Gå til innhold

Hvordan bli tillitsvalgt?


Gjest 3800d...ebc

Anbefalte innlegg

Gjest 3800d...ebc

Jeg jobber i en liten bedrift og har vært ansatt det ett år. Så langt i sommer har vi tre ansatte under en sjef opplevd svært kritikkverdige forhold, samt "komplikasjoner" rundt utbetaling av lønn. 

Vi har ingen tillitsvalgt eller verneombud, men siden jeg har jobbet der lengst har de andre ansatte foreslått at jeg skulle bli tillitsvalgt. Jeg er allerede fagorganisert, og det byr men ikke imot å ta den kampen med sjefen,  men vet ikke hvordan vi evt går frem for at jeg skal inneha denne rollen. Google så heller ikke ut til å kunne hjelpe. Vet dere noe? 

Anonymous poster hash: 3800d...ebc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er fagorganisert snakker du med fagforeningen så hjelper de deg med å starte en lokal klubb.

Hvis bedriften har mindre enn 10 ansatte kan dere avtale å ikke ha verneombud, men da skal det faktisk foreligge en skriftlig avtale om det som du kan se. Er det mer enn 10 ansatte skal det velges minst ett verneombud.

Verneombudet og tillitsvalgte har ulike roller og skal ta seg av ulike typer saker så det spørs litt hva slags type kritikkverdige forhold du har vært utsatt for.

Lenke til kommentar

Ja ta kontakt med fagforeninga for å få hjelp til å starte opp bedriftsgruppe. Det vil være ein stor fordel om dei andre kollegaane dine også melder seg inn i den same fagforeninga med ein gong om dei ikkje alt er medlem. Som enkeltståande medlem er det ikkje så mykje du får gjort, men fleire fagorganiserte kan tvinge arbeidsgiver til å måtte følge den aktuelle tariffavtalen.
Korleis du må gå fram reint praktisk kjem litt ann på kva fagforening/tariffavtale du følger, blant anna når det gjeld kor mange tilsette som må være representert for å kunne danne bedriftsgruppe.

Vanlegvis så starter ein bedriftsgruppe ved å formelt danne ei gruppe og sende brev til arbeidsgiver med beskjed om kven som er tillitsvalgt, kven den tillitsvalgte representerer, og kva avtale som ein vil gjere gjeldande på arbeidsplassen. Det er vanleg at utpeiker tillitsvalgte til å utgjere eit interimstyre fram til ein kan avholde eit formelt årsmøte/generalforsamling. Ettersom dykk er såpass få så reknar eg med at stiftingsmøtet også blir det fyrste årsmøtet med valg av leiar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest e9bb5...b1a
Gjest 3800d...ebc skrev (På 22.6.2020 den 8.23):

Jeg jobber i en liten bedrift og har vært ansatt det ett år. Så langt i sommer har vi tre ansatte under en sjef opplevd svært kritikkverdige forhold, samt "komplikasjoner" rundt utbetaling av lønn. 

Vi har ingen tillitsvalgt eller verneombud, men siden jeg har jobbet der lengst har de andre ansatte foreslått at jeg skulle bli tillitsvalgt. Jeg er allerede fagorganisert, og det byr men ikke imot å ta den kampen med sjefen,  men vet ikke hvordan vi evt går frem for at jeg skal inneha denne rollen. Google så heller ikke ut til å kunne hjelpe. Vet dere noe? 

Anonymous poster hash: 3800d...ebc

Du har ikke vurdert å kontakte fagforeningen du er medlem av? 

Anonymous poster hash: e9bb5...b1a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...