Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av garasjejekk og hvordan jekke riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet dekk på bilen min i mange år. Tidligere brukte jeg original jekken som fulgte med bilen. Etter hvert har jeg kjøpt meg en enkel garasje jekk fra biltema. Denne begynner nå å bli moden for utskifting. På alle biler jeg har eid har jeg pleid å finne et solid punkt under bilen eller på innfestning til hjuloppheng når jeg har jekket opp bilen. Jeg har vært redd for å skade jekk punktene på kanalen siden det er en tynn flens der. Jeg ser imidlertid at enkelte jekker rett på kanalen til bilen. 

 

Jeg har to spørsmål. Kan noen anbefale en rimelig ny garasje jekk og hvordan kan jeg jekke bilen på kanalen uten å skade flensen? 

 

Bilde av lik jekk som jeg har i dag. 

 

https://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/hvordan-bruke-jekk-2749534

 

 

2.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002094/#tab02

En tung og bred jekk er stødig. Den har også mye løftehøyde så du kan sannsynligvis jekke opp hele siden i en sleng og bytte hjul både foran og bak. Jeg jekker enten rett på kanalen med en sånn tynn gummisak som følger med jekken, eller jeg lager en trekloss som deler belastningen på bilen i et større område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (10 timer siden):

Jeg ville droppet planen om å jekke på kanalen. For min egen del jekker jeg gjerne på nedre bærebru eller innfestingen til denne. Det er solide saker som virkelig tåler en trøkk, jekker man på selve bærebrua slipper man å jekke så mye før hjulet er oppe fra bakken også.

Det er det jeg har pleid å gjøre, men på nyere biler er det vanskeligere å finne et solid punkt å jekke på under bilen. Spesielt på elbiler. Der er mye dekket til for å beskytte batteri og elektriske komponenter. Noen biler er også så lave at det er vanskelig å få jekken under. Må da legge noe under hjulene for å få bilen høyere opp. I teorien kan bilen da skli av klossene bilen står på når jeg jekker. Derfor det hadde vært enklere å jekke på jekkpunktet på kanalen. Problemet er at den flensen under kanalene er tynn og jeg ser for meg at det skal lite til før den kan bli skadet. Hvis underlaget er litt skjevt for eksempel. På verksted jekker de på kanalene hele tiden men der blir det like mye vekt på alle 4 steder. 

Jeg bruker for ordens skyld en jekkpute/kloss. Forsøkte så vidt å jekke på kanalen i går men når det begynte å komme knakelyder avbrøt jeg før det ble noe skade. Det er godt avmerket hvor man kan jekke. 

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...