Gå til innhold

VPN bruk på Mobil


Anbefalte innlegg

Er helt newbie på VPN, men skjønt det kan være kjekt å ha.. Og da er mitt sikkert veldig dumme spørsmål i den sammenheng følgende..

Har ExpressVPN installert, og aktivert. Åssen fungerer det når jeg er på 4G? Da bruker man vel mere mobildata og det vil bli ganske dyrt å bruke? Eller åssen blir det sånn utover jeg har kjøpt abonnement hos ExpressVPN? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil bruke litt mer mobildata enn du ellers ville gjort, hvor mye avhenger blant annet av hva slags protokoll vpn-klienten benytter.
Tipper ikke det gjør det store utslaget, når du allerede er villig til 100 kroner i måneden for expressvpn.

Hvorfor vil du at trafikken fra mobilen til din skal gå via ExpressVPN?

 

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar

Kan du si noe om hvorfor VPN er kjekt å ha i ditt tilfelle? Bruker du noe særlig med wifi-nett du mener er utrygge?

I praksis ser jeg på svært mange VPN-tjenester for noe som ikke gir ekstra trygghet eller personvern, men som er løsninger mer for å gi tilgang til innhold på tjenester som man eller sikke ville hatt. Eller at det er aktivitet man ønsker å skjule. Hva VPN-leverandøren i mange tilfeller gjør med trafikken vet man jo egentlig lite om i praksis. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
NULL skrev (På 21.3.2020 den 11.18):

Kan du si noe om hvorfor VPN er kjekt å ha i ditt tilfelle? Bruker du noe særlig med wifi-nett du mener er utrygge?

I praksis ser jeg på svært mange VPN-tjenester for noe som ikke gir ekstra trygghet eller personvern, men som er løsninger mer for å gi tilgang til innhold på tjenester som man eller sikke ville hatt. Eller at det er aktivitet man ønsker å skjule. Hva VPN-leverandøren i mange tilfeller gjør med trafikken vet man jo egentlig lite om i praksis. 

Nå spurte du ikke meg, men svarer nå likevel. En kryptert VPN tunell gjør en mye mindre sårbar på offentlig wifi om man stoler på dem eller ikke. 
 

for min del brukes vpn mot en openvpn server i hjemmenettet fordi jeg da slipper å ha så mye åpent ellers i routeren. Jeg vil ha 3D printeren, hjemme automasjon og generell tilgang til Pcene med rdp/vnc å da er vpn genialt. Min hjemme-ip er eksponert, men det er ikke så krise så lenge trafikken går kryptert dit tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, minim said:

Nå spurte du ikke meg, men svarer nå likevel. En kryptert VPN tunell gjør en mye mindre sårbar på offentlig wifi om man stoler på dem eller ikke. 
 

for min del brukes vpn mot en openvpn server i hjemmenettet fordi jeg da slipper å ha så mye åpent ellers i routeren. Jeg vil ha 3D printeren, hjemme automasjon og generell tilgang til Pcene med rdp/vnc å da er vpn genialt. Min hjemme-ip er eksponert, men det er ikke så krise så lenge trafikken går kryptert dit tenker jeg. 

I ditt tilfelle har du en use case.

Men du sier at, slik jeg tolker det, at IP-en din har eksponerte tjenester, fordi trafikken er kryptert. Problemet sikkerhetmessig med en slik løsning, vil gjerne heller ligge i den eksponerte tjenesten - altså VPN-tjenesten. Et sikkerhetshull her, en feilkonfigurasjon e.l., og man har blottlagt hjemmenettet sitt, eller gir andre en VPN de kan bruke...

Poenget mitt ellers er at mange sier de velger en VPN-tjeneste - altså ikke en egen VPN-server hjemme, men betaler for en tjeneste på nett - for at det gir de økt sikkerhet. Men jeg stiller meg egentlig bare kritisk til å rute all trafikken via en slik tjeneste, som man egentlig ikke vet hvor godt sikret er, hvilke hensikter de som står bak har. I praksis vet man vel egentlig ikke hvem som står bak en del av disse tjenestene. Her kan det godt være at det er noe i Kina som står bak, som videre har en postboks på Cayman etc. Om man vil samle data, manipulere trafikk e.l., kan en gratis/billig VPN-tjeneste kunne være effektivt...

TS snakker om bruk av VPN også på 4G. Her hadde jeg nok stolt mer på norske mobiloperatører enn ymse VPN-tjenester.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (15 timer siden):

I ditt tilfelle har du en use case.

