Gå til innhold

Apple med voldsomt motangrep etter «krigserklæringen» til Fortnite-skaperne. Også andre utviklere kan bli berørt


Anbefalte innlegg

MariusJS skrev (17 minutter siden):

Steam leverer dog en mye større pakke enn hva Apple gjør, det samme gjør vel faktisk alle du nevnte 

På hvilken måte?

Steam lister opp spillet ditt i en butikk og drifter serverne til distribusjonen..

Spotify lister opp musikken din i appen og drifter serverne til distribusjonen..

Apple tilbyr en utviklerprogram med masse funksjoner som krever kontinuerlig oppdatering, og drifter serverne til distribusjonen.

Ser ikke hva de andre har som gir en større pakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, MrL said:

På hvilken måte?

Steam lister opp spillet ditt i en butikk og drifter serverne til distribusjonen..

Spotify lister opp musikken din i appen og drifter serverne til distribusjonen..

Apple tilbyr en utviklerprogram med masse funksjoner som krever kontinuerlig oppdatering, og drifter serverne til distribusjonen.

Ser ikke hva de andre har som gir en større pakke?

Steam lister spillet, men har også ett aktivt community hvor du kan lage mods, skins osv, samt at de tilbyr matchmaking og muligheter for hosting av selve serverene for spillet.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (41 minutter siden):

Steam lister spillet, men har også ett aktivt community hvor du kan lage mods, skins osv, samt at de tilbyr matchmaking og hosting av selve serverene for spillet.

Ja men Apple sitt community er større enn Steam,  i form av teknologi og verktøy de tilbyr deg - matchmaking er innebygget i Apple sitt Gamekit. 

At Steam tilbyr servere er jo veldig bra, men også en del av buisness modellen deres. 

Men samtidig tilbyr også Apple "mannen i gata" mulighet til å bli mangemillionær uten å betale mer enn 100 dollar i året til Apple. Han norske som lagde wordfued trenger ikke å betale mer enn 100 dollar i året til Apple og alikevel tjene 100 millioner ++. Han må dog drifte egne servere, men tror ikke det gjør noe..

Så de to har begge sine fordeler. 

Men ja, Steam tar vel seg ikke betalt for in-game buy såvidt jeg vet. Det er kan jo disktureres med Apple, men jeg vil ihvertfall ikke si at pakken Apple tilbyr er mindre - den er bare annerledes. 

 

 

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, MrL said:

Ja men Apple sitt community er større enn Steam,  i form av teknologi og verktøy de tilbyr deg - matchmaking er innebygget i Apple sitt Gamekit. 

At Steam tilbyr servere er jo veldig bra, men også en del av buisness modellen deres. 

Men samtidig tilbyr også Apple "mannen i gata" mulighet til å bli mangemillionær uten å betale mer enn 100 dollar i året til Apple. Han norske som lagde wordfued trenger ikke å betale mer enn 100 dollar i året til Apple og alikevel tjene 100 millioner ++. Han må dog drifte egne servere, men tror ikke det gjør noe..

Så de to har begge sine fordeler. 

Men ja, Steam tar vel seg ikke betalt for in-game buy såvidt jeg vet. Det er kan jo disktureres med Apple, men jeg vil ihvertfall ikke si at pakken Apple tilbyr er mindre - den er bare annerledes. 

Husk at for hver gang han har tjent 70dollar så har apple tjent 30.

Meg bekjent har steam ingen ToS som sier at du ikke kan ha microtransactions utenfor steam.

Forøvrig har ikke steam monopol på sine plattformer, det har Apple

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 time siden):

Husk at for hver gang han har tjent 70dollar så har apple tjent 30.

Meg bekjent har steam ingen ToS som sier at du ikke kan ha microtransactions utenfor steam.

Forøvrig har ikke steam monopol på sine plattformer, det har Apple

Wordfeud driftes av reklameinntekter, Apple får ingenting av de.

Apple har duopol med Google. 

Men alle som lanserer enn app opererer med like vilkår, så jeg kan ikke se at det er konkurransehemmende. Akkurat som hver bedrift må ha en Windows lisens, eller office lisens - uten at noen lover dikterer hva det skal koste. Det finnes andre alternativer, men de er dårlige - på lik linje som å lansere enn app i mobilmarkedet utenfor appstore, som teknisk sett er mulig i android. 

Det er dermed konkurransehemmende når Apple konkurrerer i lik bransje, som f.eks Apple music mot Spotify. Det er dette som har blitt diskutert i kongressen.

At dermot skal komme noen lov for hva Apple skal ta av andel % har jeg vanskelig for å forestille meg, men all press mot Apple hjelper selvsagt. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, MrL said:

Wordfeud driftes av reklameinntekter, Apple får ingenting av de.

Apple har duopol med Google. 

Men alle som lanserer enn app opererer med like vilkår, så jeg kan ikke se at det er konkurransehemmende. Akkurat som hver bedrift må ha en Windows lisens, eller office lisens - uten at noen lover dikterer hva det skal koste. Det finnes andre alternativer, men de er dårlige - på lik linje som å lansere enn app i mobilmarkedet utenfor appstore, som teknisk sett er mulig i android. 

Det er dermed konkurransehemmende når Apple konkurrerer i lik bransje, som f.eks Apple music mot Spotify. Det er dette som har blitt diskutert i kongressen.

At dermot skal komme noen lov for hva Apple skal ta av andel % har jeg vanskelig for å forestille meg, men all press mot Apple hjelper selvsagt. 

 

Wordfeud har eller hadde iaf, også en premiumapp, reklame så er det forøvrig også alltid noen som tar en cut.

Apple har monopol på iOS.

Du mener MacOS, ChromeOS og Linux er dårlige alternativer til Windows?

