Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Multimeter, vedlikeholdslader og batterilader


Anbefalte innlegg

Hei,

Batteriet gikk flatt i midten av april på en fire år gammel bil. Jeg ladet det opp med en batterilader her på forumet og forstod det slik at siden det lot seg gjøre - ev. at den i tillegg klarte å lade etter en lang biltur, var batteriet i orden.

Jeg har i mellomtiden hatt dekkskift og ba dem teste batteriet for sikkerhets skyld. Siden testen kostet 900 kr og nytt batteri kostet 1250 kr (tror det var med arbeidstid inkludert) lot jeg det være. Jeg spurte på verkstedet om det var mulig å teste batteriet selv og navnet på  et slikt instrument, men det kunne ikke vedkommende svare på. Derfor ble det ikke noe av et slikt kjøp, og siden har jeg glemt det. Leste i en tråd her at jeg kunne ha kjøpt inn multimeter. En veninne har hatt samme problem og hun kjøpte en vedlikeholdslader (Smartcharger 4A).

Spørsmål 1) Bør jeg anskaffe både et mulitmeter og en vedlikeholdslader?

Etter dekkskiftet la jeg merke til at fjernlyset var slått av, så jeg lurer på om det kan ha vært en av grunnene til at batteriet gikk flatt, men hovedårsaken er nok lite kjøring. Nå har jeg kjørt mer enn før, men ikke lange bilturer på over 1 time. Derfor tok jeg og ladet på nytt med batteriladeren måneden etter, for sikkerhets skyld. Den lader ikke lenger enn til nesten 2.

Ettersom bilen skal på service i morgen, satte jeg på batterimåleren enda en gang for å se hvordan det står til. Slik så det ut etter 5 -10 minutter. Jeg bør vel nevne på service at jeg har hatt flatt batteri siden det kan være flere årsaker til det. Men hvis de sier at de må måle batteriet og tar ekstra for det, lønner det seg jo å bytte hele batteriet med en gang istedenfor. Men jeg gjør ikke det hvis det er unødvendig.

Spørsmål 2) Trenger jeg å bytte batteriet?

1406824827_IMG_12912.thumb.jpeg.36392cb18f8c729546d3a2d56b9c2298.jpeg

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (48 minutter siden):

Etter dekkskiftet la jeg merke til at fjernlyset var slått av, så jeg lurer på om det kan ha vært en av grunnene til at batteriet gikk flatt,

Regner med du mener bryteren til fjernlyset?

Har aldi falt meg inn å la den bryteren stå på når fjernlyset ikke brukes, men om det skulle tappe batteriet tviler jeg på, så det er nok en annen strømtyv

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Regner med du mener bryteren til fjernlyset?

Har aldi falt meg inn å la den bryteren stå på når fjernlyset ikke brukes, men om det skulle tappe batteriet tviler jeg på, så det er nok en annen strømtyv

Jeg har ikke noen bryter for det men, en "spake" jeg kommer borti av og til. Den jeg stiller inn lyset med.

Men jeg er egentlig overbevist om at det er kjøringen min som gjør at batteriet tappes. Altså lite kjøring, det meste er kjøring til butikken. Og 1/2 time eller 40 min. turer med tilsvarende kjørelengde tilbake en gang i mellom.

Men om jeg kan leve godt med dette batteriet en stund til? I hvert fall til vinteren?

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Den viseren på laderen er ikke for batteriet. Den viser hvor mye strøm laderen gir ut. Den vil starte høyt og vise mindre og mindre ettersom batteriet nærmer seg fullt. At den står lenge på et høyt tall er et bra tegn. Det viser at batteriet tar imot lading. Å lade et tilnærmet tomt batteri helt opp tar ca. 10-15 timer. En biltur på 1 time lader nesten ingenting.

Batteritestere koster ikke så mye lengre.

https://www.ebay.com/itm/12V-Car-Battery-Load-Tester-Battery-Digital-Charging-Analyzer-Diagnostic-Tool/254478683502

Edit: Et vanlig multimeter er ikke nok for å måle om et batteri er OK eller ikke.

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Edit: Et vanlig multimeter er ikke nok for å måle om et batteri er OK eller ikke.

Er en batteritester det samme som en vedlikeholdslader/smartcharger? Jeg handler ikke så mye på nettet. Det er litt forskjellige typer hos Biltema, den til kr 349, er den enkel å bruke? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/

Lenke til kommentar

Ja, men det var ved et vanlig dekkskift. Jeg leser på fakturaen kr 950,- og at beløpet er nullet ut. Det står videre: *Utført batteritest. Batteri OK. *Kontrollert start/stopp. OK. Så da må de ha målt batteriet likevel uten godtgjørelse, selv om jeg avslo pga prisen.

Jeg var på den årlige servicen i går. Da jeg kom til skranken sa jeg at bilen hadde hatt flatt batteri i april og om det var noe man skulle nevne på service, i og med at det kan være flere årsaker enn småkjøring. Siden jeg ikke hadde hatt problemer med å starte bilen siden april, ville de tro at batteriet var i orden, men de kunne teste det for sikkerhets skyld  -  jeg ikke skulle betale noe ekstra for det! Det viste seg at alt var i orden med batteriet, og at jeg ikke trengte gjøre mer enn å la det stå til lading en natt.

Det kan være greit å ha en batterimåler med mine kjørevaner. Den på eBay var jo mye billigere enn hos Biltema, hvis varene kommer fram i nogenlunde tid pga Covid-19.

Men trenger jeg også en vedlikeholdsstarter? Mon tro hvorfor veninnen min ble anbefalt dette? Høres jo flott ut med noe som både vedlikeholder og starter bilen samtidig.

 

Lenke til kommentar

Så ved dekkskiftet i april undersøkte de årsaken mens ved årsservice i går bare målte de? Da er i hvert fall begge ting gjort og det er det viktigste.

Ved dekkskiftet i april skrev jeg undersøke batteriet inn i bestillingsskjemaet,  mens i går var det bare i en samtale. Kanskje forskjell på skriftlig registrert og muntlig smalltalk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...