Gå til innhold

Dynamic Range i musikk


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Dynamikk eller mangel på det er nå en ting, men DR må være horribel om jeg skal plages av det, mer viktig er det hvordan det er mikset...

Det er det viktigste synes jeg.

Og avlangt rektangulær rom med høytalere på kortsiden er alfa og omega, vil heller ha det enn gigantisk stue... Materiale i vegger har mindre betydning. Og hiv inn myke ting og møbler etc. 

Ta klappetest før og etter møblering i ny bolig, enorm forskjell.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er også poenget i den tidligere nevnte videoen, det er liten vits i å jakte minimale forskjeller i ytelse mellom utstyr som forsterkere, dacer, kabler osv - hvor man snakker om forskjeller på 0,001% osv.

Når dårlig mastering senker ytelse i størrelsen av 10 talls %. Du kan altså hente hundrevis ganger mer ytelse i å lete etter godt innspilt musikk.

Hvis man nå er interessert i hifi da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, er klar over at du bare MÅ ha litt peiling grunnet ditt (forrige?) yrke.. En som jobber med hva Ohm's lov forteller bør være oppegående på det meste også innen HiFi-verdenen. Sikkert derfor jeg IKKE har sølvkabler med gull-plugger her..
Det forundrer meg faktisk at asylantene kjøper seg strøm-kabler til masse tusen men ikke vurderer en UPS.. (Selv har jeg 5 UPS'er her..) Disse leverer en langt bedre spenning enn du finner på nettet.. (Jada, bruker selvsagt online ups'er..) Ser nå at forsterkeren min får nøyaktig 230,0 V og 50.0 Hz.. ???

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Jepp, er klar over at du bare MÅ ha litt peiling grunnet ditt (forrige?) yrke.. En som jobber med hva Ohm's lov forteller bør være oppegående på det meste også innen HiFi-verdenen.Sikkert derfor jeg IKKE har sølvkabler med gull-plugger her..
Det forundrer meg faktisk at asylantene kjøper seg strøm-kabler il masse tusen men ikke vurderer en UPS.. (Selv har jeg 5 UPS'er her..) Disse leverer en langt bedre spenning enn du finner på nettet.. (Jada, bruker selvsagt online ups'er..) Ser nå at forsterkeren min får nøyaktig 230,0 V og 50.0 Hz.. ???

Haha, du virker jo litt skadet med tanke på ditt eget yrke - ups, overvåking osv ?

Hifi er nok minst like mye dingseri for mange - særlig hvis man havner på steder som hifisentralen osv. Ikke noe feil i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (23 timer siden):

Vil tippe at du ikke kunne hørt på 99% av musikken som Darko hører på pga. allergien din mot moderne musikk og mastering. Vi alle her vet det, og du gjentar det i det uendelige. Så bra at vi alle er forskjellige og liker forskjellige ting tenker nå jeg. 

Åpenbart snakker ikke du for alle her - som innlegg viser - så slutt å skriv "vi alle".

Men ditt poeng er mottatt og jeg skal holde meg unna musikktrådene her inne. Men går ut i fra at jeg kan skrive om mine opplevelser i hifi-utstyr tråder? Vel det gjør jeg uansett hva du skriver.

Synes det er dårlig å gå slik direkte på meg som person, men greit nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (8 minutter siden):

Åpenbart snakker ikke du for alle her - som innlegg viser - så slutt å skriv "vi alle".

Men ditt poeng er mottatt og jeg skal holde meg unna musikktrådene her inne. Men går ut i fra at jeg kan skrive om mine opplevelser i hifi-utstyr tråder? Vel det gjør jeg uansett hva du skriver.

Synes det er dårlig å gå slik direkte på meg som person, men greit nok.

 

Om noen snakker om musikk som de liker, så er du ganske kjapp med å påpeke hvor dårlig DR det er på akkurat det albumet og at du ikke kan høre på det. Om jeg er den eneste som ser at du gjør det, så blir jeg overrasket. Men klart, jeg kan selvfølgelig ikke snakke for "alle", det har du rett i. 

Jeg personlig, har i hvert fall blitt lei av det. Foruten det, så synes du er en kul fyr som har veldig mye bra input å komme med på de trådene du er aktiv i.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (5 timer siden):

Åpenbart snakker ikke du for alle her - som innlegg viser - så slutt å skriv "vi alle".

