Gå til innhold

Direkte kl 16.00: Slik blir hverdagen frem mot påske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg få lov til å spå:

- I all hovedsak opprettholdelse av tiltakene ut påsken.

- Lettelser på skolestengning og barnehagestengning i fylker som er lite rammet, f.eks slik at alle med minst én forelder i samfunnskritisk stilling (i motsetning til to før) kan ha barn til og med 4. trinn i skole/barnehage. Eldre barn bør klare seg fint selv en hel skoledag. De fylkene som får disse lettelsene får også strengere fylkesgrense-kontroll. Dvs. "søringkarantene" i nord opprettholdes.

- Sterkere vern av sårbare grupper, sterkere oppfordring til at sårbare grupper verner seg selv.

- Oppfordring til å samle innkjøp til maks én gang per uke. (Kanskje forbud mot dagstilbud og papiraviser kan være et godt virkemiddel)

- Strukturering av sosial distansering. Oppfordre folk til å holde seg til små grupper både på jobb og ellers, og ikke "krysse" gruppene.

Lenke til kommentar

Hva må oppfylles før viruset "forsvinner"? Er det slik svenskene spår at flokkimmunitet oppstår når ca 60 % av befolkningen er smittet. Uansett om det går i langdrag eller raskt?

I såfall burde smittehastigheten i samfunnet tilpasses sykehusenes kapasitet til å behandle intensivpasientene. Slik at perioden med stengte skoler og arbeidsplasser minimeres. Dette er ikke tilfelle for sykehusene i nordnorge. De siste par ukene har sykehusene i nord vært bortimot uvirksomme. Omtrent ingen corona. Ingen ordinær pasientbehandling. (utover akutte tilfeller). Tiltakene ble satt inn før smitten fikk fotfeste og er for effektiv. Og nå sier Erna at vi skal ha to-tre nye uker med stengt samfunn og lite smittespredning. Kanskje er dette rette tiltaket for Oslo hvor innbyggerne er iferd med å opparbeide seg immunitet. Men jeg frykter at når skolene igjen åpner og folk får gå på de arbeidsplasser som har overlevd....så har vi ikke oppnådd noe som helst i regionene med lite smitte. Vi er der vi startet. Coronaviruset er like virilt som det var. Og det fins ennå ingen vaksine.

 

Lenke til kommentar

Viruset forsvinner pga flokkimmunitet når andelen immune i samfunnet er 1-1/R. R = smitteraten. Smitteraten er avhengig av en rekke faktorer, deriblant sosial distansering, noe som selvsagt varierer under en emidemi. På pressekonferansen i dag ble det sagt at de hadde estimert en smitterate på 2,4 før tiltakene 12. mars og hadde et usikkert estimat på nåværende smitterate R=1,3. Dvs at henholdsvis 58% og 23% av befolkninga må være immune for at viruset skal slås tilbake pga flokkimmunitet. Håpet er å få R<1 slik at utbredelsen krymper og forsvinner. Da trenger man ikke flokkimmunitet, kun nøye smittesporing og isolasjon når det dukker opp igjen. Klarer vi dette i ca 1 år så kan det hende vi får en vaksine uten at store deler av befolkningen må gjennomgå sykdommen. Det er det beste scenariet sett fra perspektivet antall dødsfall. Spørsmålet er bare om vi legger landet i økonomisk ruin for å oppnå R<1, eller om vi klarer å finte viruset bort med forholdsvis rimelige midler.

Lenke til kommentar

@CXSUB4BA Dødeligheten avhenger av mange faktorer, blant annet om epidemien går så sakte at sykehusene klarer å behandle alle de alvorlige tilfellene eller ei. I verste fall kan vi få mye høyere dødsrate, men vi satser jo selvsagt på lav dødsrate. Forberede seg på det verste og håpe på det beste.

@Kranglefant Mange av tiltakene er i form av oppfordringer om å bidra på ulike måter. At folk ikke bare følger rådene men også gjerne strekker seg lengre mener jeg kvalifiserer for å kalles dugnad. Se f.eks på de tusener som stiller opp som frivillige bidragsytere til helsevesenet, alle som har hjemmekontor selv om de ikke er direkte påbudt å ha det, alle som unngår mindre sosiale settinger selv om de ikke er direkte forbudt å gjøre det, alle som begrenser reiseaktiviteten ut over det de er direkte pålagt osv.

Idioter finnes selvsagt her og der, men det skal ikke få ta æren fra alle som bidrar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper de som etterhvert blir friske av corona og er blitt immune gis mulighet til å dokumentere dette. Et corona-free-passport. Disse kan jo bevege seg fritt i samfunnet igjen. De kan ikke smitte og kan ikke smittes. De kan gå på jobb, dra på hytta, klemme hvem de vil og leve normalt. De vil være en viktig ressurs under avslutningen av epidemien. Og man må ikke risikere at et "overivrig coronapoliti" sender dem i 14 dagers ufrivillig karantene igjen ved en feiltakelse.

Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (8 minutter siden):

Håper de som etterhvert blir friske av corona og er blitt immune gis mulighet til å dokumentere dette. Et corona-free-passport. Disse kan jo bevege seg fritt i samfunnet igjen. De kan ikke smitte og kan ikke smittes. De kan gå på jobb, dra på hytta, klemme hvem de vil og leve normalt. De vil være en viktig ressurs under avslutningen av epidemien. Og man må ikke risikere at et "overivrig coronapoliti" sender dem i 14 dagers ufrivillig karantene igjen ved en feiltakelse.

Er det du sier sant? Om jeg har hatt corona betyr det at jeg ikke kan få det på hendene ta i dørhåndtak og andre bli smittet? Syntes det hørtes rart ut. Man blir vel bare syk en gang men man kan nok spre viruset i uheldige settinger?

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Jeg har ingen kunnskap om viruset "dør/går i dvale/annet" etter at man selv er friskmeldt for corona. Eller om man opparbeider seg livslang immunitet??? Jeg bare håpet det oppfører seg som influensavirus. Og ikke som et herpesvirus.....Eller noe annet... Hvis alle "friskmeldte" fortsatt går med virus i kroppen som kan smitte andre (livet ut?) så er det vel bare å droppe karantene. Alle blir smittet over tid. (Hvis ikke en vaksine utvikles).

 

Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (6 minutter siden):

Du har helt rett. Jeg har ingen kunnskap om viruset "dør/går i dvale/annet" etter at man selv er friskmeldt for corona. Eller om man opparbeider seg livslang immunitet??? Jeg bare håpet det oppfører seg som influensavirus. Og ikke som et herpesvirus.....Eller noe annet... Hvis alle "friskmeldte" fortsatt går med virus i kroppen som kan smitte andre (livet ut?) så er det vel bare å droppe karantene. Alle blir smittet over tid. (Hvis ikke en vaksine utvikles).

 

Jeg er heller ingen virus ekspert. Så lenge vi ikke isolerer oss fullstendig vil nok viruset spre seg. Det handler vel egentlig bare om å flate kurven slik at ikke helseapoaratet kollapser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...