Gå til innhold

Anbefalinger til stasjonær gaming pc?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har ønsker om å oppgradere maskineriet mitt. Ser etter en god stasjonær pc i en prisklasse mellom 10000 til 20000 kroner (er tøyelig på det).
Spiller stort sett MOBAs men også noen høy grafikk spill for nytelsen og type strategispill Total War.
Setter pris på en lett flyttbar/ikke for stor og tung pc.
Noe med heftige vifter ettersom alle mine pc'er opp igjennom har en tendens til å bli overopphetet og når når et nivå av selvutslettelse med tid. ?
Selvfølgelig ønskelig med noe levedyktig som varer ihvertfall 4 - 6 år.

Noen anbefalinger?

PS: Interessert i "selvbygg" pc, men aner ikke hvor jeg skal starte etc. etc. Noen gode tips?
PSS: Bor i Trondheim i forhold til eventuelle pc butikker jeg burde sjekke ut for god hjelp.

 

Legger til :: Har sjekket ut Greencom. Noen som har erfaringer fra disse gutta? De høres lovende ut på nettsiden.

 

Masse takk på forhånd. ✌️

 

Endret av Fyerah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk av Greencom er at det er en fyr som skrur sammen ting selv, og tar seg godt betalt for det. 

Til ditt bruk ville jeg sett på en mATX eller ITX-build, siden du sier du vil ha noe som er lett å flytte på. Dette er PCer med mindre formfaktor på hovedkortene, og dermed mindre krav til størrelse på kabinettet osv. Skal dog sies at et større kabinett vil ha plass til flere vifter = bedre kjøling. Dette er dog sjeldent ett problem i disse dager. Det finnes og "kompakte" kabinetter for ATX hovedkort ("normal størrelse"), så det er heller ikke sagt at det ikke går å få en relativt kompakt maskin med et slikt hovedkort. 

Ellers så kan jeg bare anbefale å prøve deg på å bygge selv. Det er mye enklere enn mange ser for seg (tenk på det som lego, bare litt dyrere), og det senker listen betydelig for å selv reparere ting om noe skulle gå skeis. Her er en god anbefaling å sjekke ut videoer for PC-bygging på Youtube, fra kanaler som LinusTechTips eller Bitwit, samt å forhøre deg med venner som har gjort det selv og som kanskje kan hjelpe deg underveis. I Trondheim har du og Nidaros Data, som jeg har inntrykk av at er en godt kompetent gjeng som kan hjelpe deg dersom du skulle få problemer. 

Ellers er 10-20k prisklasse ganske vanskelig å foreslå noe til, så her må du nok bestemme deg litt nærmere. Det er fint mulig å få en ålreit PC til 10k i dag, men om du pusher til 20k vil du definitivt få en vestentlig bedre maskin som vil vare deg lengre. 

Lenke til kommentar

Her er et sett med deler jeg tror vil passe til dine preferanser hvis du vil bygge det selv. Kabinettet er av liten til middels størrelse, men fremdeles romslig nok til å være enkle å sette sammen ting og gi god luftstrøm.

Som edge sa, det er mange gode videoer på Youtube som guider deg gjennom å bygge en PC.

rMRMn.png

Lenke til kommentar

Et forslag i øvre del av budsjettrammen, basert på at dette skal være en gaming-PC med god luftflyt. 2x 200 mm vifter i front og god plass til vannkjøling under toppen. Men hvis du ikke har bygd før er det en fordel å ha noen kyndige fysisk tilstede for å veilede. Ville ikke "øvd meg" med såpass dyre komponenter, selv ikke med videoassistanse.

 

RYuJU.png


 

Komplett-PC med lignende specs på tilbud til 21k, med windows 10 og 3 års garanti inkludert. Da slipper du å feilsøke og reklamere på enkeltkomponenter hvis noe ikke funker, du bare sender inn hele PCen og lar dem fikse det:

https://www.komplett.no/product/1139844/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i175-epic-gaming-pc-vertical-gpu-edition#

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...