Men ditt poeng er mottatt og jeg skal holde meg unna musikktrådene her inne. Men går ut i fra at jeg kan skrive om mine opplevelser i hifi-utstyr tråder? Vel det gjør jeg uansett hva du skriver.

Synes det er dårlig å gå slik direkte på meg som person, men greit nok.

 

Ingen som vil ha deg unna musikktråd eller hifi.

Marbles sa bare han var lei å høre om tror han mente bra musikk med dårlig lyd DR. Jeg synes det er veldig positivt at folk som du fokuserer på Dynamikken og Loudness. Selvom jeg ikke alltid hører at en bra miks har dårlig DR, så høres det alltid fett ut med gode mikser med fet DR..

Er omtrent bare gammel musikk, og klassisk som har knall DR. Virker som bransjen satser på en mellomting, sikkert for å nå flest markedsgrupper...

 

Jeg kan ikke si jeg plages grellt annet en Death Magnetic og Californication...

Radiohead er mikset så bra med surre rundt effekter og diverse at jeg synes det er fett selv om DR er lav.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå FORETREKKER jeg å heller lese om utgivelser med høy DR istedet for å finne det ut etter å ha brukt tid og surt ervervede penger på en utgivelse for så å finne ut at den er ubrukelig!
Så fortsett du Mr_Spock. Hvis  MrMarbles plages av infoen kan vedkommende fint fjerne dine innlegg istedet for å komme med unødvendig kritikk! 
 

Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Er omtrent bare gammel musikk, og klassisk som har knall DR.

Sikkert derfor jeg trives i min 'avdeling' med filmer (har akkurat nå 6 884 stk) og der er det ganske fornuftig at det ikke komprimeres...  ? Hadde blitt et lite mareritt å høre en film uten nivåforskjeller! (Noe som en på nettet ikke har forstått tror jeg..) Og heldigvis produseres mye musikk på samme måten og da blir livet så mye bedre! 
Heldigvis er det massevis med gode tips å få her, etterhvert med linker også! ? ?
Nå er det kun et døgn til jeg får igjen lyden her og da blir jeg sikkert fornøyd.. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Nå FORETREKKER jeg å heller lese om utgivelser med høy DR istedet for å finne det ut etter å ha brukt tid og surt ervervede penger på en utgivelse for så å finne ut at den er ubrukelig!
Så fortsett du Mr_Spock. Hvis  MrMarbles plages av infoen kan vedkommende fint fjerne dine innlegg istedet for å komme med unødvendig kritikk! 
 

Sikkert derfor jeg trives i min 'avdeling' med filmer (har akkurat nå 6 884 stk) og der er det ganske fornuftig at det ikke komprimeres...  ? Hadde blitt et lite mareritt å høre en film uten nivåforskjeller! (Noe som en på nettet ikke har forstått tror jeg..) Og heldigvis produseres mye musikk på samme måten og da blir livet så mye bedre! 
Heldigvis er det massevis med gode tips å få her, etterhvert med linker også! ? ?
Nå er det kun et døgn til jeg får igjen lyden her og da blir jeg sikkert fornøyd.. ?

Det er jo stort sett bare å Google «albumtittel DR» så får du svaret med en gang.

Jeg forstår vel ikke poenget med å fremheve det på alt som er nytt, når alt som er nytt har lav DR.

gouldfan sa det veldig bra synes jeg. Det er stort sett bare gammel musikk, klassisk og surround-mixer som har høy DR.

Radiohead har veldig lav DR. Men for meg høres lyden helt magisk ut. I mine ører så er Nigel Godrich en Gud...

 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Radiohead har veldig lav DR. Men for meg høres lyden helt magisk ut. I mine ører så er Nigel Godrich en Gud...

 

Ja og det er fint at du synes det - flott at du kan nyte den musikken. Jeg klarer ikke det på samme måte. Og det kan vi diskutere - jeg synes det er fint å lese dine meninger - selv om vi synes forskjellig.

