Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Coronavirus vil gi 70% sykdomer i norge?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å vite hvilken vei haren hopper.
NHI skriver: "Selv om den individuelle alvorligheten viser seg å være moderat, vil mange – i fravær av smitteverntiltak [presisert 26.2.2020] kanskje opp mot 70 % av befolkningen – bli smittet slik at den samlede sykdomsbyrden blir stor."
Kilde: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/notater/2020/notat-om-risiko-og-respons-2020-02-25.pdf

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet_-_-opp-mot-25-prosent-av-befolkningen-kan-bli-smittet-1.14920455

så hva skal man tro på?  Likevel er det lite sansynlighet og dø med mindre man er over 70 eller har dårlig helse, men desvere har alle risiko å bli smittet de vurder om de skal legge ned skoler\sykehus i krantene hvis det er tillfelle av sykdommen.


For det første kan du allerede begynne å se på denne type influensa som alle andre influensa typer fordi den tar livet av mennesker på samme måte. Får du vanlig influensa og går på besøk til besteforeldrene dine eller til en gravid dame utsetter du dem for en risiko, mens du vil leve videre.

Det er mange fordeler med å innskrenke friheten til befolkningen via karantene: lengre tid til å finne vaksine, mindre mutasjonfare, mindre belastning på sykehus og man generelt sprer sykdommen utover ett tidsrom.

Om det viser seg at corona virus har en kjempe spredingsfare og dødsrate eller helt motsatt, så er det uansett en kjempe vekker.
At det kommer flere slike tilfeller i tiden fremover er det liten tvil om.

 

Lenke til kommentar
Szeth skrev (1 time siden):


For det første kan du allerede begynne å se på denne type influensa som alle andre influensa typer fordi den tar livet av mennesker på samme måte. Får du vanlig influensa og går på besøk til besteforeldrene dine eller til en gravid dame utsetter du dem for en risiko, mens du vil leve videre.

Men er cornavirus like enkelt å få som forskjørelse? Hva skiller de? For største problemet er det ikke finnes medisin eller ligdene.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men er cornavirus like enkelt å få som forskjørelse? Hva skiller de? For største problemet er det ikke finnes medisin eller ligdene.

Med så og si 100% sikkerhet kan jeg påstå at du allerede har vært smittet med en variasjon av Coronavirus, men enn så lenge ikke av Covid-19.
Denne smitter like lett som øvrige Coronavirus eller Rhinovirus, altså som en helt ordinær forkjølelse.
det som skiller Covid-19 er grovt forklart at det er en ny "streng" for mennesker, altså forholdsvis vital og viral. Alt ettersom tiden går, vil den mutere, og på lik linje med øvrige RNA-virus bli svakere på sikt. Men vi vet bare ikke når eller hvor lang tid det kan ta. Neste mutasjon, kan være både sterkere eller totalt ufarlig. Det kan ta 3-6-9-12 måneder og den kan ha gått "jorden rundt" flere ganger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å estimere hvor mange som blir syke er en ren spådom, men vi er "heldige" som har fått en del informasjon om viruset vi kan forholde oss til;

  • Viruset er under utbrudd og smitter lett
  • Viruset er dødelig, og man skal ha respekt for sykdom det kan medføre, men
  • Ca. 98% overlever dette, eldre og svake er mest utsatt

Skulle noen nå bli smittet, så er befolkningen så godt informert at man helt sikkert iløpet av kort tid skjønner hva som skjer med ens kropp. Man forholder seg til dette som en helt vanlig virusinfeksjon, og kontakter evt helsehjelp dersom almentilstanden blir kjipern. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spankesyken drepte flere barn og unge versus eldre mennesker fordi de eldre menneskene allerede var eksponert for det skandinav kaller streng.
Det som enkelt forklart tok livet av unge mennesker på den tiden sett bort ifra medisinsk teknologi og unormale konsentrasjoner av mennesker var: at immunforsvaret til unge reagererer/reagerte sterkere og derav ble dødelig.

