Gå til innhold

Endre fra ENK til AS


Anbefalte innlegg

Heihei!

Etter å ha fått gode og hyggelige tips i min forrige tråd, tenkte jeg å prøve meg med en ny tråd med nye spørsmål.

ENK'et går veldig bra, og det har ført til det store spørsmålet om jeg bør endre fra ENK til AS.
Tenker selvfølgelig å ha en dialog med regnskapsføreren om dette, men siden de fakturerer pr time er det vel OK å finne ut av litt på egenhånd først.

Spørsmål;

- Jeg har inntil videre fast jobb ved siden av ENK'et, hvor jeg tjener omkring 500k i året. Ligger også an til å tjene mer enn 500k på ENKet, og sitter da igjen med inntekt over 1M. Jeg leser at dersom du tjener mer enn 750k med ENK vil det alltid lønne seg med AS - men hvorfor..?

- Som ansatt i AS'et vil jeg (foretaket) måtte betale skatt på inntektene til AS'et og arbeidsgiveravgift - samtidig som jeg som enkeltperson må betale skatt på lønnen jeg får fra mitt eget AS. Ref. mitt spørsmål ovenfor, hvordan kan det da lønne seg med AS?

- Med eget AS vil jeg da ansette meg selv, slik at jeg får de trygde- og pensjonsrettighetene andre har. Leser at jeg må skrive arbeidskontrakt hvor lønn er angitt. Sjansen er stor for at lønnen vil være variabel, da jeg eks kan tjene 80k en måned, og 40k neste. Vil jeg ha mulighet til å justere min egen lønn relativt fritt, dersom det er behov for det?

Satser på gode svar, og forståelse for at økonomi kan være vanskelig for mange. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart fordi du kan velge å ikke ta ut alle pengene som lønn. Men kan ha de bare delvis beskattet i As-et. Men pengene kan da ikke benyttes til privat formål.

Du kan også velge å utbetale utbytte framfør lønn.  Som kan være skattemessig lønnsomt hvis du tjener godt. 

Negative effekter av å drive som AS er at det i praksis tar litt tid fra du får pengene inn til As-et og fram til du får utbetalt dem til deg selv. (F.eks ved utbytter,)

Regnskap tar også betydelig mer tid og koster dermed mer for AS en for EPF. 

Du kan fint justere lønnen fritt opp og ned som du selv ønsker. Men for å oppnå maksimal gevinst av å opprette AS så ønsker du ikke å tjene mer en ca 640 000 i året i samlet lønn. Resten må komme i form av utbytter. 

Hvis du uansett skal utbetale alt som lønn så er det skattemessig bedre å ha det som EPF

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Erpisan skrev (2 timer siden):

Jeg leser at dersom du tjener mer enn 750k med ENK vil det alltid lønne seg med AS - men hvorfor..?

Marginalskatten i ENK er ca identisk med skatt på utbytte opp til ca 1 mill. Det er først over 1M at du har lavere skatt på utbytte enn ENK (3 prosentpoeng lavere).

Erpisan skrev (2 timer siden):

Som ansatt i AS'et vil jeg (foretaket) måtte betale skatt på inntektene til AS'et og arbeidsgiveravgift - samtidig som jeg som enkeltperson må betale skatt på lønnen jeg får fra mitt eget AS. Ref. mitt spørsmål ovenfor, hvordan kan det da lønne seg med AS?

Nei, dette er feil.

ASet betaler skatt på overskudd. Dersom du betaler ut all inntekt som lønn har ikke selskapet noe overskudd.

Du kan få pengene som lønn fra ASet. Dette er skattemessig dyrest når lønnen går over ca 640K. Lønn gir dog visse ytelser som er gunstige å ha i bunnen. De fleste velger å ha samlet lønn på 7.1G for å maksimere ytelser fra staten.

Resten av pengene (eller alle) kan utbetales som utbytte. Da betales ikke arbeidsgiveravgift. Selskapet betaler 22% skatt og du betaler 31,68% av gjenstående, totalt sett 46,7% skatt.

Utbytte har lavere skatt enn høye lønninger.

Erpisan skrev (2 timer siden):

Med eget AS vil jeg da ansette meg selv, slik at jeg får de trygde- og pensjonsrettighetene andre har. Leser at jeg må skrive arbeidskontrakt hvor lønn er angitt. Sjansen er stor for at lønnen vil være variabel, da jeg eks kan tjene 80k en måned, og 40k neste. Vil jeg ha mulighet til å justere min egen lønn relativt fritt, dersom det er behov for det?

Du har allerede dekket det største behovet gjennom din vanlige jobb. For å maksimere rettigheter kan du gi deg selv en lønn på 100K-210K. Resten bør - økonomisk sett - utbetales som utbytte.

Du kan avtale provisjonslønn. Evt så kan du gi deg selv en veldig lav flat lønn og betale mer som bonus når selskapet har råd til det. Skattemessig spiller det ingen rolle om lønnen betales jevnt eller på en lønnsslipp. Som eneste ansatt i eget AS står du veldig fritt til å både avtale det du ønsker, endre på avtale, la være å betale deg selv lønn innimellom, vedta bonusutbetalinger, etc.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
On 4/8/2020 at 3:02 PM, nirolo said:

Nei, dette er feil.

ASet betaler skatt på overskudd. Dersom du betaler ut all inntekt som lønn har ikke selskapet noe overskudd.

Sent svar her, men da er tiden snart inne for å ta en avgjørelse, så vekker denne til liv igjen.

Dette er jo gode nyheter, og gir jo også mye mer mening enn slik jeg trodde det var.

Men.. Med mindre jeg tenker helt feil, så vil det jo egentlig nesten aldri lønne seg å la pengene ligge i ASet dersom man driver "alene"?

Si at jeg lar 200K ligge igjen i ASet. Det beskattes med 22% - før jeg deretter tar av denne summen neste år som lønn.. Men dette kommer vel an på hvor mye man faktisk trenger å ha for å opprettholde driften av ASet.

 

Uansett - er det flere som har noen generelle råd om hva som lønner seg her?

Status er nå at jeg ender opp med rundt 700k på ENKet, og 500k fra fast jobb - samlet inntekt på 1,2M.
AS er vel veien å gå her?

Lenke til kommentar
Erpisan skrev (16 minutter siden):

Men.. Med mindre jeg tenker helt feil, så vil det jo egentlig nesten aldri lønne seg å la pengene ligge i ASet dersom man driver "alene"?

Si at jeg lar 200K ligge igjen i ASet. Det beskattes med 22% - før jeg deretter tar av denne summen neste år som lønn.. Men dette kommer vel an på hvor mye man faktisk trenger å ha for å opprettholde driften av ASet.

Hvis du først har latt 200K ligge igjen og bli beskattet som overskudd, så er utbytte måten å få det ut på senere. Da slipper du å betale så mye skatt.

Hvis du gjør som du har skissert vil du betale veldig mye skatt av de 200K, men du vil ha et fremførbart underskudd, slik at det ikke nødvendigvis er så kostbart på sikt.

Den store økonomiske fordelen med å la penger stå i et AS er at du har mulighet til å kjøpe aksjer/fond i EØS nesten uten å betale skatt av avkastningen, ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/fritaksmetoden/F-33.001/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...