Gå til innhold

Nesten ni av ti barn og unge spiller dataspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Dette er noe av det mest destruktive de kan finne på. Da er det bedre for dem å dra på fester å drikke seg fulle. Dataspill skaper stor avhenigheghet, ødelegger for annen aktivitet og forhindrer hjernen hvile så den kan absorbere læringen fra skolen eller andre steder.

Gaming har desverre en altfor stor aksept fordi "alle andre gjør det"

Hvis de ønsker å bruke PCen som leketøy er det viktig at de gjør dette på en måte sånn at de samtidig lærer noe. Dette kan være tegning, videoredigering, programmering osv.

Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (3 minutter siden):

Dette er noe av det mest destruktive de kan finne på. Da er det bedre for dem å dra på fester å drikke seg fulle. Dataspill skaper stor avhenigheghet, ødelegger for annen aktivitet og forhindrer hjernen hvile så den kan absorbere læringen fra skolen eller andre steder.

Gaming har desverre en altfor stor aksept fordi "alle andre gjør det"

Hvis de ønsker å bruke PCen som leketøy er det viktig at de gjør dette på en måte sånn at de samtidig lærer noe. Dette kan være tegning, videoredigering, programmering osv.

Tror du glemte en liten /s på slutten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er ikkje 86% lavt? Spørsmålet som har blitt stilt var:
"Spiller du spill (for eksempel på pc, Playstation, mobil og nettbrett)?"

At heile 14% av ungdommane ikkje ein gong speler litt på mobiltelefonen er for meg den mest overraskande opplysning.

Eg ser også i rapporten at i gruppa 9-10 år så oppgir 98% av gutane og 91% av jentene at dei speler, deretter synker jenteandelen fort til 75% i gruppa 13-14 år og 62% i gruppa 15-18 år.

Ville tru at det var langt fleire som speler litt på mobilen innimellom ettersom så og seie alle jenter i gruppa 15-18 år har smarttelefon. Kan det være at jenter i den aldersgruppa har ein anna definisjon på kva som er speling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Faller: det blir som å si at først etter en narkoman døde innså man hvor bra det var for vedkommende fordi det bidro sosial aktivitet. Gaming ødelleger så mye og at man da evt finnerp spor av noe i positivt i Gaming betyr bare at denne positiviteten hadde vært mye sterkere i alle andre områder. Jeg har vokst opp i Gaming miljøer og sett hvordan folk blir helt ødelagte av det. De spiller 24/7 så det gikk utover skole og jobber. Man låste seg inne og lærte seg aldri å fungere som et menneske. Man mistet sosial omgang. Jeg har nå et barn som er helt avhengig av det. Jeg må kjøre strenge restriksjoner på når det kan spilles og skal man utvide tiden og la ungdommen selv få styre tiden blir det spilling fulltid. Redusert spilling gir reaksjoner som når man fjerner dopet fra en narkoman. I mange andre land anser man faktisk Gaming som noe man blir avhengig av på samme måten som narkotika og det tilbys "avrusning" hjelp.

Idag er den eneste felles sosiale arenaen på forskjellige spillpøatformer og det er tragisk for da lærer man seg aldri å fungere som et menneske

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Er ikkje 86% lavt? Spørsmålet som har blitt stilt var:
"Spiller du spill (for eksempel på pc, Playstation, mobil og nettbrett)?"

At heile 14% av ungdommane ikkje ein gong speler litt på mobiltelefonen er for meg den mest overraskande opplysning.

Eg ser også i rapporten at i gruppa 9-10 år så oppgir 98% av gutane og 91% av jentene at dei speler, deretter synker jenteandelen fort til 75% i gruppa 13-14 år og 62% i gruppa 15-18 år.

Ville tru at det var langt fleire som speler litt på mobilen innimellom ettersom så og seie alle jenter i gruppa 15-18 år har smarttelefon. Kan det være at jenter i den aldersgruppa har ein anna definisjon på kva som er speling?

Jinta spelle ikke telefon. De bruke telefon te å ta selfie-billa til facebook og twitter.

Gluntan bli hurtigar fanga i telefonspell.

Satans oppkok heile sjitskapen. Ingen som vil ut og lær å fesk lenger.

La oss håp Corona kan få folk tebaks ut i naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mittvisningsnavn said:

Faller: det blir som å si at først etter en narkoman døde innså man hvor bra det var for vedkommende fordi det bidro sosial aktivitet. Gaming ødelleger så mye og at man da evt finnerp spor av noe i positivt i Gaming betyr bare at denne positiviteten hadde vært mye sterkere i alle andre områder. Jeg har vokst opp i Gaming miljøer og sett hvordan folk blir helt ødelagte av det. De spiller 24/7 så det gikk utover skole og jobber. Man låste seg inne og lærte seg aldri å fungere som et menneske. Man mistet sosial omgang. Jeg har nå et barn som er helt avhengig av det. Jeg må kjøre strenge restriksjoner på når det kan spilles og skal man utvide tiden og la ungdommen selv få styre tiden blir det spilling fulltid. Redusert spilling gir reaksjoner som når man fjerner dopet fra en narkoman. I mange andre land anser man faktisk Gaming som noe man blir avhengig av på samme måten som narkotika og det tilbys "avrusning" hjelp.

Idag er den eneste felles sosiale arenaen på forskjellige spillpøatformer og det er tragisk for da lærer man seg aldri å fungere som et menneske

Ekstremt hardcore gaming miljø du vokste opp i, men det der er ikke normen...
Herregud, enkelte ass..? 

Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (3 timer siden):

Gaming ødelleger så mye og at man da evt finnerp spor av noe i positivt i Gaming betyr bare at denne positiviteten hadde vært mye sterkere i alle andre områder. Jeg har vokst opp i Gaming miljøer og sett hvordan folk blir helt ødelagte av det. De spiller 24/7 så det gikk utover skole og jobber. Man låste seg inne og lærte seg aldri å fungere som et menneske. Man mistet sosial omgang

Jeg vokste også opp i et gamingmiljø. Absolutt ingen av de jeg kjenner, eller vet om, fikk noengang livet ødelagt av gaming. At enkeltpersoner blir avhengig av dataspill er en selvfølge på lik linje med at folk blir avhengige av alt annet som kan gi en god stimuli.

Det er helt forbanna idiotisk å sitte og lese det du skriver. Du skriver som at du har fasiten fordi du har et barn som er spillavhengig. Jeg har barn som ikke er spilleavhengig, men jeg sitter ikke på noe fasit fordi ungdom er forskjellig og vil derfor trenge forskjellig oppfølging og veiledning...

Edit: ble ivrig og dermed skriveleif

Endret av Juggel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (1 minutt siden):

Jeg sier dette fordi det er anerkjent som et problem i andre land, men som med alt annet medisinsk henger Norge igjen her også.

Men hva med Magnus Carlsen? Blir jo det samme, han sitter jo på en stol å "gamer"? Hvor ligger problemet hen? De som spiller dataspill lærer jo mer. Sjakk lar jo heller ikke hjernen hvile. Aldri hørt noe negativt om sjakk, og i alle fall ikke etter Carlsen tok helt av. 

Det er jo faktisk verre med sjakk når det er så få i forhold som spiller og på den måten mindre sosialt. 

Lenke til kommentar

Du fremstår ganske trangsynt... Og sammenligne gaming med noe så ekstremt som narkotika missbruk osv... Ut ifra det jeg allerede har skrevet er hovedpoenget "missbruk". Alt kan missbrukes.. Om du skal skylde på alle dårlige avgjørelser en person gjør pga personen prioriterer å koble ut med og spille... Det blir for dumt.

Jeg gjenntar, ALT kan missbrukes. Om du virkelig bryr deg om og spise bra og pusher deg selv med mye trening så når det også et punkt hvor det er destruktivt istedenfor og være "en god livsstil". Så med det sagt vil jeg nok en gang understreke at det er ikke spilling som er problemet, det er hvordan det blir gjennomført.

Bare ut ifra hva du skriver så kan jeg svare på dine kommentarer på samme måte som du kritiserer gaming miljø som tydligvis 100% av personene det gjelder spiller på en usunn måte.

"Jeg har vokst opp i Gaming miljøer og sett hvordan folk blir helt ødelagte av det. De spiller 24/7 så det gikk utover skole og jobber."

Kanskje de i det "gaming miljøet" du var i var upopulære sosialt? Dere hadde ikke andre hobbyer? Familie situasjonen deres var dårlige? Eller rett og slett idioti?

Ettersom du sier du har vokst opp i gaming miljøer, da må du kunne se at gaming kan være utrolig positivt. Det får deg over på andre tanker. Du får en ny oppgave, du stimulerer hjernen. Ting du missliker blir glemt i en stund, og bare den perioden hvor du tenker på noe annet kan være grunnlaget til at du blir avhengig av gaming for og midlertidig glemme situasjonen din.

At du har så dårlig syn på gaming, og du har et barn som nå spiller en del og du i tillegg er streng når det kommer til dette mediumet så kommer nok barnet til og misslike deg mer og i tillegg like gaming mer. Muligens på grunn av at du er en dårlig forelder med så trangsynt vrangstilling av grunner til at barnet ditt er så oppslukt i gaming. Men der igjen, dette er jo bare et alternativ. Jeg har også vokst opp i gaming miljøer, og de foreldrene som var strengest når det kom til gaming, det viste seg og være de som hadde værst forhold til barnet sitt.. Som da er min egen observasjon. Det vil ikke si at alle har det, men vanligvis så er det nok det.

Et annet eksempel jeg kan gi deg er forskjellen på mine egne foreldre når det kommer til gaming. Jeg har 3 søsken, jeg og den ene bror min har vært meget dedikerte "gamere". Vår far har aldri akseptert gaming ettersom han har samme syn på det som deg, men der igjen så har han aldri vert noe særlig god til og snakke om ting osv.. Eneste han vanligvis uttrykker er skuffelse eller ønsker. Og selv om ønsker blir gjennomført eller han blir stolt i så gir han sjeldent oss den bekreftelsen. Så nå når jeg har kommet lengre i livet og har fått gjennomført flere av mine mål så har han ingenting imot at min hovedhobby fortsatt er gaming. Men bror min som enda ikke er sikker på hva han vil satse på får gjennomgå hele tiden. Og han bruker også samme grunnlag som deg når det kommer til "grunnen" til at han nå har nådd et punkt hvor han er usikker på hva han skal gjøre videre. Så det er rimelig destruktivt at når han først gjør en innsats til noe som helst og deretter bruker gaming hobbyen sin til og koble av, da blir det fortsatt hakket ned på ettersom han fortsatt skylder på gaming som grunn til hva som helst han ikke fornøyd med at den personen gjør.

Det blir det samme som og si at en proffesjonell pokerspiller får ros når han vinner men er helt idiot når han taper pga satsen? Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...