Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp en VPN server ( raspberry pi )


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å lære meg litt mer om data, og har i den forbindelse prøvd meg på å sette opp en raspberry pi som en VPN server som jeg kan koble meg opp mot via mobil og laptop.

Jeg har fulgt noen guider fra nett og youtube, men kommer ikke helt imål siden jeg ikke helt forstår det jeg driver med enda :p

 

Jeg har Altibox, og mistenker at det er det med port forwarding jeg ikke forstår meg helt på. Jeg har fått ned ovpn filen på mobilen, men klarer ikke koble til. Jeg har aktivert en portviderekobling på altibox sine sider ca sånn som de på youtube gjorde.

 

Noen som har en ide på hva jeg gjør feil, og kunne komt med noen gode råd? på forhånd takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt må du kjøre portforward på routeren til den IPen til dingsen du har VPN på.

Du kan bruke nc (netcat)  for å sende trafikk gjennom en spesifik port og lytte på mottakersiden for å sjekke at koblingen din på nettsiden er ok. Du kan også gå igjennom å sjekke at forward blir rett i routeren.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.
Jeg er kommet såpass at jeg har nå klart å koble meg til på både mobil og laptop ved hjelp av ovpn filen.

Men jeg kommer meg ikke på internett, har du noen ide om hva jeg har gjort galt? 

Jeg klarer å komme inn på Pi`en som er hjemme via Putty når jeg er koblet opp, men da kommer jeg meg ikke på internet med laptop`en. Pi`en er på nett.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Tilfeldigbruker1616 said:

Hei, takk for svar.
Jeg er kommet såpass at jeg har nå klart å koble meg til på både mobil og laptop ved hjelp av ovpn filen.

Men jeg kommer meg ikke på internett, har du noen ide om hva jeg har gjort galt? 

Jeg klarer å komme inn på Pi`en som er hjemme via Putty når jeg er koblet opp, men da kommer jeg meg ikke på internet med laptop`en. Pi`en er på nett.

Har du prøvd uten å ha mobilen på wifi?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...