Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet bilder fra PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har mistet noen bilder fra PC pga. en tabbe og lurer på om noen vet om det finnes en løsning. 

Det som skjedde var at jeg overførte noen bilder fra telefon (Samsung Galaxy S9) til en nyopprettet mappe på skrivebordet. Deretter trakk jeg ut kabelen slik at telefonen ikke lenger var koblet til PC.

Kort tid etter ønsket jeg å angre noe jeg hadde gjort på skrivebordet. Jeg trykket da litt for mange ganger på ctrl + z med den konsekvens at den nyopprettede mappen og bildene jeg nettopp hadde overført fra telefonen forsvant fra skrivebordet. Jeg sjekket papirkuven, og der var de ikke. Jeg forsøkte å få de tilbake med å trykke ctrl + y. Da kom mappen tilbake, men ikke innholdet. 

Er disse bildene tapt for alltid? Eller er det en måte jeg kan få de tilbake på?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, D0vendyret said:

Flere ganger ctrl+y ? :)

Ja, jeg trykket mange ganger på ctrl+y uten resultat.

Det overrasker meg veldig at bruk av angrefunksjon kan få bilder til å forsvinne helt fra PC. Jeg hadde forventet at de havnet et eller annet sted.

 

Lenke til kommentar

Tipper at filer kan overføres en vei, men ikke andre.

Litt merkelig dog at en bruker faktisk kan slette filer fra en usb-enhet på denne måten. Mulig en windows-bug som gjør at filene ikke blir overført tilbake ved kontroll-sett.

Da har du (og forhåpentligvis mange fler) lært at det er farlig å flytte filer fra telefon til pc.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, geir__hk said:

Tipper at filer kan overføres en vei, men ikke andre.

Litt merkelig dog at en bruker faktisk kan slette filer fra en usb-enhet på denne måten. Mulig en windows-bug som gjør at filene ikke blir overført tilbake ved kontroll-sett.

Da har du (og forhåpentligvis mange fler) lært at det er farlig å flytte filer fra telefon til pc.

Problemet i mitt tilfelle var at jeg hadde koblet fra telefonen. Og så brukte jeg angreknappen. Filene som da hadde kommet fra telefonen hadde ikke lenger noen usb-enhet å vende tilbake til. Virker som de har havnet i et ingemannsland.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Batigol said:

Problemet i mitt tilfelle var at jeg hadde koblet fra telefonen. Og så brukte jeg angreknappen. Filene som da hadde kommet fra telefonen hadde ikke lenger noen usb-enhet å vende tilbake til. Virker som de har havnet i et ingemannsland.

Virker uansett som om du har gjort ting i en rekkefølge som MS aldri har tenkt på.

Støtter spetter i at Ibas trolig er eneste måten å kanskje gjenopprette bilder på. Det forutsetter at dataene ikke er overskrever (mao. du må unngå å bruke PC'en).

Lenke til kommentar
5 minutes ago, trn100 said:

De ligger ikke et sted i skyen? (Telenor/iCloud/Microsoft)

Ellers kan du jo forsøke en scan med Recuva. https://www.ccleaner.com/recuva

Takk for tips!

Jeg bruker ikke sky. Men Recuva kan være verd et forsøk. Selv om jeg egentlig hadde håpet det skulle være en enda enklere løsning. Jeg har jo aldri slettet filene. Jeg har bare brukt angrefunksjonen.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, geir__hk said:

Virker uansett som om du har gjort ting i en rekkefølge som MS aldri har tenkt på.

Støtter spetter i at Ibas trolig er eneste måten å kanskje gjenopprette bilder på. Det forutsetter at dataene ikke er overskrever (mao. du må unngå å bruke PC'en).

Ja, jeg var egentlig ferdig med å overføre bilder fra telefon til PC. Og så holdt jeg på med en helt annen operasjon på skrivebordet. Det var mens jeg holdt på denne operasjonen at jeg brukte angrefunksjonen. Og så var jeg for ivrig og trykket itt for mange ganger på ctrl + z slik at det jeg hadde gjort med bildeoverføring litt tidligere ble reversert. Men siden telefonen ikke lenger var koblet til forsvant bildene.

Det jeg har lært er å aldri bruke hurtigtaster for angring mens jeg er på skrivebordet eller i file explorer.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, spetter said:

Kontakte IBAS, som holder til i Kongsvinger ? Om du syns bildene er verd egenandelen på 6-8000 kr ?

Bildene er egentlig ikke så viktig. Jeg er nå mest interessert i å finne ut om det er en løsning på problemet. Jeg har aldri tidligere vært bevisst på at man kan miste filer permanent hvis man trykker angrefunksjon på skrivebordet.

Jeg er veldig nysgjerrig på om det finnes en enkel løsning.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Batigol said:

Jeg er veldig nysgjerrig på om det finnes en enkel løsning.

Regner med at det kanskje ikke er så aktuelt for en Windows-bruker, men siden du nå spør så skal jeg svare.

Bruker selv Linux, og for overføring av bilder benytter jeg et program som heter Rapid Photo Downloader. Programmet sorterer bilder etter dato, og kan enkelt brukes mot flere enheter om hverandre (f.ex kamera, videokamera, mobil, etc) uten at det blir rot.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Høyreklikk på mappen der bildene ble lagt. Velg egenskaper. Videre se fanen for "tidligere versjoner".

Takk for forslag, men det har jeg allerede forsøkt. Under "Previous Versions" står det " There are no previous versions available".

Lenke til kommentar
46 minutes ago, spetter said:

Recuva  eller noe andre gjennopprettingsprogrammer bør funke. Såfremt enn ikke har overskrevet dataområdet med noe annet. Og om datamaskine klarer å finne hardwaren

Spørsmål er også om det er harddisk eller SSD. TRIM/Garbage Collection gjør at filer ikke bare er fjernet fra filtabellen slik som på harddisker, men flashminnet gjøres klart til å effektivt kunne skrives til på nytt igjen. I tillegg har man "lastbalanseringen" på en del SSD-er, der deler av flashminnet nødvendigvis ikke er tilgjengelig i perioder (eksempel - en 480GB SSD kan egentlig være 512 GB, men en liten del er alltid "ute av bruk", og hvilke minneceller dette er det potensielt ganske rask variasjon i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...