Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Pendling og familieliv


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som pendler større avstander? 
Tenker mest på dere som har 1 time++ i reisevei til jobb, og som trives / mistrives med dette? Fordeler og ulemper mm...
Jeg personlig har rundt 30/40 minutter til jobb, og har ikke noe problem med dette, unntatt dette med barnehagens åpningstider.. 

Har et ønske om å flytte ut av Akershus(VIKEN) området og kanskje mot et mer landlig sted med tiden, men kvier meg litt med tanke på at jeg har 3 små barn, og vil jo være tilgjengelig for dem 24/7 egentlig! 

Skal nevnes* Jeg har mulighet for hjemmekontor, men vil helst inn til jobb. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pendla ei periode 1,5 time kvar veg (litt lenger om eg kom mitt i det verste rushet), og det gjekk kraftig utover det sosiale livet på kvardagar.

Ein 8 timers dag blir då til 11 timar, så da var det ikkje mykje tid til overs på kvardagane. Med små barn som har leggetid berre timar etter at du kjem heim frå jobb så kan du ikkje rekne med særleg til familietid. Ofte vil du nok måtte reise på jobb uten å få særleg med tid om morgonane også.

Når eg pendla så køyrte eg sjølv, dersom eg hadde hatt muligheit til å pendle med tog/buss/båt så trur eg det hadde vært litt mindre tungt, det blir fortsatt lite tid med familien men då kan du i det minste nytte pendletida til eigentid/avslapping.

 

Dersom du har tenkt å behalde jobben du har i dag, så bør det være store fordelar med å bu landleg før eg vil anbefale å auke pendletida medan du har små barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har pendlet langt (stort sett med tog) i ett år nå. Har barn på 2 og 5 år.

Stort sett reiser jeg 0520, hjemme igjen 1715. Det har egentlig fungert greit ettersom arbeidsgiver har vist fleksibilitet. Når jeg reiser 0520 er jeg på jobb til 0815 (men får noe reisetid i arbeidstiden). Tar toget hjemover ca 1430.

Det er tøft, spesielt i vinterhalvåret. Men det har gått på et vis. Det verste er vel egentlig at man aldri får hentet eller levert ungene. I tillegg er det ofte veldig tungt å gjøre så mye fornuftig etter ungene er lagt, da flater man fort ut på sofaen. Fordelen er at reisetiden brukes som egentid (podkast, musikk, tv serier) i tillegg til arbeidstid.

Jeg kommer hvertfall hjem hver dag og har alltid fri i helgene. Trøster meg med at mange har pappaer som bor borte hele uken og kun er hjemme i helgen.

Har tro på at neste året blir en del lettere da jeg har fått innvilget hjemmekontor fast 2 dager i uken. Tror det vil hjelpe veldig mye.

 

Endret av Niram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at å bo nærme jobben er en million ganger lettere enn å pendle. Pendling er risikofylt, både for å komme sent og for ens egen helse. Tidlig opp, mindre tid om kvelden er slitsomt for psyken.

Flytt nærme jobben hvis du har økonomiske ressurser til det og unga ikke ville hatt noe mot det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...