Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele Telenor ADSL mellom fire maskiner med Switch


Anbefalte innlegg

Hei alle på forumet...!

 

 

Jeg holder fortiden på å dele en ADSL linje fra Telenor mellom fire maskiner. Jeg har en Switch, og håper jeg kan bruke den uten å måtte skaffe meg Ruter.

 

 

Tingene jeg har er:

ADSL modem fra Telenor

Switch

Nettkort i alle maskinene

2 maskiner med Windows XP pro

2 maskiner med Windows 98 SE

 

 

I den ene maskinen kan jeg om nødvendig sette inn to nettkort.

 

 

Noen som har en noen tips til hvordan dette gjøres enkles mulig. Noen som vet om en veilednig om dette (helst på norsk).

 

 

Den ene maskinen er en bærbar som blir brukt i et annet nettverk, der blir det brukt, dommenserver og gateway. Bare så det er sakt, vis det har noe med saken å gjøre.

 

 

Spør vis dere trenger mer informasjon...!

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

 

CE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vært fint om noen flere kom med anbefalinger på Ruter, gjerne med pris.

3com sin officeconnect er svært greie, har satt opp mange slike og de bare surrer og går uten problemer, bare pass på at du har nyeste firmware til dem. ca 500,- koster de uten WLAN

Jeg har aldri fått ICS til og bli særlig stabilt så spar deg masse bry og kjøp deg en router.

Lenke til kommentar

Deling av Internett-oppkobling

Publisert: 03/03-2002

Av Jarle Nygård

 

Windows-basert

 

Den helt klart enkleste måten å dele en Internett-oppkobling på er å bruke en Windows-maskin som er koblet til Internett og til lokalnettverket. Hvordan man er koblet opp betyr ingenting, og man kan bruke Windows maskinen som før. Man kjører bare en "wizard", så settes den opp av seg selv. Fra og med Windows98SE har denne Wizarden følgt med, med unntak av Windows 2000. I Windows 2000 er det noe mer arbeid, men slett ikke uoverkommelig.

 

Bruker du 98SE, ME eller XP er det en lek å sette opp. Bare kjør Wizarden som sagt, så er det gjort. Den heter muligens litt forskjellige ting. I XP heter den "Network Setup Wizard" og i 98SE heter det "Internet Connection Sharing Wizard".

 

I bunn og i grunn gjør den det samme på alle utgavene, den setter opp en enkel DHCP server og foretar noe som kalles NAT (Network Adress Translation) innover i lokalnettverket. Dette betyr at for omverden så ser det ut som om en maskin er koblet opp, mens man fra de lokale maskinene har full tilgang til nettet.

 

 

Slik kan et nettverk med en Windows-PC som router/firewall se ut.

Dette er en enkel og grei måte å gjøre det på. De to største problemene med å gjøre det på denne måten er sikkerhet og fleksibilitet. Kjører man XP er sikkerheten ganske bra, spesielt om du har oppdatert med alle sikkerhetsfikser og oppdateringer, men kjører du 98/ME er sikkerheten heller dårlig. Det er ganske lett for enhver med litt kjennskap til svakhetene å bryte seg inn i en 98-maskin, og man får da tilgang til hele lokalnettverket.

 

Det er heller ikke en spesielt fleksibel ordning, siden man er avhenging av at den maskinen som er koblet opp er skrudd på hele tiden. Det er heller ikke lett å sette opp for eksempel en FTP-server inne i lokalnettverket og gi andre på Internett tilgang til denne. "Port Forwarding" kalles dette. Dette kan gjøres, men er mye arbeid og alt annet enn lett for en gjennomsnittlig bruker.

Lenke til kommentar
Enkleste er og kjøpe en bredbåndsrouter.

Telenor har ikke router i sine modem :)

 

Anbefaler DLINK 604.

Fås til rundt 400,-

Jeg har hatt en slik og vil på ingen måte anbefale noen å kjøpe en. De er heller ikke kjent for å fungere spesielt bra med Telenors ADSL løsning,,.

Ikke kjøp Dlink

Lenke til kommentar

hmm Hadde vert fint å vite hvilket av Telenor sine "modem" trådstarter har istedet for å snakke om andre løsninger .

 

Har trådstarter f.eks ett Zyxcel Prestige så har disse allerede DHCP men muligens så har Telenor deaktivert dette . Det er muligheter for å aktivere denne så da er switch billigeste løsning .

Lenke til kommentar
Jeg har et ZyXEL modem, levert av Telenor. På bunden av forsiden står det også ADSL ACCESS

Vel, det er låst som bridge fra TN sin side og ikke alle forsøk på og aktivisrere dette som router har vært velykkede så hadde jeg hvert deg hadde jeg nok heller satset på en router enn og bli sittende på et defekt modem.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp til nå. Satser nok på Ruter. Kom gjerne med forslag, og link gjerne til en webshop som selger produktet dere anbefaler.

 

Jeg har bare to krav til ruteren.

Den må kunne brukes mot Telenor ADSL

Ikke være for dyr

 

Helst med et par portet (Innebygd Switch)

 

Ble vist tre krav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...