Gå til innhold

Møte med U.P


W6ZWU1EA

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ble stoppet av U.P her om dagen. Det hele begynte med at jeg lånte bilen til en bekjent for å gjøre noen ærender. Jeg hadde ikke kjørt mer enn ett minutts tid da en motgående svart Passat vrengte om å snudde rett etter vi hadde passert hverandre. 
Jeg syntes det virket rart, men kjørte rolig videre mens jeg fulgte med i speilet. (jeg ble litt nervøs, for jeg hadde vært på fylla dagen før, men dette var i 13.30 tiden så jeg følte meg kjørbar) Etter 3-4 minutters tid med tilfeldig kjøring rundt omkring lå Passat'n fortsatt bak meg, uten å slenge på blålys. Jeg bestemte meg for å parkere for å finne ut av hva som foregikk. Idet jeg parkerer stopper Passat'n og riktig nok kommer det en kar fra U.P ut. Jeg rullet ned vinduet og sa "Jeg så du fulgte etter meg så jeg parkerte her jeg." Han smilte så smått og nikket. 
Han ville se førerkort og tar det med inn i bilen.. Et minutt senere kommer han med en narkotest ala spytt-varianten. Jeg er litt nærvøs pga. fyllerunden dagen før og sier det rett ut "Jeg var på en skikkelig rotbløyte i går, men det er ganske mange timer siden." Karen fra U.P responderer "Ja, ok. Tok du" noe" på festen i går?" "Nei, jeg driver ikke med" sånt". Det gikk i øl" sa jeg. "Det går nok fint" svarer fyren fra U.P. Spytt-testen blir tatt. (men jeg måtte dog ikke blåse?) 7-8 lange minutter senere kommer han bort igjen. "Alt er fint" sier han. Jeg er lettet og vi sier hade. 

Men det dukker opp endel spørsmål i ettertid. 
Hvorfor ble jeg stoppet i det hele tatt? Jeg kjørte ordentlig og etter fartsgrensa. 
Hvorfor stoppet han meg ikke med en gang og heller fulgte etter i flere minutter? Ville han se hvor jeg skulle? Er min bekjent og bilen hans i politiets søkelys? Hvorfor ville han utelukkende ta en narkotest selv etter jeg sa jeg var på fylla dagen før? Han spurte ikke om vognkort? Han hadde ingen spørsmål om hvor jeg hadde vært eller hvor jeg skulle. Ingen spørsmål ang. bilen. Den jeg lånte bilen av har aldri blitt stoppet av politiet tidligere. Jeg har aldri blitt stoppet tidligere. Var det en stikkprøve? De stopper vel ikke hvem som helst og å kjører narkotest? 

Noen som har noen tanker rundt dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som du forklarer situasjonen så er det heilt tydeleg at UP kjente igjen enten bilen eller deg og bestemte seg for å sjekke opp.
Den kan sjølvsagt være ein sjangs for at det var lite trafikk og at UP ville følge opp den einaste bilen som var ute på vegane, men eg finn det lite truleg.

Det eg vil tru er mest sannsynleg er at UP har fått treff på registreringsnummeret og fått opp din venns namn. Det kan være at din venn har hatt eit eller anna uteståande med politiet eller at han er ein kjenning som politiet vil sjekke opp nøyare. Når UP stoppa deg og fant ut at det var "feil" person i bilen så gjennomførte dei berre ein enkel kontroll når dei fyrst hadde stoppa deg.

At politiet ikkje aktivt stoppa deg var nok for å vurdere køyringa di. Ettersom du køyrde fint så var det nok ikkje grunnlag for å mistenke alkoholrus.

At UP ikkje spurte etter vognkort er fordi vognkortet berre er nødvendig som backup i papirversjon. UP kan slå opp alle relevante køyretøyopplysningar basert på registreringsnummeret.

 

Det kan sjølvsagt ha vært ein rein stikkprøve kontroll. Politiet i Norge (og statens vegvesen) har heimel til å kontrollere eit kvart køyretøy med formål om å sjekke av vegtrafikklova blir overholdt. I motsetning til enkelte andre land (som til dømes USA) så treng ikkje norsk politi konkret mistanke om straffbare forhold for å kunne gjennomføre ein trafikkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...