Gå til innhold

Kan denne tegningen være grunnlag for parkeringsplass-reklame? Slik endte krangelen mellom kjøper og utbygger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Skrevet
JP_100 skrev (Akkurat nå):

Utrolig synd at advokaten ikke vant denne saken. Spekulative utbyggere som Skanska må stoppes. Å bygge parkeringsplasser med 2,4 meters bredde i dag burde ikke være lov. En Tesla S er for eksempel 2,19 bred. Det sier seg selv at det ikke er mulig å bruke en plass på 2,4 med stolper og andre biler som ikke er nøyaktig i midten i sin plass.

Når da utbygger gjemmer bort reell bredde i være formuleringer og henvisninger er det rett og slett useriøst.

Problemet er at våre folkevalgte rett ut har sat at de ikke ønsker å endre forskriften for bredde på p-plasser. Nullvekstmålet vettu. 

Skrevet

Og det er greit. Men da kjøper vi ikke leiligheter som ikke tilbyr skikkelig parkering. Jeg oppfatter denne saken som utydelig markedsføring av hvor ubrukelige plassene faktisk er.

  • Liker 6
Skrevet (endret)

Problemet er at plan og bygningsloven har runde formuleringer om "hensiktsmessig" og "formålstjenelig" i stedet for konkrete mål, samt at statens veivesens håndbøker og byggforskserien ikke har status som forskrift og er dermed ikke lovpålagt. Konkrete mål bør inn i TEK.

TEK fornyes med jevne mellomrom og da er det naturlig at man "inflasjonsjusterer" breddekravet i takt med bilenes faktiske bredde. Eller ennå bedre: Man inflasjonsjusterer på forhånd for forventet utvikling av bilenes bredde i byggets levetid.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Problemet er at plan og bygningsloven har runde formuleringer om "hensiktsmessig til sitt formål" i stedet for konkrete mål. 

Det er dette som er det eigentlege problemet. Det politiske ønsket om å gjere byggereglane mindre byråkratiske har gjort at det ikkje finnes minimumskrav, og at alle ueinigheiter i staden skal belaste rettsystemetet. Eit byråkrati er bytta ut med eit litt anna byråkrati. 

Det burde være rom for å sette offentleg definerte minimumskrav sjølv om det betyr firkanta reglar, enten det er snakk om parkeringsbredde, trappetrinnhøgde eller andre ting. Det er i alle fall heilt klart meiningslaust å skulle bygge ting som ikkje kan brukast. I denne saka så fører det nok til at parkeringsplassane blir brukt til sykkelparkering, og at bebuerane auker presset på gateparkeringa.

Det hadde eigentleg vært betre å ikkje bygge parkeringsplass til alle leigheitene, og i staden hatt 80% fungerande parkeringsdekning enn 100% ubrukeleg parkeringsdekning. 

  • Liker 4
Skrevet

Byggforskserien sier at ved parkering med vegg på den ene siden bør bredden på plassen være 2,8 m og med vegg på begge sider bør bredden på plassen være 3,0 m. Men dessverre er byggforsk kun veiledende, og mye av det burde egentlig vært implementert i TEK.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Kom dere ut av hyblene og inn i villa. Livet er bedre med skikkelig plass.
De som beriker seg på boliger har blitt alt for hellige i dette landet. Og de har fått stadig støtte i TEK til å forsvare økte kostnader

 

Endret av Bengt Who
  • Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på om spredning av brannen i P-huset på Sola har gått bygningsmyndighetene hus forbi?

Trodde en slik tildragelse, med påfølgende klar tale fra brannkorpset, hadde medført handling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...