Gå til innhold

ICE data frihet


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Jeg har nå ice med data frihet på router hjemme med hoved som og låst til ice+. Der holder den seg og bruker av 1tb. Jeg har også et data sim i en lomme router som også er låst manuelt til ice. Den mister heller tilkobling til nett enn å koble seg til Telia, som jeg setter pris på. Den benytter også seg av 1tb kvoten og har ikke så mye som luktet på den mikroskopiske kvoten som går via Telia. Dette etter 1. Januar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kynxx skrev (På 3.1.2021 den 20.25):

Oppdatering: Jeg har nå ice med data frihet på router hjemme med hoved som og låst til ice+. Der holder den seg og bruker av 1tb. Jeg har også et data sim i en lomme router som også er låst manuelt til ice. Den mister heller tilkobling til nett enn å koble seg til Telia, som jeg setter pris på. Den benytter også seg av 1tb kvoten og har ikke så mye som luktet på den mikroskopiske kvoten som går via Telia. Dette etter 1. Januar.

Hvor sterk er hastigheten på ruteren? Vurderer selv dette her. Hvilken ruter bruker du?

Lenke til kommentar
Mclovin skrev (3 timer siden):

Hvor sterk er hastigheten på ruteren? Vurderer selv dette her. Hvilken ruter bruker du?

Jeg må dele opp svaret litt da jeg en noe komplisert tilkobling til nett og lokalt nett hos meg:

Jeg har en ZTE MF286D router fra telia jeg kjøpte til 1600,- kr i fjor høst uten noe form for abonnement. Hastigheten på denne med fri fart kommer lett opp i 150 mbit/s ned mot internett og med kablet tilkobling til en pc og selv via wifi om man har rett wifi enhet. Rekkevidden er god, men for min del som bor i en kjellerleilighet der alle vegger består av 40 cm betong, er det umulig å bruke wifi fra routeren til å dekke hele min 75 m2 leilighet da det går utover dekningsgrad fra mobilnettet for å gi best wifi.

Jeg kan skrive inn instillingene til ice manuelt og lagre de som standard slik at routeren finner ice's nett på 1800 og 800 mhz båndene her i nabolaget og låser seg til disse. Eneste greia man må passe på er å skru av automatisk oppdatering av router, for ellers sletter den ice instillingene og kobler seg til telias nett = kvoten sier schwoop borte. Så lenge jeg er hos ice, er hastigheten 10/10 uansett. Dønn stabilt og jeg har 2 tv'er som streamer nrk/tv2 samtidig. 4 google home enheter som streamer spotify musikk sømløst, 3 mobiltelefoner, 3 laptoper og 1 nettbrett. Jeg opplever kun at ting kan henge bittelitt om jeg bytter kanal på tv eller noe annet som krever mye båndbredde i kort tid for bufring. Siden jeg er alene her, er det ingen andre til å konkurrere om båndbredden.

Jeg har ellers mesh nettverk hjemme med routere i hver ende som gir god wifi dekning.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (1 time siden):

Jeg må dele opp svaret litt da jeg en noe komplisert tilkobling til nett og lokalt nett hos meg:

Jeg har en ZTE MF286D router fra telia jeg kjøpte til 1600,- kr i fjor høst uten noe form for abonnement. Hastigheten på denne med fri fart kommer lett opp i 150 mbit/s ned mot internett og med kablet tilkobling til en pc og selv via wifi om man har rett wifi enhet. Rekkevidden er god, men for min del som bor i en kjellerleilighet der alle vegger består av 40 cm betong, er det umulig å bruke wifi fra routeren til å dekke hele min 75 m2 leilighet da det går utover dekningsgrad fra mobilnettet for å gi best wifi.

Jeg kan skrive inn instillingene til ice manuelt og lagre de som standard slik at routeren finner ice's nett på 1800 og 800 mhz båndene her i nabolaget og låser seg til disse. Eneste greia man må passe på er å skru av automatisk oppdatering av router, for ellers sletter den ice instillingene og kobler seg til telias nett = kvoten sier schwoop borte. Så lenge jeg er hos ice, er hastigheten 10/10 uansett. Dønn stabilt og jeg har 2 tv'er som streamer nrk/tv2 samtidig. 4 google home enheter som streamer spotify musikk sømløst, 3 mobiltelefoner, 3 laptoper og 1 nettbrett. Jeg opplever kun at ting kan henge bittelitt om jeg bytter kanal på tv eller noe annet som krever mye båndbredde i kort tid for bufring. Siden jeg er alene her, er det ingen andre til å konkurrere om båndbredden.

Jeg har ellers mesh nettverk hjemme med routere i hver ende som gir god wifi dekning.

Det høres jo veldig optimalt ut med rundt 150 mbit/s. Så hvis jeg forstår deg rett bruker du bare et datasim i routeren? Bor i et kollektiv selv med helt elendig data, så tenker å kjøpe en router og et ekstra data simkort. Tror du en "TP-Link Archer MR600 4G-Router" ville funke greit?  Har ikke så veldig mye kunnskap om dette fra før av..

Lenke til kommentar

Du får maks 10 mbit med Ice data frihet. Du må også sjekke dekningskartet at du har god ice+ dekning. Skal du ha fri fart er Telia X med datasim beste valg, men etter 100 GB er det 3 mbit. 

