Gå til innhold

IP-tv og nett fra Altibox på egen Asus RT-AC66U router


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg forsøker å kvitte meg med Altibox sin Zyxcel-router og kjøre alt gjennom Asus RT-AC66U. Trodde dette skulle være en smal sak, men har støtt på problemer.

Har koblet slik:

1: Kabel fra fiberkonverter og rett inn i wan-port på RT-AC66U

2: Kabel fra port 4 på RT-AC66U til Altibox sin Q22-dekoder

3: Kabel fra port 1 på RT-AC66U til min stasjonære pc

Innstillingene mine ser dere her:

image.png.ca87ec53cb162e90c651793cef8d0a66.png

 

Med denne innstillingen får jeg nett på pc'n, men ikke bilde på tv. Kommer opp melding om at dekoder ikke er koblet til ethernet og dekoder får heller ikke ip tildelt.
Dersom jeg under "internett" skriver 101, får jeg både tv og nett på pc'n, men da får jo pc'n ip fra altibox og ikke fra routeren. Blir vel også liggende mer åpent ute på nett om jeg har forstått det rett?

Slik jeg ser det bør innstillingene på bildet fungere, men det er da altså ikke tilfellet.

 

Hjelp! :p

Endret av Slowfall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (På 21.4.2020 den 17.43):

Ville tro du bør aktivere IGMP-snooping også.

Har forsøkt det også, uten hell. Har en kamerat med samme router og samme ISP, som får dette til å fungere med mine innstillinger. Har bestilt ny router nå, så får vi se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Slowfall said:

Har forsøkt det også, uten hell. Har en kamerat med samme router og samme ISP, som får dette til å fungere med mine innstillinger. Har bestilt ny router nå, så får vi se hvordan det blir.

Bare merk at RT-AC66U finnes i revisjoner, hvor det egentlig er veldig store forskjeller. RT-AC66U med hardware-revisjon B1 er egentlig svært forskjellig fra eldre versjoner (så vidt jeg husker i farta snakker man bl.a. SoC basert på ARM-arkitektur i B1, mens tidligere RT-AC66U er med prosessor basert på MIPS-arkitektur - og da sikkert ganske store forskjeller i lavere programvarelag).

Prøvd en factory reset? Du kjører siste firmware? 

Lenke til kommentar

Har han kameraten din Q22 TV? Tidligere holdt det med kun VLAN101 til TV.
Q22 trenger både VLAN 101 og 102. Du må også klone MAC-adressen på WAN_IN for VLAN101 for å få kobling mot Altibox.

I tillegg må du nok legge inn en statisk rute for 172.21.0.0/16 mot router hos Altibox på VLAN 101.

IGMP Proxy bør settes opp for 172.21.0.0/16 nettet på VLAN101 for at ikke VLAN102 skal bli flooded med multicast-trafikk.

Edit: Jeg kjenner ikke til om Asus-routeren støtter alt dette, jeg bruker selv en Ubiquiti EdgeRouter til samme formål.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (10 timer siden):

Har han kameraten din Q22 TV? Tidligere holdt det med kun VLAN101 til TV.
Q22 trenger både VLAN 101 og 102. Du må også klone MAC-adressen på WAN_IN for VLAN101 for å få kobling mot Altibox.

I tillegg må du nok legge inn en statisk rute for 172.21.0.0/16 mot router hos Altibox på VLAN 101.

IGMP Proxy bør settes opp for 172.21.0.0/16 nettet på VLAN101 for at ikke VLAN102 skal bli flooded med multicast-trafikk.

Edit: Jeg kjenner ikke til om Asus-routeren støtter alt dette, jeg bruker selv en Ubiquiti EdgeRouter til samme formål.

Har lagt inn MAC som står på routeren jeg fikk fra Altibox nå, uten at det virker av den grunn.

Regner med jeg må skrive inn statisk ip på skjermbildet jeg har vedlagt her? Hva er det jeg skal fylle inn i de ulike rubrikkene?

statiskip.jpg

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 timer siden):

Bare merk at RT-AC66U finnes i revisjoner, hvor det egentlig er veldig store forskjeller. RT-AC66U med hardware-revisjon B1 er egentlig svært forskjellig fra eldre versjoner (så vidt jeg husker i farta snakker man bl.a. SoC basert på ARM-arkitektur i B1, mens tidligere RT-AC66U er med prosessor basert på MIPS-arkitektur - og da sikkert ganske store forskjeller i lavere programvarelag).