Lenke til kommentar

At 70% av den norske befolkningen blir smittet skal du ikke se bort ifra. Spesielt med tanke på hvor tafatte helsemyndighetene er, hvordan hele situasjonen bagatelliseres av folk og det at vi har en gjeng med ignorante idioter i dette landet som tror SARS-CoV-2 ikke er verre enn vanlig influensa. Hva skjer hvis 70% av befolkningen blir smittet? Med tanke at 15% trenger legehjelp blir 556,000 mennesker her til lands å trenge sykehusplass for å overleve. Nåværende dødsrate er 3.4%-5.8%, av 3,710,000 smittede vil det tilsi et sted mellom 126,000 og 215,000 døde men med tanke på et sprengt helsevesen, mangel på nødvendig utstyr og medisiner, samt at man kan bli smittet flere enn en gang av dette og dø andre gang, skal vi ikke se bort i fra at 10% av de 3.7 millionene blir å dø.
370,000 døde i Norge altså.

Endret av Allinuse
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (3 timer siden):

At 70% av den norske befolkningen blir smittet skal du ikke se bort ifra. Spesielt med tanke på hvor tafatte helsemyndighetene er, hvordan hele situasjonen bagatelliseres av folk og det at vi har en gjeng med ignorante idioter i dette landet som tror SARS-CoV-2 ikke er verre enn vanlig influensa. Hva skjer hvis 70% av befolkningen blir smittet? Med tanke at 15% trenger legehjelp blir 556,000 mennesker her til lands å trenge sykehusplass for å overleve. Nåværende dødsrate er 3.4%-5.8%, av 3,710,000 smittede vil det tilsi et sted mellom 126,000 og 215,000 døde men med tanke på et sprengt helsevesen, mangel på nødvendig utstyr og medisiner, samt at man kan bli smittet flere enn en gang av dette og dø andre gang, skal vi ikke se bort i fra at 10% av de 3.7 millionene blir å dø.
370,000 døde i Norge altså.

Høres ut som et innteresant scenario for en katastrofefilm men ikke som noen seriøse analyser av noe som kommer til å skje i Norge. Kanskje en ide for de som lager film i Norge. Kan bringe inn noen slanter i konoinntekter.

Men jeg håper den irasjonelle panikken rundt "dødsvriuset" fører til at det blir pålagt begrensninger i russefeiringen slik at jeg får beholde nattesøvnen min i april og mai i år. Aldri så ille at det ikke er godt for noe. Da vil definitivt noe godt komme ut av denne dommedagspanikken om russearangementer blir avlyst. Jeg bor midt i en vei som er gjennomgangsåre for russebusser så det er et helsikkes leven hvert år om nettene.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Klart at mange kommer til å bli smittet. Har sitti og tenkt mye i dag mtp at jeg viser symptomer på smitte, men kun har reist innenfor Norge med fly, og ikke vært i et land med smitte. Jeg veit vel ikke om den gruppen med kinesere jeg gikk forbi hadde smitte. Jeg vet ikke om jeg satt med noen som kom fra Italia, og hadde byttet fly i Køben. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at det er 5 dager siden jeg var på reise, og at jeg i dag har feber, er svimmel, har hodepine og det er vondt å puste. Men teste meg går ikke. Ikke fikk jeg karantene, fikk bare beskjed om å leve som normalt. Nå fikk jeg fri fra jobb i morgen, men skal på jobb på tirsdag. Så la oss si at det er koronasmitte. Jeg er i kontakt med mange eldre og syke ila arbeidsdagen min (men jobber ikke innenfor helse, om det betyr noe), og min største frykt er at jeg fører smitten videre til noen som ikke tåler det. Dessverre går det ikke an å kaste bort tester på meg, fordi jeg ikke oppfyller kriteriene for testing. 

Det er så bakvendt at FHI setter inn så store tiltak ift karantene i et forsøk på å forhindre noe som kommer til å skje. Er det kun for at det ikke skal bli en strøm av folk på en gang, og at de vil fordele smitten utover tid for å spare sykesenger? Smitten ER I NORGE! Jeg trenger ikke å reise til et annet land for å bli smittet.

Jeg leste en plass at FHI anbefaler alle som skal holde arrangementer med med enn 1000 folk å avlyse, men de har ikke nevnt noe om dette med å ta kollektivtrafikk der man står som sild i tønne. Det skal gå fint. Det bare gir ikke mening måten FHI tester og tar avgjørelser. Det virker som de prøver å unngå noe som uansett kommer til å skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...