Men du sier at, slik jeg tolker det, at IP-en din har eksponerte tjenester, fordi trafikken er kryptert. Problemet sikkerhetmessig med en slik løsning, vil gjerne heller ligge i den eksponerte tjenesten - altså VPN-tjenesten. Et sikkerhetshull her, en feilkonfigurasjon e.l., og man har blottlagt hjemmenettet sitt, eller gir andre en VPN de kan bruke...

Poenget mitt ellers er at mange sier de velger en VPN-tjeneste - altså ikke en egen VPN-server hjemme, men betaler for en tjeneste på nett - for at det gir de økt sikkerhet. Men jeg stiller meg egentlig bare kritisk til å rute all trafikken via en slik tjeneste, som man egentlig ikke vet hvor godt sikret er, hvilke hensikter de som står bak har. I praksis vet man vel egentlig ikke hvem som står bak en del av disse tjenestene. Her kan det godt være at det er noe i Kina som står bak, som videre har en postboks på Cayman etc. Om man vil samle data, manipulere trafikk e.l., kan en gratis/billig VPN-tjeneste kunne være effektivt...

TS snakker om bruk av VPN også på 4G. Her hadde jeg nok stolt mer på norske mobiloperatører enn ymse VPN-tjenester.

 

Den har ikke eksponerte tjenester fordi trafikken er kryptert, men fordi vpn tjenesten trenger en åpen port i brannmuren. Jeg vil også ved bruk eksponere min hjemme ip ukryptert på nett, men det gjør vel de fleste. Config feil kan vel man gjøre på mye annet som kan exploites også. Det å åpne og route en haug med porter ukritisk til utstyr med dårlig sikkerhet er heller ingen god løsning så da satser jeg heller på å sette opp openvpn riktig. 

Forsåvidt enig i det med kjøpt vpn, men det er en del tjenester som er transparente med uavhengig revisjon og som bruker åpen kildekode. Poenget med å bruke dem på 4G er noe helt annet, men på åpne wifi hotspots er det lurt å bruke sånt.

Lenke til kommentar
7 hours ago, minim said:

Den har ikke eksponerte tjenester fordi trafikken er kryptert, men fordi vpn tjenesten trenger en åpen port i brannmuren. Jeg vil også ved bruk eksponere min hjemme ip ukryptert på nett, men det gjør vel de fleste. Config feil kan vel man gjøre på mye annet som kan exploites også. Det å åpne og route en haug med porter ukritisk til utstyr med dårlig sikkerhet er heller ingen god løsning så da satser jeg heller på å sette opp openvpn riktig. 

Forsåvidt enig i det med kjøpt vpn, men det er en del tjenester som er transparente med uavhengig revisjon og som bruker åpen kildekode. Poenget med å bruke dem på 4G er noe helt annet, men på åpne wifi hotspots er det lurt å bruke sånt.

Så lenge det er en åpning, så er det en åpning. Poenget her var at selv om trafikken som går over tjenesten som kjører der er kryptert, trenger det i seg selv ikke å bety spesielt for hvilken trussel det å ha en eksponert tjeneste. Her skal man følge med. 

Ganske interessant å se på logger for egen VPN-tjener, for hvor mye "fremmed trafikk" det er mot tjenesten. 

I den grad noe har åpen kildekode, er det vel ofte egentlig ganske liten kontroll - og at man publiserer en kildekode, betyr ikke at det er den man har kompilert. Og egentlig kan den rent klientmessig være "helt grei", men at det som eventuelt skjer, er på plattformsiden. 

For en del brukere, kan man sikkert omså få de til å installere ekstra rotsertifikater, bare man at det er noe av det som blir med å gi deg tilgang til amerikansk Netflix og gjør tjenesten gratis  ?

Lenke til kommentar

Jepp det var nettopp det jeg presiserte. Det har ikke noe med krypteringen å gjøre som du sa innledningsvis, men at porten er åpen i brannmuren uavhengig av hva som kjøres på porten. 
 

Det blir fort sånn. Det er mye generelt mot IPen man bruker, men man merker det ikke om man ikke har en brannmur/router som logger det eller har en pc i DMZ som brannmur og følger med. Her vil VPN hjelpe en del siden man har delt IP og ikke eksponerer sin egen. 
 

Det er derfor de kjører revisjon med eksterne firmaer som får full tilgang så det er transparent hvordan det driftes. Ingenting er bombesikkert, men åpen kildekode og revisjon av uavhengig firma hjelper på. 

Lenke til kommentar

Har selv vpn server hjemme, bruker dette på 4G for å kunne se altibox på farten og på reiser. Og bruker vpn de gangene jeg er på et åpent wifi nettverk. Ser ingen andre grunner for en privat person å bruke det, enn innholdsadgang og kryptering av trafikk på åpne nettverk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...