Gå til innhold

Usikker om jeg skal bli lege eller noe innen samfunnsfag


Anbefalte innlegg

Så jeg er 16 og det er på tide å velge fag du vil ha de neste årene. Hvis jeg skal bli lege, må jeg velge kjemi og matematikk i år og neste år kjemi + fysikk + matematikk. Jeg har valgt psykologi rettslære and sociolohi and socialantrophologiJeg kan endre det) Fordi ærlig talt synes jeg de “samfunnsmessige” fagene / feltene er mer interessante. Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege. Og jeg tror jeg kunne klare det også. Jeg har tenkt på det selv også, men det var før. Problemet er at jeg ikke vet om jeg har interessen. Disse fagene er egentlig ikke favorittene mine (de pleide å være, men hadde noen og lærere i det så syntes det ble vanskelig) så jeg vet ikke om medisin virkelig er noe for meg, fordi jeg tror jeg sannsynligvis må like de felt for å bli lege. Selv om jeg elsker å hjelpe mennesker og ønsker å tjene gode penger ... men de andre fagene jeg har valgt, synes jeg er mye mer interessant. Problemet er at jeg ikke vil bli psykolog, eller advokat (jeg liker fagene, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en hverdag med dem) og sosialantropolog, jeg vet ikke om de tjener gode penger (og de hjelper ikke egentlig folk) SÅ Jeg vil ha en jobb som jeg kan hjelpe folk i, tjene gode penger og muligens reise litt (ikke et must kan droppes). Jeg lurer på om det er noe humanitært for eksempel som en tjener gode penger på, hjelper mennesker og som kan passe til interessene mine (er interessert i hvordan folk tenker vitenskap  og rettferdighet osv.). Er det noen jobber der ute som kan passe til mine interesser / felt og som hjelper folk, tjene gode penger og som jeg kunne like (eller i det minste passe noen av boksene) Dette er så vanskelig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ville være glad for all respons som fører meg til min fremtidige karriere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mickeyxokos skrev (13 minutter siden):

Så jeg er 16 og det er på tide å velge fag du vil ha de neste årene. Hvis jeg skal bli lege, må jeg velge kjemi og matematikk i år og neste år kjemi + fysikk + matematikk. Jeg har valgt psykologi rettslære and sociolohi and socialantrophologiJeg kan endre det) Fordi ærlig talt synes jeg de “samfunnsmessige” fagene / feltene er mer interessante. Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege. Og jeg tror jeg kunne klare det også. Jeg har tenkt på det selv også, men det var før. Problemet er at jeg ikke vet om jeg har interessen. Disse fagene er egentlig ikke favorittene mine (de pleide å være, men hadde noen og lærere i det så syntes det ble vanskelig) så jeg vet ikke om medisin virkelig er noe for meg, fordi jeg tror jeg sannsynligvis må like de felt for å bli lege. Selv om jeg elsker å hjelpe mennesker og ønsker å tjene gode penger ... men de andre fagene jeg har valgt, synes jeg er mye mer interessant. Problemet er at jeg ikke vil bli psykolog, eller advokat (jeg liker fagene, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en hverdag med dem) og sosialantropolog, jeg vet ikke om de tjener gode penger (og de hjelper ikke egentlig folk) SÅ Jeg vil ha en jobb som jeg kan hjelpe folk i, tjene gode penger og muligens reise litt (ikke et must kan droppes). Jeg lurer på om det er noe humanitært for eksempel som en tjener gode penger på, hjelper mennesker og som kan passe til interessene mine (er interessert i hvordan folk tenker vitenskap  og rettferdighet osv.). Er det noen jobber der ute som kan passe til mine interesser / felt og som hjelper folk, tjene gode penger og som jeg kunne like (eller i det minste passe noen av boksene) Dette er så vanskelig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ville være glad for all respons som fører meg til min fremtidige karriere.

Du er 16. Du trenger ikke vite hva du skal bli. Ser du for deg at du kan jobbe med noe realfagsrelatert så velger du realfag. Du kan fortsatt bli jurist, samfunnsviter osv. selv med realfag. Velger du bort realfag nå, bør du gjøre det uten noen form for tvil på at du skal angre. Basert på det du skriver synes jeg du skal gå realfag, og så synes jeg ikke du skal stresse for mye med hva du skal bli foreløpig. Bruk de neste årene på å finne ut av det. Du bør i hvert fall ikke bli noe fordi noen andre forteller deg at du bør det, og prøv å tenk litt på trivsel og hva du vil. Ikke bare tenk på lønna. 

