Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta betalt for stengt treningsenter - lovlig?


MrL

Anbefalte innlegg

Staten har pålagt alle treningsentre å holde stengt. 

Jeg leser på dinside at flere aktører ikke kommer til å fryse treningsavgiften eller gi tilbake penger for perioden du som forbruker ikke har tilgang til å bruke senteret og tjenesten du betaler for. 

Treningssenteret skriver at de har en force majeure-klausul som sier de fortsatt kan ta betalt pga ytre påvirkninger de ikke har kontroll på.

Det jeg ble nysgjerrig på, er om dette i det hele tatt er lovlig å avtale?

Du har mistet totalt tilgang til produktet du betaler for, jeg kan ikke fatte at dette ikke strider mot forbrukerloven eller lignende?

Bør ikke forbrukerene ha krav på penger tilbake?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eirik Vinje har skrevet om "force majeure" på Rett24: https://rett24.no/articles/korona-kontrakter-og-force-majeure

I korte trekk, nei, "force majeure" beskytter deg ikke fra det at du ikke lenger kan levere ytelsen din. Du kan ikke ta betalt for det du ikke leverer, uavhengig av årsak. En klausul som skulle reversert dette vil nær sagt alltid måtte anses som urimelig for en forbrukerkjøper. 

Det "force majeure" beskytter mot er misligholdssanksjoner - en kjøper kan ikke heve eller si opp en avtale, eller kreve erstatning for avtalebrudd, hvis selger er beskyttet av "force majeure". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørs hvor mange kunder de mister. Når kundene blir permittert og går ned i lønn, flere går personlig konkurs, da blir det nok en del stryk i budsjettet. Treningssenter og andre unyttige abonnement ville vært på toppen av min liste. 

Det lokale treningssenteret trygler folk om å fortsette å betale, hvis ikke går de selv konkurs. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (15 timer siden):

Det "force majeure" beskytter mot er misligholdssanksjoner - en kjøper kan ikke heve eller si opp en avtale, eller kreve erstatning for avtalebrudd, hvis selger er beskyttet av "force majeure". 

Men hvor får de dekket tapet sitt som følge av dette? kostnader for lokaler etc får man ikke sagt opp på dagen.

Samme med lønnskostnader, man kan jo si det er firma sitt problem men er jo slik de prøver å ungå tap så langt det lar seg gjøre.

For er vel også problemet med prisendringer at firmaene kan forbeholde seg retten å endre pris uten kundene får avsluttet bindingstiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...