Det er imo konkurransehemmende når apple har sin egen spillbutikk på iOS med ett eget spillabonnement og ikke tillater noen andre å lage det samme.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 time siden):

Wordfeud har eller hadde iaf, også en premiumapp, reklame så er det forøvrig også alltid noen som tar en cut.

Apple har monopol på iOS.

Du mener MacOS, ChromeOS og Linux er dårlige alternativer til Windows?

Det er imo konkurransehemmende når apple har sin egen spillbutikk på iOS med ett eget spillabonnement og ikke tillater noen andre å lage det samme.

Nettopp, reklame selskapet tar en cut.. du beviser jo bare selv at "alle" tar en cut! Inkludert Apple som tar en cut, men er den store stygge ulven?

Apple har monopol på iOS, på lik linje som enhver bedrift i hele verden har monopol på sitt eget produkt. Ingen tvinger noen til å kjøpe iOS, ingen tvinger noe til at "alt" skal være gratis og åpent for alle. 

Felles for de fleste tjenester er at de bistår deg med å tjene mer penger, ved å bruke litt penger. 

iOS har ikke monopol på mobilmarkedet, kun 24% av solgte enheter i fjor hadde iOS.

At det er konkurransehemmende at Apple har egen spillbutikk er det ingen uenighet om. Her må det tas grep. 

Men det er ikke konkurransehemmende mot et spill, da Apple ikke utvikler spill.

Epic Games tjener allerede milliarder på spillet sitt på Windows, og ønsker rød løper til en ny plattform med hundrevis av millioner av brukere. De tjener så milliarder på iOS, men ønsker seg mer. Det kan egentlig sammenlignes med en stort selskap som prøver å unngå skatt.

Epic mot Apple er bare en ulv mot en annen ulv.

Det er ikke synd på dem i det hele tatt.

Spotify er det derimot synd på, fordi de konkurrerer på urettferdige vilkår mot Apple. 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

Apple har monopol på iOS, på lik linje som enhver bedrift i hele verden har monopol på sitt eget produkt. Ingen tvinger noen til å kjøpe iOS, ingen tvinger noe til at "alt" skal være gratis og åpent for alle. 

Windows, Android, MacOS og Linux har åpne miljøer, hvor er disse andre OS'ene med monopol i systemet sitt?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (46 minutter siden):

Windows, Android, MacOS og Linux har åpne miljøer, hvor er disse andre OS'ene med monopol i systemet sitt?

Hva med Xbox? Hva med PS4? Hva med Nintendo?

Det er jo samme ulla overalt. Og jeg er enig med MrL at det er ulv mot ulv. De vil begge bare ha mer penger. Intensjonene til Epic er alt annet forbrukervennlig imo. Hvor lenge var Control en timed exclusive på Epic Games Store? 

Det kan derimot diskuteres på hvorvidt 30% er en grei cut eller om det er litt vel mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, MrMarbles said:

Hva med Xbox? Hva med PS4? Hva med Nintendo?

Det er jo samme ulla overalt. Og jeg er enig med MrL at det er ulv mot ulv. De vil begge bare ha mer penger. Intensjonene til Epic er alt annet forbrukervennlig imo. Hvor lenge var Control en timed exclusive på Epic Games Store? 

Det kan derimot diskuteres på hvorvidt 30% er en grei cut eller om det er litt vel mye.

Er det lisenspenger for å publisere spill på fysisk media der?

Ulv mot ulv er det, mange ser på dette som david mot goliat, men det er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (Akkurat nå):

Er det lisenspenger for å publisere spill på fysisk media der?

Ulv mot ulv er det, mange ser på dette som david mot goliat, men det er det absolutt ikke.

Aner ikke med media, men vil tro Sony får sin del av kaka også der. Men jeg tenker at fysisk media er på god vei ut. Om noen år så er det helt gone. Og på PSN, Xbox Live og Nintendo e-Shop så er det jo akkurat samme greia. 30% til eieren av plattformen.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrMarbles said:

Aner ikke med media, men vil tro Sony får sin del av kaka også der. Men jeg tenker at fysisk media er på god vei ut. Om noen år så er det helt gone. Og på PSN, Xbox Live og Nintendo e-Shop så er det jo akkurat samme greia. 30% til eieren av plattformen.

En ting er jo forøvrig spill, men hos Apple så gjelder jo dette på alt, spotify, netflix osv har ganske frie tøyler på xbox og playstation såvidt jeg vet, det har de ikke på ios

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (33 minutter siden):

En ting er jo forøvrig spill, men hos Apple så gjelder jo dette på alt, spotify, netflix osv har ganske frie tøyler på xbox og playstation såvidt jeg vet, det har de ikke på ios

Hei, sier ikke Apple ikke er douches, fordi det er de så absolutt. Men i denne saken så dreier det seg vel spesifikt om at Epic ikke ønsker å betale 30% på in-app purchases og Apple velger å kjempe tilbake mot Epic på deres søkmål. De øvrige gjør jo det samme mtp. prosentandel på in-app purchases meg bekjent (altså Sony, MS, Nintendo). 

Hvis disse 30% hadde vært så viktige for Epic. Hvorfor ikke gå etter spillkonsollene først? De har jo 70% av omsetningen (Fortnite sin altså) sin på konsoll, og dermed, taper aller mest der.

Går de etter Apple fordi det er der de har minst å tape om de skulle tape en rettsak? Og dersom de vinner, så kan de sette presedens på de øvrige plattformene?

At Apple tar en større del av kaka på abonnementer som blir signert innad i iOS, er jo en annen case enn det er snakk om her?

Epic forsøker å framstå som underdogen, men jeg ser det ikke. Jeg ser bare business og grådighet, ALL AROUND.

Endret av MrMarbles
typo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...