at du skulle det alikevel. Og så har jeg tatt Silent Breeze ettersom du ville ha en stille pc (hendholdsvis vet jeg ikke hvor mye strømforsyningen på kabinettet bråker :blush: , men det var ikke så mange andre valg syns jeg :dontgetit: ) Har valgt 2x 256mb Twinmos ram som sikkert holder helt fint og er greie hvis du finner ut at du skal overklokke engang... tro meg jeg gjorde feilen med å kjøpe dårligere ram osv for jeg trodde jeg aldri ville klokke, men det angrer jeg MYE :roll: Skjermkortet var det eneste jeg klarte å presse inn i budsjettet, men hvis du skifter til billigere kabinett er det jo allitds mulighet til å ta noe annet...

Og så har jeg tatt Sony dvd, cd-brenner og floppydisk i svart ettersom du du ville ha det i stil med skjermen og musa osv..

 

Og som sagt er det bare å bytte ut kabinettet, valgte det bare fordi eg syns det var det peneste... :p

 

Lykke til

 

EDIT: Her er nummerne til hurtigkassa...

121052

122619

116244

117680

114239

115490

119450

121420

114711

113460

Endret av So
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Mekket nettopp en til søsteren min. Som ikke har så god plass på rommet sitt og har også litt dårlig økonomi. Skaffet henne en liten shuttle til henne.

 

Da trenger du bare:

Ram, cpu, harddisk, cd-brenner og eventuelt et bra skjermkort.

 

Lyd, nettverkskort, strømforsyning og litt annet små knask følger med på hovedkortet i shuttlen.

 

I176541.jpg

 

Den lille svarte

 

Får å si det slik. Min søster digget det.

 

PS. Gå for et ATI skjermkort. Siden du får mer igjen pr kr. :thumbup:

Tenke på det selv. Prøvde å sette opp ute. Men hun måtte ha kjørt på det integrerte skjermkortet om ikke budsjette skulle ha sprukket.

Lenke til kommentar
Mekket nettopp en til søsteren min. Som ikke har så god plass på rommet sitt og har også litt dårlig økonomi. Skaffet henne en liten shuttle til henne.

 

Da trenger du bare:

Ram, cpu, harddisk, cd-brenner og eventuelt et bra skjermkort.

 

Lyd, nettverkskort, strømforsyning og litt annet små knask følger med på hovedkortet i shuttlen.

 

I176541.jpg

 

Den lille svarte

 

Får å si det slik. Min søster digget det.

 

PS. Gå for et ATI skjermkort. Siden du får mer igjen pr kr. :thumbup:

Tenke på det selv. Prøvde å sette opp ute. Men hun måtte ha kjørt på det integrerte skjermkortet om ikke budsjette skulle ha sprukket.

121205 Shuttle SN41G2B Barebone Socket A Sort- nForce2, LYD, AGP,USB2.0, Firewire

2 725,45 kr

 

2 stk

115490 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond- 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

726,18 kr

 

116437 Seagate Barracuda 7200.7 120GB - IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

710,89 kr

 

119625 Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR - AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail

1 118,38 kr

 

113082 AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz - Socket A 266MHz bus, Thoroughbred

682,68 kr

 

Totalt: 5 963,58

 

Da tar jeg det som en selfølge at jenta vår har mus og tastatur. :thumbup:

 

Bare et eksempel.

 

(Doooooooh glemte brenner!) :wallbash:

Endret av L..
Lenke til kommentar

Nå har jeg sitte og tenkt litt på dette og etter å ha lest Stines inlegg et par ganger, kan jeg ikke komme meg vekk fra tanken på Shuttle maskinen som er postet tidligere her..

Den ser VELDIG fin ut, er stillegående og har et integrert skjermkort som skal duge bra nok.. Du vil kunne spille de nyeste spillene, men som du sa, du kan ikke være superkresen.

Shuttletower finner du her

 

Ved å velge en billig AMD prosessor får du god nok ytelse til ditt bruk. Min anbefalning her er en prosessor til rundt 600kr og xp1900+ ligger rundt denne prisen på komplett.

