Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utforming av kontrakt låne/leie


treant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med standardkontrakt for utleie av ting jeg. Men dette er ekstremt enkelt. 

Hva leies ut?

Hva betales i leie? 

Hvor lenge varer kontrakten?

Kan den sies opp? 

Hvem leverer ved oppstart leieforhold og avsluttet leieforhold? 

For å sikre tilbakelevering kan det være lurt å avtale forhøyet leie etter avtalt tilbakeleveringsdato. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke kjent med standardkontrakt for utleie av ting jeg. Men dette er ekstremt enkelt. 

Hva leies ut?

Hva betales i leie? 

Hvor lenge varer kontrakten?

Kan den sies opp? 

Hvem leverer ved oppstart leieforhold og avsluttet leieforhold? 

For å sikre tilbakelevering kan det være lurt å avtale forhøyet leie etter avtalt tilbakeleveringsdato. 

Takk for svar, er det noe som bør nevnes i tilfelle skade og lignende? Han kommer til meg for å hente maskinen, får sjekka at den funker. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Ja. Det kan godt presiseres at leietager er ansvarlig for all skade på tingen som skjer mellom overtagelse og tilbakelevering. 

Kanskje greit å vurdere forsikring? med slik betingler forstår jeg folk vil ungå leie særlig hvis det koster 300 kr måneden for en konsoll som slim. Skal ikke mange år før den er nedbetalt. Nå kan jo konsoller bli reparert hos produsent men tar nok 1 måned.

Lenke til kommentar

Låne/leige-markedet er i all hovudsak for dei som ikkje har råd til å sjølv gjere den investeringa det er å kjøpe. Grunnen til at ein leiger dyrt er jo stort sett at at ein ikkje har råd (alternativt ikkje har behov) for å kjøpe tingen for å ha i fleire år.
Skal du leige ein konsoll i sommarferien så skal det være særdeles dyrt å leige før det lønner seg å kjøpe ny konsoll for å bruke i to månedar.

 

Til trådstarter:

Dersom du berre skal låne ut konsollen utan å ta betalt, og du berre vil ha ein avtale for at prosessen skal være ryddig, så kan du fokusere på å få med kor lenge lånet varer, og kva som skal skje om konsollen ikkje blir tilbakelevert i tråd med låneavtalen.
Det vil være hensiktsmessig å sette krav om at lånetakaren har forsikring som dekker tap/skade av konsollen i låneperioden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er dette lite aktuelt for en brukt konsoll, men generelt sett kan man i leieavtaler ta med følgende standardklausul: 

"Dersom leien ikke blir betalt, eller gjenstanden ikke blir tilbakelevert ved utløpt leietid, kan utleier kreve tilbakelevering uten søksmål ved hjelp av namsmannen etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 annet ledd."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...