Gå til innhold

Mine Anbefalte Google Chrome / Microsoft Edge plugins.


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Merko said:

Gode tips, skal sjekke de ut :) 

Har du eksempel på nettsider som bruker denne metoden for sporing/profilering av brukerne? Er det f.eks. noe som ligger i annonser, eller er det noe javascript-bibliotek? Ser for meg at det er mer aktuelt for annonsører som har kode på flere sider.

Min erfaring så langt er at uBlock Origin fjerner både reklame og de popupsene som sier at "Hei, du har blokkert reklamen hos oss!".
Men ser ut som en kjekk plugin til deaktivere/aktivere javascript kjapt.

Må sjekkes ut. Montro om det forringer lastetiden på søkemotorer / nettsider om den heletiden må kontakte annet nettsted for å bekrefte "ryktet" på sidene.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Jeg vet ikke om noen konkrete nettsider som bruker biometrisk profilering, men jeg har lest at noen banker bruker det, og jeg leste om en bank som sluttet å bruke det. Artikkelen og diskusjoner jeg fant rundt dette var på engelsk og jeg husker ingen banknavn. Man kan argumentere at banken skal man stole på, men uansett liker jeg ikke at slike metoder brukes. Det er andre gode metoder for sikker innlogging, min biometri vil jeg ha for meg selv. Det kan også være negativt for sikkerheten: Hva hvis mine biometriske data kommer på avveie? Dette er et "passord" som jeg ikke kan endre.

Jeg blir ikke forbauset om f.eks Facebook og Google benytter biometrisk profilering. Begge lever av å selge sine brukere til annonsører. Nettbutikker kan også tenkes å bruke dette.

 

Kanskje uBlock er bedre enn AdBlock? Jeg var svært fornøyd med AdBlock tidligere, men jeg har inntrykk av at jeg oftere og oftere komme over annonser som den ikke klarer å stoppe fordi annonsene har en URL som stadig endrer seg. Pluss alle plakatene som klager på blokkeringen.

 

WOT forsinker sikkert søkene noe, men det er så lite at jeg ikke klarer å merke det.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (1 time siden):

Kanskje uBlock er bedre enn AdBlock? Jeg var svært fornøyd med AdBlock tidligere, men jeg har inntrykk av at jeg oftere og oftere komme over annonser som den ikke klarer å stoppe fordi annonsene har en URL som stadig endrer seg. Pluss alle plakatene som klager på blokkeringen.

Jeg brukte AdBlock før som jeg var nokså fornøyd med, helt til en god del nettsider kom opp med advarsler om at jeg bruke AdBlock.
Vil absolutt anbefale at du tester ut uBlock Origin. Helt annen verden, har heller ikke sett noe til disse "Du bruker adblock"-dialogboksene heller.

I tillegg så fjerner den reklame på de fleste videonettsteder, også VGTV.no.

Enkelte ganger så er det "Tomrom" der reklamen skulle ha vært, den kan du også lett fjerne med høyreklikk > ublock > Blokk element, så ser siden litt mer ryddig ut også. :)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar

For sikkerhet på de viktigste kontoene og tjenestene bør folk bruke LessPass istedenfor løsninger som syncer mot en server. 

Open source, ingenting synces mot en server, funker på alle device. Den virker slik :

3 stk input - navn på tjeneste, brukernavn og master passord

LessPass genererer så et veldig sterkt passord deterministisk basert på disse. Altså, samme passord genereres hver gang hvis du putter inn samme parametere. Ala hashing Slik unngår du å måtte synce noe som helst. 

Gir veldig høy sikkerhet og lite hazzle. Huske master pw gjør man med alle 

Navn på tjeneste vil defaulte til url- feks www.facebook.com. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Honey

I en rekke nettbutikker kan man med ett trykk la Honey prøve ut mange forskjellige rabattkoder i handlekurven som gjør at man kan spare penger.

Jeg sparte for eksempel i går $10 på en reim til Apple Watch bare ved å la utvidelsen prøve 6-7 rabattkoder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TMB skrev (21 timer siden):

I en rekke nettbutikker kan man med ett trykk la Honey prøve ut mange forskjellige rabattkoder i handlekurven som gjør at man kan spare penger.