 

Når det gjelder mine, anbefaller jeg alltid 512mb. og 2stk Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB koster 700kr. Grunnen til at jeg anbefaller 3200 RAM er fordi lavere hastighet med samme modellen koster akkurat like mye penger. Du trenger ikke mer enn PC2700 ram dersom du ikke har raskere prosessor som går på høyere front side bus.. (trenger ikke tenke på det nå)

 

Harddisk er egentlig ett fett hva du kjøper, tenk over hvor mye harddisk du har nå, og tenk over hvor mye penger du vil gi for den plassen du kan tenke deg. Jeg har satt opp en 80gb Western Digital til 637kr

 

Cd-RW med DVD kombo som er sort, gir deg ikke mange valg på komplett. Kjøp billigste.. F.eks Samsung

 

Skjermkort trenger du ikke kjøpe nå, dette er integrert dersom du går for shuttle toweret over. Å kjøpe et ekjermkort til over 1300kr til deg, mener jeg er bortkastet. Eneste vil være dersom din LCD skjerm har digital kontakt, og det gir mye skarpere bilde dersom denne brukes. Er dette tilfelle ville jeg gått for det billigste skjermkortet jeg fant med digital kontakt.

 

Følger du disse rådene vil maskinen koste rundt 5300kr og det er vel en ganske aktuell pris..

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Det er utrolig vanskelig å bestemme seg for hvordan skjermkort jeg skal ha. Og siden prisene på de forskjellige kortene er så stor, så har det så stor innvirkning på hvor mye penger det blir til overs til resten av pc'n. Det er jo nesten sånn at jeg først må bestemme meg for skjermkort, før jeg bestemmer hovedkort, cpu o.l. Det er over 1000 kroner i forskjell fra billigste til dyreste skjermkort her :(

 

Vet ikke om det har noe å si for valg av kort, men jeg har denne skjermen:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=4&s=pl

 

Og husk....jeg er ikke ute etter den perfekte spillemaskinen....da hadde

jeg kjøpt crt-skjerm, og brukt 10 000 til, og sikkert vært misfornøyd fortsatt. Det viktigste er at den klarer å spille de nyeste spillene. Bruttern skal spille Generals og NFSU, som jeg vet om, og jeg skal bare kjøpe billige spill som kom ut for et par år siden (smart å ligge et par år etter :))

Jeg regner også med at jeg kommer til å kjøpe nytt skjermkort om et år eller noe. Jeg har også lest at det er fryktelig lett å klokke skjermkort, og hvis jeg lærer like mye som jeg har gjort her inne på 1 måned, så klarer jeg det til neste vinter. Det jeg prøver å si, er at det kanskje er smart å kjøpe et relativt billig skjermkort, som er mulig å klokke om et års tid :)

 

Tusen takk igjen, alle sammen.....og fortsett gjerne å komme med tips eller idèer til andre oppsett (har nettopp lært av en her inne hvordan man lager den prikken over è, og er litt stolt av det ) :roll:

Lenke til kommentar
Når det gjelder mine, anbefaller jeg alltid 512mb. og 2stk Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB koster 700kr. Grunnen til at jeg anbefaller 3200 RAM er fordi lavere hastighet med samme modellen koster akkurat like mye penger. Du trenger ikke mer enn PC2700 ram dersom du ikke har raskere prosessor som går på høyere front side bus.. (trenger ikke tenke på det nå)

Det er absolutt en fordel å ha PC3200 (i dual channel/et par 256MB brikker f.eks.) hvis man skal bruke det integrerte "skjermkortet". Dette vil føre til bedre ytelse i spill pga. større minnebåndbredde. Nå veit jeg ikke hvor kresen broren til stine__ er, men jeg ville nok ikke brukt integrert grafikk til nye spill uansett.

arddisk er egentlig ett fett hva du kjøper, tenk over hvor mye harddisk du har nå, og tenk over hvor mye penger du vil gi for den plassen du kan tenke deg. Jeg har satt opp en 80gb  Western Digital til 637kr

5400rpm-diskene til Samsung er antaglig noe av de stilleste diskene man får dak i, ytelsen er noe lavere enn nye 7200rpm-disker, men hvis man har høye krav til lav støy så ser jeg ikke det som noe problem.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Vet ikke om det har noe å si for valg av kort, men jeg har denne skjermen:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=4&s=pl