Dette er et diskusjonsforum, skulle vi være uenige, så er det helt ok. Og jeg kunne ikke tenke meg å kritisere deg for at vi ikke har samme mening - og at du skal begrense deg i å ytre de.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Nå FORETREKKER jeg å heller lese om utgivelser med høy DR istedet for å finne det ut etter å ha brukt tid og surt ervervede penger på en utgivelse for så å finne ut at den er ubrukelig!
Så fortsett du Mr_Spock. Hvis  MrMarbles plages av infoen kan vedkommende fint fjerne dine innlegg istedet for å komme med unødvendig kritikk! 

Jeg foretrekker å høre på god musikk, uavhengig av hva for DR den har, om den er high res/low res, vinyl/lossless/lossy, studio/live release (også å gå på konserter, jeg har vært på utallige konserter og festivaler de siste 20 årene). Jeg FORETREKKER å høre på musikk. Jeg FORETREKKER å høre på musikk på (hva som for meg er) gode musikkformidlere (headphones, stereo). 

Dette er en hifi-tråd. For meg går ikke hifi ut på å høre mindre musikk, men å nyte musikken og finne ny musikk, og høre den på et godt anlegg/gode headphones, slik at jeg får hørt musikken på en bedre måte enn Apple EarPods (de kablede som følger med iPhone) eller TVens innebygde høyttalere eller laptopen. Jeg elsker å høre detaljer jeg aldri har hørt før. At man nesten føler at man er i rommet med musikerne. At stereoen min klarer å omslutte meg med musikken på slik måte at jeg føler jeg er i musikken, selv om jeg bare har 2 kanaler.

Når man begynner å utelukke god musikk fordi den på papiret har lav DR (noe 85-90% av musikken jeg liker har), så har man tatt en feil vending et sted. Er det virkelig slik at folk her inne ikke hører på musikk med lav DR? 

Det er noe musikk som klipper på mine blåtann IEM og headphones. Det er kjipt, og det er de eneste gangene jeg merker at det er et problem at det er lav DR. Men, bruker jeg de kablet, så forsvinner dette problemet.

Jeg er ikke typen som liker å høre på "hifi-musikk". Men det er veldig mye musikk der ute som for meg er hifi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (12 timer siden):

Fint at du foretrekker god musikk, det er heldigvis noe vi alle er enige om selv om smaken nok er ganske unik for hver lytter!
Når det gjelder begrepet HiFi er det jo greit å ha i bakhodet HVA det betyr!  https://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity
Komprimering / DR er ikke noe du ønsker å blande inn i det konseptet hvis du kan finne alternativer.
??   

Så ergo kan man ikke høre på nyere musikk? Fordi det ikke er hifi pr definisjonen High Fidelity? Ønsker ikke å legge ord i munnen på deg her, men blir litt i tvil på hva du vil si med det. 

Lurer på om trådstarter hadde dette i tankene...

Lenke til kommentar

Uten å vite så tror jeg folk er mer eller mindre plaget av less DR. Virker sånn på tråden også.

Middels DR bryr ikke meg noe, og Jeg mener å huske jeg digget Dream Theatre.

Dessverre har Jeg kjøpt noe nytt med less Dr ifølge Loudness war. Hayley Williams Petals for Armour.

Men om det er samme miks på Spotify så rånyter jeg feks Simmer på blåtann headsett. Her er surre rundt effekt igjen med trommer forskjellige steder.

Når det gjelder Californication og Death Magnetic så er jo det helt ille DR. Nede på 2-3.

Jeg har Californication, hender jeg spiller noen låter, men ja jeg hører det her.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Så ergo kan man ikke høre på nyere musikk? Fordi det ikke er hifi pr definisjonen High Fidelity? Ønsker ikke å legge ord i munnen på deg her, men blir litt i tvil på hva du vil si med det. 

Lurer på om trådstarter hadde dette i tankene...

Greia er at du gjør et forsøk på å kneble meg - det setter jeg ikke pris på. Hadde vi diskutert og vært uenige så er det helt fint.

Det var faktisk ikke jeg som heller tok opp dette med mastering denne gangen - jeg bare sa meg enig med innholdet i en video som noen andre linket til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (18 minutter siden):

Greia er at du gjør et forsøk på å kneble meg - det setter jeg ikke pris på. Hadde vi diskutert og vært uenige så er det helt fint.

