Gå til innhold

Binde rente nå?


Gjest 62352...c99

Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (5 minutter siden):

Det er en utbredt misforståelse at fastrente er et veddemål mot banken.  

Det er ikke et veddemål mot banken før du som kunde gjør det til det ved å prøve å tjene penger på det.

Bankens utgangspunkt er at de skal tjene penger. Jo mer penger, jo bedre. Fastrente er et tilbud til mennesker som verdsetter forutsigbare utgifter og ønsker å redusere risiko – dette tilbudet vil banken ha kompensert. Derfor er fastrente typisk høyere enn flytende rente, med god nok margin til at banken anser det som lite sannsynlig at den flytende renten vil stige til over fastrenten.

I motsatt fall driver jo banken og gir vekk penger gratis, og det gjør de ikke med vilje.

Så hvis noen mener at den flytende renten stiger til over fastrenten, så mener de å vite bedre enn banken. Hadde banken ment det samme, hadde nemlig ikke fastrenten vært så lav som det den er – da hadde den vært høyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Herr Brun said:

Det er et veddemål mot anonyme aktører i kapitalmarkedene. Vet ikke om det er så mye bedre. 

Det blir fortsatt noe unøyaktig å kalle det for et veddemål.  Det sikrer disse en fast avkastning på pengene deres et bestemt antall år og er en del av diversifiseringen av deres midler.  Svarer på en måte til at fornuftige folk heller ikke har absolutt alle sparepengene plassert i aksjer, men også spredt utover bankinnskudd og obligasjoner selv om disse som regel gir mye dårligere avkastning.  Det gir altså en fast avkastning og trygghet for alle parter. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, henrikwl said:

I motsatt fall driver jo banken og gir vekk penger gratis, og det gjør de ikke med vilje.

Beklager, men du har altså fuldstendig misforstått hvordan fastrentelån fungerer.  Banken sikrer disse lånene i rentemarkedet og legger på en fast avkastning til dem selv.  Banken har intet å vinne eller tape på det i forhold til hvordan rentene beveger seg fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Beklager, men du har altså fuldstendig misforstått hvordan fastrentelån fungerer.  Banken sikrer disse lånene i rentemarkedet og legger på en fast avkastning til dem selv.  Banken har intet å vinne eller tape på det i forhold til hvordan rentene beveger seg fremover. 

Lenge siden jeg hadde finansteori og jobber ikke direkte med dette, men det du skriver stemmer sikkert. Da er det for så vidt fremdeles en motpart til lånekunden, den i rentemarkedet som banken avtaler fastrenten med. Et slags veddemål kan man si, men det finnes sikkert aktører som har gode motiver for å skulle ønske å låne ut penger/utstede obligasjoner til fast rente.

Bankene tilbyr jo ellers også fastrenteinnskudd, men er vel ikke så vanlig med lange avtaler som 3-5-10 år, som ved fastrentelån.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Leiferen said:

Bankene tilbyr jo ellers også fastrenteinnskudd

Jepp, og jeg benyttet meg av muligheten til å øke lånet før jeg låste renten for 3 år for så å sette inn pengene på en "høyrentekonto" som jeg også fikk låst i 3 år til en rentesats som lå 0,99%-poeng høyere enn lånet, dvs det resulterer i "gratispenger"/avkast på ca. 8000 kr/året uten å risikere noe. 

Noen ville nok ha investert dette i aksjer istedet, men poenget er at dette er så og si garanterte penger uten risiko, noe man nesten aldri kommer over (jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende før), og jeg har i forveien lagt det i aksjemarkedet som jeg er komfortabel med. 

Edit: Der ble også laget noen artikler om dette, blant annet denne: https://www.dinepenger.no/penger/laan/historisk-situasjon-for-norske-bankkunder-naa-kan-du-tjene-penger-paa-aa-laane-penger/24834346

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest 6220c...705
Gjest 6220c...705 skrev (På 10.6.2020 den 20.11):

Ja, det er nå i Husbanken. Den kommer vel i overkant av 1.9 den effektive renta, mente at de sa det en gang at en måtte belage seg på + 0.25% i forhold til den flytende renta. 

Anonymous poster hash: 6220c...705

Kan ikke si at jeg angrer på at jeg valgte fastrente. Under 2% er da uansett lav rente. Nå når det er på vei opp så vurderer jo folk å binde på 3.9% og lignende…

Anonymous poster hash: 6220c...705

Lenke til kommentar
Gjest 6220c...705 skrev (38 minutter siden):

Kan ikke si at jeg angrer på at jeg valgte fastrente. Under 2% er da uansett lav rente. Nå når det er på vei opp så vurderer jo folk å binde på 3.9% og lignende…

Anonymous poster hash: 6220c...705

Har huslån til 1,99%, nesten 4 år til. Dog har ikke så mye gjeld da, ca. 500K og relativ kort nedbetalingstid.

Edit: fastrentene steig (i dag) igjen i banken min..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...