Gå til innhold

Rundlurt av Webhotel? (e-post problemer)


Anbefalte innlegg

Faren til en kompis har domene og epost driftet av ett webhotel (Velger å ikke oppgi navn på tilbyder, men de er av den mindre størrelse vil jeg tro).

Jeg hørte han hadde fått oppgradert PCen sin for 12.000,- for en stund siden, og tenkte ikke mer over det. Han kom å lurte på noe hjelp i dag da han ikke fikk opp epost på telefon lenger.

Han hadde fått ca 700 mailer-damon eposter, og de hadde endret epost passordet hans, og fått det opp å gå på Outlook på PCen igjen. Når vi byttet passord på telefon så funket det ikke (Standard epost app på Sony telefon (ikke Gmail eller Outlook). Fikk ikke koblet til server var feilen som kommer opp.

Måtte her legge inn Outlook og fikk eposten til å funke der, og da stoppet det å funke på PCen. Fikk hjelp av tilbyder på telefon, inkludert over Teamviewer. Han fikk det ikke til å funke i Outlook, men fikk det til i Windows sin epost program. Etter at han var ferdig på telefon så sluttet det å funke igjen. Men det virker egentlig som det tar noe veldig med tid før noe skjer. Tror det tok 12 minutter fra jeg skrev en test epost til den ble sendt.

De mente det kunne ligge i router (Splitter ny Fiber lagt inn av Telenor for ca 2-3 måneder siden) Alt funket bra før passordet måtte byttes.

Var å kikket litt rundt på PCen for å se på spesifikasjoner, det viste seg at han nå har en Intel I5-750, som vel er første generasjon Core hvis jeg ikke tar feil. Den ble jo lansert Mars 2009.

Det han hadde fått oppgradert for de 12.000,- var ny CPU, mer minne (16GB nå), Windows 10 64-bit (hadde 32) og Office 365. Han var veldig opptatt av at han hadde fått 64-bit, så det er nok noe de har snakket med han om. Det er ikke SSD i den. Dette var i 2019 han fikk oppgradert.

De må jo ha lurt han for alt de kan. Hadde de vært ærlig så hadde de vel bedt han kjøpe ny PC. Han hadde kjøpt det via dem også hvis de hadde tilbydd det. Skjønner at de skal ha litt for arbeid, men det virker jo på grensen til ran.

De tar også 500,- pr påbegynte halvtime for support også fikk jeg vite.

Noen som kan ha en anelse om hva epost problemet kan være.

Og siden han har kjøpt domene og epost ligger hos dem. Er det mulig å få flyttet dette ett annet sted? Får vi kjørt inn Outlook filen slik at vi kan drifte det via Gmail? (Kan jo hente inn den lokalt på PCen, men hadde vært greit å få backupen inn i Gmail, og ikke kun alt fremtidig).

 

PCen i seg selv er ok til hans bruk når den kommer i gang. Men bruker godt med tid av og til.

 

EDIT: Glemte å nevne at han kjørte alt dette via webhotel på grunn av det var firmaet hans. Han har nå avsluttet dette på grunn av pensjon.

Han betaler ca 600,- i året for domene og webhotel.

 

 

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt til en seriøs leverandør.

Det rimeligste er trolig å leie et webhotell som har e-post. En seriøs aktør tilbyr tilkobling via alle enheter, i tillegg til webmail (nettleserbasert).

Når det gjelder domenenavnet, kan det enten flyttes til ny leverandør, eller bli hos gammel leverandør mens det pekes til nytt webhotell/epostserver.

Hvis du googler finner du mange seriøse aktører i inn og utland fra ca. 30+ kr pr. mnd.

 

 

Endret av naldy
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 11.8.2020 den 23.09):
Merko skrev (På 11.8.2020 den 18.33):

Får kun opp at jeg må logge meg på med Outlook via den linken. Noe forklaring på hva det er

App Password er funksjonalitet som tilhører Microsoft sin Office 365 for bedrifter. Kort fortalt: Hvis man bruker O365 og har satt opp såkalt to-faktor autentisering* _og_ bruker (eks.) en gammel mailklient son _ikke_ støtter såkalt Modern Authentication for autentisering/pålogging mot mailserver, må man bruke et app password. Slik jeg forstår TS så har hans kompis’ far en løsning som _ikke_ er basert på O365. App Password blir dermed uaktuelt.

Om ikke det er nødvendig med migrering av mail, ville jeg ha sørget for at all mail ble lastet ned (og verifisert tilgjengelig offline) med mailklient på PC og så byttet til en annen tilbyder som tilbyr mailhotell. Når da peker for DNS domene (og MX- samt TXT-record mfl.) er flyttet til ny tilbyder kan han ta i bruk den nye mailløsningen ved å angi korrekt info i mailklienten.

Ofte så betaler man per år (på forskudd) for mail-/webhotell så penger for resterende inneværende periode er sånn sett tapt.

For ~600,- i året for én bruker bør tjenesten minst inneholde en god spam- og virusvasker.

*To-faktor autentisering, også kalt MFA er at man i tillegg til et brukernavn og passord må angi eks. en kode for å få tilgang til en tjeneste. Tenk nettbank og pålogging der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...