Det var faktisk ikke jeg som heller tok opp dette med mastering denne gangen - jeg bare sa meg enig med innholdet i en video som noen andre linket til.

 

Jeg kan jo selvfølgelig ignorere deg, men synes det er kjipt mtp. på alt det andre du har å bidra med. Det at du (ofte i andre tråder) trekker fram at et album som blir diskutert har dårlig DR, og at du derfor ikke kan høre på det, er litt slitsomt. Føler ofte diskusjonen rundt nevnt album da også dør ut.

Det kan selvfølgelig være at jeg er den eneste som opplever det slik. Men jeg blir overrasket dersom de fleste som er aktive i de disse hifi-relaterte trådene ikke er klar over at du ikke takler musikk med lav DR. 

Når da (stort sett) all nyere musikk har relativt lav DR, så synes jeg ikke at det tilføyer noe til diskusjonen og påpeke hvor lav DR på album x og y.

Ta Tools Fear Inoculum. Kan ikke høre på det i følge deg, men samtidig så vinner det The Dynamic Range Day Award. Om det har lav DR, så kan det fortsatt høres fett ut og ha dritbra lyd. Alt er ikke DR i god lyd.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (9 minutter siden):

Jeg kan jo selvfølgelig ignorere deg, men synes det er kjipt mtp. på alt det andre du har å bidra med. Det at du (ofte i andre tråder) trekker fram at et album som blir diskutert har dårlig DR, og at du derfor ikke kan høre på det, er litt slitsomt. Føler ofte diskusjonen rundt nevnt album da også dør ut.

Det kan selvfølgelig være at jeg er den eneste som opplever det slik. Men jeg blir overrasket dersom de fleste som er aktive i de disse hifi-relaterte trådene ikke er klar over at du ikke takler musikk med lav DR. 

Når da (stort sett) all nyere musikk har relativt lav DR, så synes jeg ikke at det tilføyer noe til diskusjonen og påpeke hvor lav DR på album x og y.

Ta Tools Fear Inoculum. Kan ikke høre på det i følge deg, men samtidig så vinner det The Dynamic Range Day Award. Om det har lav DR, så kan det fortsatt høres fett ut og ha dritbra lyd. Alt er ikke DR i god lyd.

Virker som om du ikke skjønner hva resultatet blir, når du i en slik tråd, ber andre å slutte å ytre sine meninger.

I dette tilfellet, bare å si seg enig med ytringene i en video - som noen andre har linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):



Ta Tools Fear Inoculum. Kan ikke høre på det i følge deg, men samtidig så vinner det The Dynamic Range Day Award. Om det har lav DR, så kan det fortsatt høres fett ut og ha dritbra lyd. Alt er ikke DR i god lyd.

Ja, det reagerte jeg på også. At folk klagde på Tool her inne og dårlig DR. Også vant den faktisk årets pris for beste DR.

Mr Spock er allergisk mot alt fra lav til middels DR. Det må vi vel tåle.

Samtidig rådigger jeg mye som har middels DR. At Spock ikke orker sånt, bryr ikke meg så mye.

Jeg lar ikke andres opplevelser styre min hifi bruk. Men jeg er takknemlig for program osv der det kan sjekkes.

Vi vil vel alle ha bra DR men bransjen vil ha noe middels som funker greit på dingser og anlegg, med unntak av Spocks og andres anlegg. ;)

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Ja, det reagerte jeg på også. At folk klagde på Tool her inne og dårlig DR. Også vant den faktisk årets pris for beste DR.

Jeg har jo handlet Fear Inoculum selv på HDTracks - og kan fint lytte til den - skulle ønske den var lavere innspilt - men den funker. Kan ikke huske at jeg har skrevet at jeg ikke kan lytte til den?

Men det er kanskje ikke så nøye å holde seg til det som egentlig er skrevet?

Tror selv at det var meg som annonserte at albumet vant DR Day også her inne?

Har selv en del album av Tool på cd - noen funker - noen funker ikke - og det har jeg skrevet om her inne. Jeg har klaget på de som ikke låter bra og skrevet positivt om de som låter bra.

Kan ikke si at jeg helt kjenner meg igjen her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...