Prøvd en factory reset? Du kjører siste firmware? 

Fikk den nye ruteren nå. En RT-AC88U, men har akkurat samme problem. Kjører nyeste firmware ja.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Slowfall said:

Har lagt inn MAC som står på routeren jeg fikk fra Altibox nå, uten at det virker av den grunn.

Regner med jeg må skrive inn statisk ip på skjermbildet jeg har vedlagt her? Hva er det jeg skal fylle inn i de ulike rubrikkene?

statiskip.jpg

Får du ekstern IP på VLAN 101? Jeg kjenner ikke helt til ASUS-routerne, så vet ikke helt hvordan du sjekker det. Men der får du en router/gw IP som du skal legge inn som Gateway i den statiske ruta.

Noe slikt som:
Nettverk/verts-ip: 172.21.0.0
Nettverksmaske: 255.255.0.0
Gateway: Individuell router/gw IP fra Altibox
Grensesnitt: VLAN101

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 timer siden):

Får du ekstern IP på VLAN 101? Jeg kjenner ikke helt til ASUS-routerne, så vet ikke helt hvordan du sjekker det. Men der får du en router/gw IP som du skal legge inn som Gateway i den statiske ruta.

Noe slikt som:
Nettverk/verts-ip: 172.21.0.0
Nettverksmaske: 255.255.0.0
Gateway: Individuell router/gw IP fra Altibox
Grensesnitt: VLAN101

Da har jeg knotet litt mer med dette. Når jeg kjører 101 på wan-port, så mottar wan-port på routeren TV-IP fra Altibox. Men der stopper det også opp. Ip-adressen kommer aldri videre i systemet og det er vel der problemet ligger.

Setter jeg 102 slik jeg skal på wan-porten, så får jeg "internett-ip" til routeren og internett fungerer. Dermed virker det som om jeg i det minste mottar det jeg skal fra Altibox.

Tilbake til det du skriver her, så har jeg forsøkt det du sier. Under "grensesnitt" får jeg derimot ikke valgt VLAN 101 som du foreslår, slik vedlagt bilde viser.

rute.jpg

Endret av Slowfall
skriveleif
Lenke til kommentar

Du må ha BÅDE VLAN101 og 102 på WAN-porten. Mulig "trunk" (altså umerket) vil fungere, men da må du i det minste tagge port til PC/switch med VLAN102, og port til TV med VLAN101+VLAN102.

IP-adressen du får på Q22-dekoderen skal være i ditt intern-nett (f.eks. 192.168.1.x), men du må ha den statiske ruten som router TV-signalene over VLAN101 (TV), og ikke over VLAN102 (internett)

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (6 timer siden):

Du må ha BÅDE VLAN101 og 102 på WAN-porten. Mulig "trunk" (altså umerket) vil fungere, men da må du i det minste tagge port til PC/switch med VLAN102, og port til TV med VLAN101+VLAN102.

IP-adressen du får på Q22-dekoderen skal være i ditt intern-nett (f.eks. 192.168.1.x), men du må ha den statiske ruten som router TV-signalene over VLAN101 (TV), og ikke over VLAN102 (internett)

Akkurat dette med ruting skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre. Skal forsøke å lese meg opp litt, så får jeg heller komme tilbake til deg. Takk for hjelpen og tålmodigheten så langt :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei!

Fikk du dette til å fungere? 

Har nylig kjøpt meg ASUS TUF AX-5400 og Tp-link Media Converter. Dette for å unngå hjemmesentralen til Altibox (VMG8825 - denne har direkte inngang for fiberledning, noe ASUS ikke har.)

Jeg skal KUN ha tilgang til internett, da vi ikke har tv-del fra Altibox. 

Jeg har endret vlan internett/wan-port til 102. Jeg får fortsatt ikke internettilkobling til ASUS Router.                    

Lenke til kommentar
On 7/30/2023 at 9:33 PM, callefant said:

Har nylig kjøpt meg ASUS TUF AX-5400 og Tp-link Media Converter. Dette for å unngå hjemmesentralen til Altibox (VMG8825 - denne har direkte inngang for fiberledning, noe ASUS ikke har.)          

Av nyskjerrighet, jeg har også VMG8825. Rent bortsett fra at boksen ikke er spesielt vakker, hvorfor "gå til ytterligheter" med å eliminere den, når et alternativ er å sette den i bromodus og bruke eget utstyr forøvrig? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...