torest Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 Stortinget krever klart svar fra regjeringen: Stå fast på nullutslippskrav i verdensarvfjordene [Ekstra]
aanundo Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 (endret) "– Hele verden ser til Norge – Look to Norway. Det er slik det skal gjøres. Backer vi ut nå, vil det få motsatt effekt, sier Bjørkeli." Ja, Norge har vist vei ved å få en stor %-andel elektriske biler på kort tid, men ingen andre land har i samme grad forutsetningene for dette. Andre land har ikke skattlagt bilhold så høyt som i Norge, og når skattene blir tatt bort viser det selvsagt igjen på salgstallene. Den billige og fornybare strømmen er et annet særtrekk ved Norge, og når både klima og økonomi spiller på lag får vi et godt resultat. Kjørelengden er også akseptabel, så det ligger til rette for elektriske biler i Norge. Stikker vi fingeren i gjorda er det ikke like opplagt med suksess innen skipsfart. Batterier kommer neppe til å få så stort energiinnhold at det monner, og det ender opp i kostbare løsninger med liten effekt. Klimaproblemene er globale og tviholder vi på 0-utslipp, som i praksis er batterier, ender vi trolig opp i å redusere klimautslippene med promiller. Det er med andre ord kravet om 0-utslipp som blir "Det bestes fiende". Er vi realistiske kan alternative drivstoff som hydrogen, ammoniakk og metanol være mer realistiske enn batterier i internasjonal skipsfart. Problemene med både hydrogen og ammoniakk er sikkerhet og logistikk. Det mest realistiske alternativet er med andre ord metanol, men da må vi akseptere 90% reduksjon og ikke 100%. Grunnen er at forsøkene ved Klemetsrud viser 90% fangst av CO2, og renseteknologien kan brukes på store skip, har jeg forstått rederinæringen rett. Metanol og renseteknologi vil i praksis si gjenbruk av CO2, og da det er penger å tjene på dette alternativet kan vi ende opp med å fjerne en vesentlig del av CO2 utslippene, og ikke bare promiller. Det er med andre ord kravet til 0-utslipp i stortingsvedtaket som i praksis fører til mest CO2 utslipp. Et paradoks, men slik er realitetene. Endret 29. april 2020 av aanundo
leifeinar Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 (endret) Sitat "– Hele verden ser til Norge – Look to Norway Kanskje like greit å forby cruise i Norge? hvor mye slipper disse båtene ut før de kommer til Norske fjorder? Til Tromsø i 2019 kom det 155 160 passasjerer som alle tisser, driter og dusjer rett i havet. Endret 29. april 2020 av leifeinar 1
Dubious Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 Hvor mye har utslippene økt i de landene som utvinner det som trengs for å lage batterier? Så har vi produksjon og gjenvinning, så batterier er langt fra 0-utslipp, men her er det nok snakk om lokale utslipp, for hvem bryr seg om resten av verden.
Sturle S Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 3 hours ago, Dubious said: Hvor mye har utslippene økt i de landene som utvinner det som trengs for å lage batterier? Så har vi produksjon og gjenvinning, så batterier er langt fra 0-utslipp, men her er det nok snakk om lokale utslipp, for hvem bryr seg om resten av verden. Tja, utsleppstala for land som Australia (desidert størst på litium) og Noreg (nikkel, aluminium og kobolt) er jo ganske tilgjengelege. Celler vert produsert i m.a. USA og Japan. Det er berre å slå opp.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 leifeinar skrev (7 timer siden): Kanskje like greit å forby cruise i Norge? hvor mye slipper disse båtene ut før de kommer til Norske fjorder? Til Tromsø i 2019 kom det 155 160 passasjerer som alle tisser, driter og dusjer rett i havet. Har cruiseskipene lov å slippe ut kloakken i kystnære strøk? Det er jo forbudt for fritidsflåten for lenge siden. Virker merkelig at det samme ikke skulle gjelde cruise-skip. Tømming av kloakk burde vel heller ikke være problematisk å få til ved kai?
Dubious Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden): Har cruiseskipene lov å slippe ut kloakken i kystnære strøk? Det er jo forbudt for fritidsflåten for lenge siden. Virker merkelig at det samme ikke skulle gjelde cruise-skip. Tømming av kloakk burde vel heller ikke være problematisk å få til ved kai? Nei, han skriver før de kommer hit
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. april 2020 Skrevet 29. april 2020 Dubious skrev (2 timer siden): Nei, han skriver før de kommer hit Da er det jo i så fall ikke relevant. Ute på det åpne havet er kloakk bare næring til div. ting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå