Gå til innhold

Investere 3 millioner kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nylig arvet ca. 6 millioner kroner. Kjæresten og jeg har akkurat kjøpt bolig sammen, men jeg har fortsatt 3 millioner igjen på bankkonto.

Hva ville dere investert de resterende 3 millionene i? Jeg har tenkt på å:

1) kjøpe en ekstra leilighet for å leie ut (vi bor i en større by og ville kjøpt en i samme by)
2) kjøpe meg gradvis inn i aksjefond og obligasjonsfond.
3) la pengene stå i banken.

Foreløpig vurderer jeg 1) å kjøpe en ekstra leilighet om ca 1 år for å leie ut. Problemet da er at jeg putter begge eggene i samme kurv. Samtidig er jeg ikke så sikker på om verdipapirmarkedet er noen god ide å investere såpass mye i. Problemet med å ha pengene i banken er at formuesskatt og inflasjon gradvis kommer til å spise opp pengene.

Håper på seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke økonomiekspert her, vanlig lønnsmottaker. Å bare ha pengene i banken er vel bortimot bortkastet, men fast eiendom har jo vist seg å være en ganske trygg investering over tid. 

Hva med å bruke noe av de 3 mill som egenkapital og låne mer til å f.eks kjøpe en leiegård, stor leilighet, eller hus som kan deles opp, eller kjøpe deg inn i f.eks et kontorbygg eller en bedrift eller annet?

Det tror jeg at jeg ville jeg gjort hvis jeg hadde 3 mill og nedbetalt bolig.

Skrevet (endret)

Jeg ville blitt en aktiv investor. Investert i unge håpefulle, håndverkere, frisører, hjemmesykepleiere, hva enn som trenger oppstartskapital. Og dermed blitt en økonom, hjulpet dem med finansene. Finansrådgivning, kontakt/nettverksbygning, hjulpet med å holde dem på rett kjøl. Satt meg inn i hva hver enkelt bransje krever, se hele løpet, bli en mentor.

Endret av Taurean
Skrevet

Eiendomsmarkedet har vært en svært trygg og lukrativ investering i lang tid. Medindre du får trøbbel med leietakerne krever det heller ikke allverden å drive med det. 

• Liker 1
Skrevet

Normalt ville eg sagt bolig og leie den ut. Men nå er økonomien er så pass nede at det kan vere lurt å investere i fond. Meget fine mulegheiter å tjene 10-20% i løpet av eit år. Men det er alltids risiko, selvfølgelig da.

Skrevet
On 6/4/2020 at 11:39 AM, Taurean said:

Fint å ha penger i fond hvis trump går fullstendig ko-ko og det blir verdenskrig.

Skrevet

Ser mange svarer hva de ville gjort uten videre analyser eller særlige begrunnelser utover vage spekulasjoner om hva fremtiden bringer. Å anta at enhver prisnedgang er midlertidig ("buy the dip") har ikke vist seg å være en god investeringsstrategi. Dette er ganske enkelt å kraftig undervurdere markedet og profesjonelle markedsaktørers syn på fremtidig inntjening i selskaper.

Gjest 728c8...556
Skrevet

Så du i det hele tatt videoen over??? BTFD!

For mer bakgrunnsinfo se her: https://brrr.money/

Anonymous poster hash: 728c8...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...