Gå til innhold

Er det trygt å spare hos Santander og lignende banker?


Anbefalte innlegg

Ser nå at vanlige sparerenter hos bankene synker drastisk som en følge av at Norges Bank satte ned styringsrenta til 0 % rente.  Lurer på å plassere litt av sparepengene jeg har i likvide midler hos Santander som tilbyr 2,05% uten vilkår eller  hos Nordax Bank som tilbyr hele 2,3% også uten vilkår. 

Dette er jo ganske bra tilbud sammenlignet med de vanlige bankene som bare vil betale rundt 0,25% rente på sparerenter i disse tider.  I egenreklamen skriver de at innskuddsbeløpene er sikret i sikringsfond opp til 1 million NOK da er det vel trygt å forsøke dette? Eller er det skjær i sjøen her som man ikke ser med første øyekast?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt trygt, hvert fall hvis du ikke har mer på konto enn det som er garanteres av sikringsfond. Enkelte slike banker er svensk og garanterer for maks €100k så det kan du sjekke på forhånd, men sum er jo omtrent lik med norsk garanti. Uansett må du sjekke at de er omfattet av en av disse garantiene. Jeg selv bruker Yabank. "Skjær i sjøen" er vel egentlig at dette er banker som lever av å yte forbrukslån, så de låner billig av oss og låner dyrt ut til de som trenger slike lån, så det blir mer et eventuelt moralspørsmål?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Razamanaz skrev (12 timer siden):

Det er helt trygt, hvert fall hvis du ikke har mer på konto enn det som er garanteres av sikringsfond. Enkelte slike banker er svensk og garanterer for maks €100k så det kan du sjekke på forhånd, men sum er jo omtrent lik med norsk garanti. Uansett må du sjekke at de er omfattet av en av disse garantiene. Jeg selv bruker Yabank. "Skjær i sjøen" er vel egentlig at dette er banker som lever av å yte forbrukslån, så de låner billig av oss og låner dyrt ut til de som trenger slike lån, så det blir mer et eventuelt moralspørsmål?!

Godt poeng!  ?

Lenke til kommentar

Sjekk hvordan innskudd, og spesielt hvordan uttak, foregår. Ved etablering av sparekonto får du som regel ikke din egen konto, men bruker ved innbetaling KID for å identifisere hvor pengene havner når du setter inn. Mange har ikke apper som gir oversikt over innestående og renter etc, og nettbankene de tilbyr er variable. For uttak er det forskjellige løsninger, hos en (noen?) må du laste ned et skjema, skrive ut dette, fylle ut, og sende det i POSTEN til banken, så overfører de pengene når det passer for dem.

Etter å ha sjekket vilkår hos ulike banker for å finne en sparekonto med fornuftige vilkår i tillegg til god rente, valgte jeg www.sparesmart.no, som er en del av Eika. Du får din egen konto, renten er 1,95 %, grei oversikt i appen Smartspar, og bra nettbank. Der er også garantert til 2 MNOK, ikke "bare" 100 kEUR som de fleste andre tilbyderne for sparekontoer med høy rente.

Lenke til kommentar
zanta skrev (4 timer siden):

Sjekk hvordan innskudd, og spesielt hvordan uttak, foregår. Ved etablering av sparekonto får du som regel ikke din egen konto, men bruker ved innbetaling KID for å identifisere hvor pengene havner når du setter inn. Mange har ikke apper som gir oversikt over innestående og renter etc, og nettbankene de tilbyr er variable. For uttak er det forskjellige løsninger, hos en (noen?) må du laste ned et skjema, skrive ut dette, fylle ut, og sende det i POSTEN til banken, så overfører de pengene når det passer for dem.

Etter å ha sjekket vilkår hos ulike banker for å finne en sparekonto med fornuftige vilkår i tillegg til god rente, valgte jeg www.sparesmart.no, som er en del av Eika. Du får din egen konto, renten er 1,95 %, grei oversikt i appen Smartspar, og bra nettbank. Der er også garantert til 2 MNOK, ikke "bare" 100 kEUR som de fleste andre tilbyderne for sparekontoer med høy rente.

