Gå til innhold

Nordnet og avgifter


Anbefalte innlegg

Hei - fortsatt ganske ny bruker av Nordnet (og aksjehandling generelt), men er litt nysgjerrig.

Men mitt inntrykk i 2020 er at handel av aksjer og ETFer bør være avgiftsfritt. Dette er vel tilfellet på Charles Schwab, TD ameritrade, RobinHood etc. Så jeg lurer:

1. Finnes det noen god grunn til hvorfor Nordnet fortsatt tar avgifter på kjøp & salg?

2. Hvis nei på 1, hvorfor bruker så mange Nordnet?

3. Hvilke alternativer finnes/bruker dere, som er litt mer tilpasset bransjestandard i 2020? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/19/2020 at 12:17 PM, todernskjold said:

Hei - fortsatt ganske ny bruker av Nordnet (og aksjehandling generelt), men er litt nysgjerrig.

Men mitt inntrykk i 2020 er at handel av aksjer og ETFer bør være avgiftsfritt. Dette er vel tilfellet på Charles Schwab, TD ameritrade, RobinHood etc. Så jeg lurer:

1. Finnes det noen god grunn til hvorfor Nordnet fortsatt tar avgifter på kjøp & salg?

2. Hvis nei på 1, hvorfor bruker så mange Nordnet?

3. Hvilke alternativer finnes/bruker dere, som er litt mer tilpasset bransjestandard i 2020? 

Grunnen til at sånne meglere ikke har avgifter for deg som indeviduel kunde er fordi di faktisk selger dine ordre føringer til store banker etc etc. og får kompensasjon for det. på vanligvis 7-8 norske øre per indeviduelle share. sikkert greit for en vanlig investor. men du må ikke tru at du får den beste kjøps eller salgs prisen da dette tar tid.

nordnett kan nok mer samenlignes med en DMA megler som Lightspeed etc.

Lenke til kommentar
EmLeX skrev (3 timer siden):

Grunnen til at sånne meglere ikke har avgifter for deg som indeviduel kunde er fordi di faktisk selger dine ordre føringer til store banker etc etc. og får kompensasjon for det. på vanligvis 7-8 norske øre per indeviduelle share. sikkert greit for en vanlig investor. men du må ikke tru at du får den beste kjøps eller salgs prisen da dette tar tid.

Dette er feil. For det første tar det ikke mer tid å rute til Citadel enn via børsen. For det andre er megler pålagt å sikre at du får like god kurs som i det åpne markedet eller bedre. Grunnen til at market makerne er villig til å betale for retail-ordreflow er at slike ordre er urisikabelt å stille markeder i. På børsen risikerer du å handle med informerte investorer, eller første del av en megaordre som beveger prisen. Da er det risikabelt å stille priser. Med retail-ordreflow får du noen salgsordre og noen kjøpsordre og tjener penger på spraden uten risiko for å bli overkjørt. 

Så vidt meg bekjent har man ikke praksis for å ta betalt for ordreflow i Norge. Jeg tror i utgangspunktet det er lovlig, men MIFID II gjør det komplisert. Dessuten er markedet såpass lite at det ikke er store penger å tjene på det. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...