Mr600 fungerer bra, men om du ønsker å gjøre det billigst mulig skaffer du en brukt 4g+ router fra finn til 4-500 kr. Blir stort sett solgt gode modeller levert av Telenor og Telia (ikke operatørlåst) 

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med Kim. Det er viktig at man vet hva man gjør med innstillinger på router og at man kun får 10/10 i ices eget nettverk. Merk at hos ice har man uansett 10/10 med fri data aktivert selv om man bruker opp kvoten hos Telias nettverk. Bor man i et område ice ikke har egen dekning, er min løsning meningsløs.

Jeg bruker forresten mellom 400 og 900 GB/mnd avhengig av hvor mye jeg er hjemme og ser tv via strim eller lytter til Spotify. Jeg laster ikke ned annet innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ice abonnement med data og tvilling sim. Alt går over data frihet når jeg er i ice' dekningsområde. Låst router til ice nettet og den holder seg der fast uten å hoppe 24/7. Telefonene er dønn stabile hos ice i Fredrikstad og Sarpsborg. 286 GB brukt med data frihet totalt fordelt på 3 enheter så langt i mars. 

Lenke til kommentar

Ifølge kundeservice kan man ha 10 GB til 249,- og legge på fri data i tillegg, så en kan ha totalt 348,-/mnd for fri data. Da snakker vi begynnende greie priser.

Jeg bor i et område der det er god dekning hos ice og er omtrent aldri på nettet til Telia der jeg beveger meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en router fra Telia. ZTE MF286D som jeg kjøpte kontant uten abonnement i fjor. Måten jeg låser den til ice's nett er å skrive inn manuelt APN til ice.

Navn: ice.net

APN: ice.net

APN-type: default,supl 

 

Så velger jeg å søke etter nettverk manuelt og så velge ice+. Så skrur jeg av roaming på routeren. Til slutt skrur jeg av automatisk oppdatering av routeren og heller oppdaterer selv manuelt en gang per måned, for hver gang den oppdaterer seg, forsvinner innstillingene og manuelle konfigureringene til ice, som da gjør at kvoten via Telias nett suges ut på et kvarter..

 

Med routere som har firmware fra produsent uten mas fra operatører, vil ting gå mer automatisk. Ved firmware oppdateringer osv..

Endret av Kynxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chromecast bruker så mye båndbredde den kan bruke og har tilgjengelig. Mobilen kan derimot tvinges til å justere ned forbruket. Jeg har 1000 GB fri data og bruker mellom 350 og 850 gb/mnd nå. Så og si alt går med via streaming fra ymse tjenester da jeg ikke har vanlig tv abonnement som folk flest har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
Kynxx skrev (På 6.4.2021 den 10.15):

Chromecast bruker så mye båndbredde den kan bruke og har tilgjengelig. Mobilen kan derimot tvinges til å justere ned forbruket. Jeg har 1000 GB fri data og bruker mellom 350 og 850 gb/mnd nå. Så og si alt går med via streaming fra ymse tjenester da jeg ikke har vanlig tv abonnement som folk flest har.

Apple TV lar deg redusere kvaliteten slik at datakvoten ikke forsvinner like fort som med Chromecast. Men hvordan er det med andre streamingboxer som kjører feks. Android TV?

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti en android tv boks som justerer kvalitet og databruk etter oppløsningen man bruker på skjermen/TV, og siden den android boksen støtter vanlige apper, kan jeg justere kvalitet i tillegg på appen.

 

Akkurat nå har jeg alle 3 simkortene i bruk der tv er tilkoblet router, streamer video til tv, så laster jeg ned noe til laptopen som da er tilkoblet telefon 1 via hotspot. Så har jeg telefon 2 som annen hotspot der telefon 3 laster ned en svær oppdatering +++  da jeg ikke har simkort i tlf 3. 10 mbit x3 funker knall i mitt område. Så lenge jeg ikke kan ha fastlinje bredbånd 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen av dere som har peiling på hvordan man kan få den hersens telefonen til å IKKE bytte automatisk mellom ice og ice+ blant nettverksoperatørene? Skulle jo tro at om man skrudde av "velg automatisk" under nettverksoperatør og så valgte ice+ at den faktisk holdt seg der, men akk og ve at det skal være så lett. Har også lastet ned "force 4g/LTE" appen for å få tilgang til phone-info menyen (samsung telefon) og tvunget kun 4G i håp om at det skulle hjelp. Skrudd av roaming etc etc, men allikevel så finner den på innimellom å hoppe over til vanlig ice-nett uten at det egentlig virker som noen god grunn - dog jeg antar det kan skyldes lav kapasitet på grunn av mye pågang på nettet i området da dette var tilfelle i går i følge en på kundeservice. 

 

Kommende måneden nå er det viktig at den holder seg på ice+ da jeg har planer om å la en gammel telefon (galaxy s6, virker som at den holder seg på ice+ foreløpig, men vanskelig å vite, min primære telefon virket også til å fungere med å holde seg på ice+ helt til den ikke gjorde det lengre..) ligge koblet til ruteren her og dele internett til leiligheten mens vi er in-between internett-leverandører, men om vi sitter og streamer noe og den tilfeldigvis har funnet seg nok til rette for å hoppe over til ice uten + så forsvinner kvoten svært kjapt. Utrolig enerverende 

 

Fant for øvrig noen interessante alternativer inne på "SIM-tjenester" og under "NRA 2.20" der det ligger noen alternativer kalt "AutoTrig is: ON" "TrigMode is: SOR" (denne kan bytte mellom SOR og LOC ved å trykkes på), "CurNW: 242 14 FULLS" og "Trigger return", men siden jeg har null snøring på hva disse gjør så holder jeg meg fint unna

Endret av Larsi 47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...