På Komplett sin side står det bare at den har VGA (enda det står DVI i modellnavnet). På Hercules sin side står det både DVI og VGA, så det er nok det den har. DVI vil som sagt gi bedre bilde siden signalene overføres digitalt helt fram til skjermen, analog overføring (VGA) er mer følsomt for støy samt at det stiller store krav til DA(digital-analog)-konverteren og filtrene dens på skjermkortet.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Merkelig så hjelpsomme folk ble nå da plutselig. Skal ikke spekulere for mye i hva grunnen kan være... *host*

 

Uansett. Gef sitt forslag er knall, likte ikke helt noname minne, men det får gå.

 

Og ja, sleng ved en CPU kjøler... kan være smart.

Det er mulig du har rett men dette er et av de bedre innleggene om ny PC,og så er det vel noe med å hjelpe en jente(kvinne i nød som trekker også)håper hun får den hjelpen som hun fortjener.

STÅ PÅ GUTTER!!!!!

Lenke til kommentar
Har dere tenkt et en person som sier at hun ikke vet forskjell på cd/dvd montere sammen maskinen selv ? :no:

DET kan fort bli dyrt.

Jeg vet forskjellen på dvd og cd, men var ikke helt klar over om en cd-brenner kunne spille dvd-filmer. Jeg har heller ikke noe peiling på de forskjellige dvd-formatene.

Og det er ikke JEG som skal sette den sammen. Selv om jeg skrev at bruttern ikke var noen datafyr, så har han byttet skjermkort og lydkort for en kompis. Han er altså ikke helt grønn. Han har også byttet motor på sin toyota, selv om han aldri hadde sett nedi en motor før, så han er veldig flink til alt mulig. Han har toppkarakterer fra skolen og skal bli urmaker :) Hehe....det var nok skryt av bruttern :blush: (og nok off-topic)

 

PS! Neste gang jeg skal ha pc, eller skal oppdatere, så er det JEG som skal gjøre det, da :thumbs:

Lenke til kommentar

Hvis det er første gang du og bror din setter sammen PC, så er det noen ting dere må være klar over: Den fysiske sammensetninga av maskinen er somregel ikke noe problem, hvor ledninger til hovedkortet skal tilkobles står i manualen står i manualen som følger det.

 

Noe som er en større utfordring er om maskinen ikke vil starte. Det kan være forskjellige årsaker til det:

-Kort (spessielt AGP-kort), minnebrikker og/eller ledninger/kabler kan ha dårlig kontakt, her kan man prøve å ta ut kortene/brikkene/ledninger/kabler og sette det inn igjen.

-Kablene til hovedkortet kan være koblet feil, gjelder spessielt de som går fra kabinettet til hovedkortet.

-Komponenter kan være ødelagt når du får dem (noe jeg ikke har opplevd enda).

-Du kan ha klart å ødelegge komponenten under installering, enten fysisk eller på grunn av statisk elektrisitet.

 

Når man har fått maskinen til å starte gjennstår det en utfordring til, å få inn operativsystem, oppdateringer og drivere. Siden maskinen du har er fra '99 regner jeg med at du har fåretatt deg noen formateringer oppgjennom åra :p

Lenke til kommentar

Samsung CD-brenner IDE 52x/24x/52x/16x Combo

AMD Athlon XP2500+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Cooler Master AERO 7 Lite

EPoX EP-8KRAi, KT600, ATA133, LYD, ATX, LAN

Seagate Barracuda 7200.7 120GB

PowerColor Radeon 9600XT 128MB DDR

 

Totalt: 5 079.-

 

Jeg valgte en CPU kjøler som kan kjøres på den laveste hastigheten og enda kjøle veldig bra, den høres ikke!

 

Fra PS Data:

Aopen Case ATX Tower Black 350W PSU USB 2.0 Silent PSU

 

Jeg anbefaler deg AOpen kabinettet fra psdata da dette er meget stillegående. Kabinettet blir sent i en egen kolli, så frakten på kabinettet må du betale for uansett.

 

Totalt blir dette 5874.-

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...