Lenke til kommentar

Full forståelse for at du synes det er et vanskelig valg. Sannsynligvis vil du sitte igjen med en følelse av at du har valgt feil uansett hvilket studie du ender opp med, slik er det bare. Jeg anbefaler deg virkelig å tenke gjennom hva du liker med samfunnsfag, og deretter ta kontakt med en studieveileder på et universitet. En studieveileder kan hjelpe deg å finne et studie innenfor det fagfeltet du synes er interessant som vil være mest forenelig med ønskene dine for hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig utdannet. Lykke til.

Edit: Du er 16, ja! Jeg forestilte meg at du skulle ta høyere utdannelse nå. Er enig med @C_Buk om at realfag er et trygt valg hvis du er i tvil.

Endret av superfastjellyfish
Lenke til kommentar

Husk at det er ikkje nok å være smart nok til å bli lege, du skal også trives i yrket.
Det er ikkje avgjerande å være glad i matte, kjemi og fysikk for å være lege, som i mange andre utdanningar er dette grunnleggande fag som ein berre må vise at ein er i stand til å beherske. Det som er viktigare for å trives som lege er du openbart må rekne med å jobbe mykje med sjuke pasientar, så du må like å jobbe med folk.

Det sagt så vil eg absolutt anbefale at du sattsar på realfaga, med realfag har du langt fleire valgalternativ etter vgs. Samfunnsfaga er nok enklare fag å få gode karakterar i, men det vil også være til hinder for å velge enkelte studiar utan å måtte gå forkurs.

 

Ellers så vil eg anbefale at du tenker litt på kva som interesserer deg med å hjelpe folk, då dette kan være til god hjelp for å finne ut eksakt kva du trives best med. Vil du hjelpe folk i form av å redde liv? Eller i form av å lindre plager? Kva med å hjelpe folk på andre måtar som til dømes økonomisk rådgiving? Du seier at du ikkje vil bli psykolog så då antek eg at du er meir interessert i å hjelpe folk "mekanisk" med praktiske ting, og i mindre grad å hjelpe folk med å sortere tankane sine?
Kva tenker du f.eks. om å være sjukepleiar, ein sjukepleiar har vesentleg meir personleg pasientoppfølging enn ein lege "som berre diagnoserer" pasientane.

Lenke til kommentar

Jeg tok ikke et eneste realfag, skulket mye og jobbet generelt veldig dårlig gjennom hele VGS. Søkte meg inn på privat høyskole med generell studiekompetanse og fikk tatt en bachelor i medisin som jeg brukte til å søke meg inn på profesjonsstudiet medisin, og nå er jeg lege. 

Akkurat nå kan jeg aldri se for meg å bli noe annet enn lege, og jeg mener det er bare flaks at jeg fikk kommet meg inn på medisin med det utgangspunktet jeg hadde. Så lenge du jobber hardt så kan du få til det meste. Skal du studere medisin i Norge så må du ha realfag uansett, samme krever de fleste skoler i Europa. University of Split, School of Medicine baserer inntaket på individuelt grunnlag gjennom en søknadsprosess og intervju. 

Lenke til kommentar

Tok først realfag, likte det ikke. Så begynte jeg å like det, fordi jeg fikk det til. Interessen min utviklet seg også tok det av. Anbefaler å faktisk starte å se på interessene/erfaringene/opplevelsene dine først. Det er ofte der interesse for yrker bygges fra, men igjen også veldig individuelt. Fullførte nettopp videregående med et godt snitt, langt over 5, men hadde ikke poengene nok for medisin. Søkte meg til utlandet, og skal ned dit snart. 

Når du har funnet ut hva du liker, eventuelt kan tenke deg å bruke hele livet ditt på, så kan du spørre deg selv; kan jeg se meg selv i et annet yrke enn det jeg har valgt. Også må man huske at det ikke er galt å snu, endre mening o.l, mens du er i utdanning. Alt kommer med tiden! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Inhax skrev (På 9.8.2020 den 18.35):

Heisann! Jeg vurderer sterkt å ta opp realfag kjemi og biologi for å søke på tannlegestudiet i utlandet neste år. Noen erfaringer om hvordan opptaksprøven er? Tenker meg til ungaren..

Du kan sjekke tidligere opptaksprøver hos universitetenes sine sider. Noen krever også kunnskap fra fysikk 1. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...