Har de Eikas nettbankløsning der du kan opprette og navngi kontoer selv? Jeg savner dette hos YaBank etter de ble oppkjøpt så kan da godt tenke meg å bytte til sparesmart.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Razamanaz said:

Har de Eikas nettbankløsning der du kan opprette og navngi kontoer selv? Jeg savner dette hos YaBank etter de ble oppkjøpt så kan da godt tenke meg å bytte til sparesmart.

Fra Eikas nettbankløsning ser man kun saldo. Ved å logge inn i nettbanken på sparesmart.no ser man detaljer, og kan endre navn på kontoen. Ser nå at renten blir satt ned til 1,75% fra 10. juli, meldingen kom den dagen jeg opprettet sparekonto der.

Lenke til kommentar
On 5/18/2020 at 9:19 PM, Adria said:

Ser nå at vanlige sparerenter hos bankene synker drastisk som en følge av at Norges Bank satte ned styringsrenta til 0 % rente.  Lurer på å plassere litt av sparepengene jeg har i likvide midler hos Santander som tilbyr 2,05% uten vilkår eller  hos Nordax Bank som tilbyr hele 2,3% også uten vilkår. 

Dette er jo ganske bra tilbud sammenlignet med de vanlige bankene som bare vil betale rundt 0,25% rente på sparerenter i disse tider.  I egenreklamen skriver de at innskuddsbeløpene er sikret i sikringsfond opp til 1 million NOK da er det vel trygt å forsøke dette? Eller er det skjær i sjøen her som man ikke ser med første øyekast?

Har brukt santanders høyrentekonto i en del år.  Utover å ta hensyn til bankenes sikringsfond, så sjekker jeg også gjerne regnskapet til banken på proff.no.  Santander har gått bra i pluss i mange år, så det virker veldig trygt.   Enkelte andre banker lover bedre rente, men har enten underskudd eller er utenlandske, og da blir i al fall jeg litt skeptisk. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 19.5.2020 den 14.53):

www.sparesmart.no, som er en del av Eika.

Har en konto hos Sparesmart, men for noen år siden ble jeg advart om dem, nettopp pga tilknytningen til Eika og Terra-skandalen.

Eika-gruppen var tidligere Terra-gruppen. Betyr kanskje ikke noe, men jeg valgte å ikke ha så mye på konto der etter jeg hørte det.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Delvis said:

Har en konto hos Sparesmart, men for noen år siden ble jeg advart om dem, nettopp pga tilknytningen til Eika og Terra-skandalen.

Eika-gruppen var tidligere Terra-gruppen. Betyr kanskje ikke noe, men jeg valgte å ikke ha så mye på konto der etter jeg hørte det.

Terrasaken, hvor de videresolgte et (litt for) spenstig produkt for mange år siden, kan umulig være noen risiko for å bruke banken til sparekonto. Eneste årsak måtte være at man ikke vil støtte Eika for noe de gjorde for lenge siden, men da bør man heller stille spørsmål om man vil sette sparepengene i de mest aggressive forbrukslånaktørene. De tilbyr god rente på innskudd, men har fortsatt en enorm rentemargin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei tror heller ikke det er noe særlig å legge vekt på, men et omdømme er et omdømme.

Bruker hovedsaklig Santander ( tidligere Bankia) for banksparing, som jeg ble anbefalt av Gisle Høyland i Norsk Familieøkonomi.


Høyrentekonto

zanta skrev (På 19.5.2020 den 14.53):

Mange har ikke apper som gir oversikt over innestående og renter etc

Det vet jeg ikke, aldri hatt behov for noe av det. Men det kommer kontoutskrift med alle detaljer på epost hver måned.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Bruker hovedsaklig Santander ( tidligere Bankia) for banksparing, som jeg ble anbefalt av Gisle Høyland i Norsk Familieøkonomi.

Hvorfor er Santander anbefalt? Mistenker sponsing/kickback når jeg hører slike anbefalinger. Santander tilbyr 1,65 % (for beløp under 100k) og 1,75 % (for over 100k), som er langt under de beste alternativene.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...