Gå til innhold

Utvidet WI-FI, Access Point eller Router?


Anbefalte innlegg

Jeg har allerede en kablet IP forbindelse i min garasje. Utenfor garasjen vandrer en robotgressklipper. Denne hadde jeg tenkt å kommunisere med gjennom WIFI. Jeg kjøpte derfor en Router (I utgangspunktet) hos POWER, en TP-Link  AC50. Denne router kan settes opp som enten -en router, eller et AP. Men hva bør/må jeg velge her? Robotgressklipperen har WIFI innebygget (2.4 GHz). 

Fra før av har jeg ISP Telenor, en  Zyxel 8702 MODEM (som også har innebygget router). Denne leverer DHCP, og som jeg har lest meg til så kan/må det bare være 1 DHCP leverandør på mitt private nettverk. Derfor har jeg valgt BORT DHCP funksjonen. Så, min router plassert i garasjen er kablet tilkoplet min ISP modem/router (LAN kopling). Mens robotgressklipperen ønskes å kommunisere til det private nettverket gjennom WIFI og der WIFI tilkoplingen må kunne tilby internett tilkopling. 

Hva må jeg ellers gjøre i denne router sin instillinger og oppsett? For eks., mitt eksisterende modem/router har adresse område 10.0.0.1 - 10.0.0.137, der gateway ip adr. er 10.0.0.138. Må jeg sette om adressen til routeren, der denne i dag er 192.168.0.1? Jeg lurer litt på dette, i og med at denne nye router skal "FÅ" ip adr. fra mitt eksisterende modem/router (DHCP)? Jeg ser også at i Zyxel 8702 kan jeg sette adresser som STATISKE. Noe annet jeg lurer på er om denne nye routeren må ha adresse UTENFOR, eller innafor adresse området til min Zyxel  (1-37)?

Denne router har 4 stk. SWITCH inn/utg., samt 1 WAN inn/utg. Når jeg skal sette opp denne router, mtp. hva jeg ønsker at denne skal utføre, skal jeg under oppsettet benytte meg av WAN kontakten, eller en av en av  de 4 LAN kontaktene.

 

Hadde trengt litt oppklaring her til mine spørsmål og ser frem til lit guiding :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, freddy85.

Jeg ser når jeg har RESATT routeren, ved å kople til LAN ip kabelen til WAN porten, så er denne oppdaget og får IP adr. 10.0.0.24.

På routeren lyser power, 2 WIFI symboler og NETT tilkoplet. MEN slik jeg forstår deg nå, så må også routeren settes til et AP punkt (?)

Lenke til kommentar

Om du ser bort ifra at du allerede har kjøpt utstyr, ville et lite mesh-nettverk vært det enkleste. For eksempel ville det være en smal sak å bruke TP-Link M9+ og koble sammen 2 noder med din kabel. Da ville du ha ett nettverk i huset og garasjen, og kun en SSID. Jeg gjør det i mitt hus.

Med utstyret du har er det vel riktig å sette den gamle Zyxel 8702 som ruter som før, og koble kabelen fra en LAN port på Zyxel 8702 til WAN-port på ruteren i garasjen, og denne ruteren skal vel da settes i aksesspunkt-modus, som forklart over. Da vil du vel få to ulike SSID. Det er vel ikke strengt tatt nødvendig at ruteren i garasjen tildeles statisk IP, den får vel IP fra Zyxel-modemet, og gressklipperen må vel kobles opp mot SSIDen i garasjen.  Tror jeg.

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt annet enn gressklipperen som skal være tilkoblet TP-Link-en? Å sette den i AP-modus vil i utgangspunktet være det beste her.

Jeg vet ikke om gressklipperen krever direktetilgang via lokalnettverket, eller om styringen av den går via en server på nettet. Hvis så er tilfelle, spiller det vel egentlig liten rolle hvordan dette er konfigurert. "Ruter-bak-ruter" kan gi noen komplikasjoner, men det blir mer på litt mer spesielle områder. Med andre ord, kan godt være at det ikke spiller noen rolle om du bruker AP-modus eller ruter-modus.

"Hvis det funker, så funker det"....

 

Lenke til kommentar

Ja, det var dette med å få dette til å funke...det enten gjør det, eller ikke. Jeg er på siste ledd ;)

Som nevnt, router er resatt, da blir den 192.1680.1, koplet den LAN port router LAN port pc, ingen kontakt!

Når jeg i min LAN adapter skiftet 1 DNS fra Telenor sin til Google 8.8.8.8 ber om sjekk etter på (før OK), blir advart med forklaringen om hvorfor nettet må bare ha en DHCP osv. Så, ennå er routeren en DHCP, naturlig nok, jeg kommer ikke inn i routeren for å sette den til AP. Hmmm? Det fulgte med en PATCH kabel, var vel 4 (5?) ledere i denne, og er vel en twisted kabel?, for tilkopling mellom router og pc, direkte.  Min tanke går på at denne PATCH kabel bør testes mot pc'n sin nettverksport?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...