Gå til innhold

– Skal se grundig på hele konsesjonssystemet for vindkraft


Anbefalte innlegg

RazorSharp0001 skrev (31 minutter siden):

1% tilsvarer 4000 km2, kjapt google søk på nve gir 80 000 MW.

side 8

Ikke helt der ennå. 80000MW er effekten. For å få produsert energi må du også ta med antall driftstimer. Det er 365*24=8760 timer i et år. Om vi sier at det blåser 25% av tiden ender vi da med 80000*8760*0,25=175200000MWh, eller 175TWh. 

Og da er jeg nær nok mitt eget anslag til at jeg er fornøyd. Jeg kom for øvrig frem til mitt eget anslag ved å se på produksjonen i eksisterende vindparker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (55 minutter siden):

Ja, hvis man setter kiloprisen på CO2 redusert til noe annet enn uendelig.

Gå et par poster tilbake nå og se om det var akkurat det jeg mente, eller om jeg kanskje er i stand til å skille mellom en ideell målsetning og praktisk/pragmatisk gjennomføring.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Gir det mening å ha en annen målsetning enn 100%? 

Ikke noe 'bare' ved å bygge større aggregater. Der det lønner seg er det stort sett gjort allerede. Andre steder blir det eventuelt gjort når eksisterende aggregater uansett må byttes ut på grunn av alder.

Hverken ipcc eller norske myndigheter har noe slik målsetting. Om det er din personlige målsetting får du starte ditt eget parti og se om du får flertall for noe slikt.

Vannkraftverk er ofte ikke utslitt før etter 60år. Skal vi vente så lenge tar dette lang tid. Ved å endre skatteregler kunne dette blitt utført mye raskere. Når man ser hvor ulik effekt de ulike stasjonene har er det også mulig å flytte turbiner som er for små ett sted til et sted med behov for denne effekten. Da utnytter vi gamle turbiner optimalt. Det finnes flere eksempler på slik flytting.

Gamle anlegg har ofte lav slukevne gjerne 40-60% av total vannmengde. Dette fordi de opprinnelig skulle forsyne et område hele vinteren. I dag trenger vi ikke ta slike hensyn. Vi blir kvitt kraften. Større turbiner gjør også at vi kan tappe ned magasin før store nedbørsmengder kommer. Det vil også minke flomfare. Det er ofte fullt mulig å øke årsproduksjon 20-25% ved å øke turbinstørrelse 50%. Dette er det mange eksempler på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...