 
 

Jeg har prøvd den pluginen selv, men egentlig "aldri" fungert for meg. Mulig den er mer siktet på det amerikanske markedet. Handler dog ikke så mye på utenlandske nettsider, så kan jo være det.. Men de har jo tydeligvis mange nedlastninger, så har sikkert noe for seg i enkelte verdensdeler ? 

"Fant" Picture-in-Picture Extension (by Google) i går. Den er veldig nyttig. Lar deg "poppe" ut alle videoer fra nettsider i eget vindu som ligger over alle andre vinduer (uten ramme osv), slik at du kan resize det i størrelsen du vil (til en viss maks størrelse), så bare la den være øverst mens du jobber med noe annet feks.

Så langt fungerer den på alle videoer jeg har testet (youtube, twitch, VGTV, andre tilfeldige nettsider som spiller av video).

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (26 minutter siden):

Jeg har prøvd den pluginen selv, men egentlig "aldri" fungert for meg. Mulig den er mer siktet på det amerikanske markedet. Handler dog ikke så mye på utenlandske nettsider, så kan jo være det.. Men de har jo tydeligvis mange nedlastninger, så har sikkert noe for seg i enkelte verdensdeler ? 

 

Fungerer ikke på norske nettbutikker nei, men jeg har den bare liggende, og så sier den ifra den sjeldne gangen jeg har mulighet for å spare litt :)

Lenke til kommentar
TMB skrev (2 minutter siden):

Fungerer ikke på norske nettbutikker nei, men jeg har den bare liggende, og så sier den ifra den sjeldne gangen jeg har mulighet for å spare litt :)

Ja sikkert ikke dumt det!

Oppdaterte førstepost med deres anbefalinger, slik at det er litt mer samlet, i tilfelle det skulle bli flere sider med plugins her.. :D 

Lenke til kommentar
Nettels skrev (21 minutter siden):

Jeg får ikke LastPass til å fungere ordentlig. Må jeg logge ut av de forskjellige kontoene for så å gå via LastPass-brukeren min å konfigurere der?

 

Litt usikker på hva du mener. Hva er det du ikke får til?
Er først når du er på et "påloggingsvindu" at LastPass vil legge et lite ikon i brukernavn/passord-feltet.

image.png.c312cce2ebc204e22048bb259f94b5e4.png

image.png.a4ce1537e8203a93799c9f460e3249b4.png
 

Edit: Dersom du allerede er pålogget et nettsted, så må du først logge ut, deretter inn for at LastPass skal kunne lagre opplysningene til neste gang ja :)

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener. Hva er det du ikke får til?
Er først når du er på et "påloggingsvindu" at LastPass vil legge et lite ikon i brukernavn/passord-feltet.

image.png.c312cce2ebc204e22048bb259f94b5e4.png

image.png.a4ce1537e8203a93799c9f460e3249b4.png
 

Edit: Dersom du allerede er pålogget et nettsted, så må du først logge ut, deretter inn for at LastPass skal kunne lagre opplysningene til neste gang ja :)

Dette har jeg prøvd på Facebook. Logget meg ut og trykket på det ikonet. Så lot jeg LastPass generere et passord som deretter ble fylt inn. Så prøver jeg å logge meg inn, men får beskjed om at passordet ikke er gyldig. Må jeg også endre passordet via "Endre passord" på Facebook?

Lenke til kommentar
Nettels skrev (22 minutter siden):

Dette har jeg prøvd på Facebook. Logget meg ut og trykket på det ikonet. Så lot jeg LastPass generere et passord som deretter ble fylt inn. Så prøver jeg å logge meg inn, men får beskjed om at passordet ikke er gyldig. Må jeg også endre passordet via "Endre passord" på Facebook?

Jepp!

LastPass kan ikke uten videre endre passord for deg, du må selv gå til siden hvor man kan opprette nytt passord, deretter kan du be LastPass generere et passord for deg.

Da vil du få opp et annet symbol som indikerer at det kan generere passord for deg (eller du kan høyreklikke i tekstfeltet > LastPass > Create Strong Password)

image.png.45b06cb8f5dd02de21dc1e0b8bbfee4b.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...