Gå til innhold

Er investeringer i lokalsamfunnet bedre enn fond?


Taurean

Anbefalte innlegg

Det beste er å aldri gå inn i fond. Fokusér på små bedrifter lokalt der du bor. Da slipper du slike risikomomenter, du lærer lederskap, du lærer å bygge langsiktige verdier, og å forvalte penger på egen hånd. Du styrer investeringen, du lar ikke tilfeldigheter styre investeringen. Det er aldri klokt å investere i fond, det er rett og slett bare å ansé som gambling. Alle som tror noe annet lyver for seg selv. Hvis noen tar ut penga på rett tidspunkt var de bare heldige, alt er bare flaks og tilfeldigheter. Men alle må klippe håret selv i nedgangstider, alle trenger håndverkere av alle slag, mekanikere, alle må spise, vi trenger kokker og restauranter. Fokuser på det lokale, og la det globale bare skje av seg selv. Aksjer og fond er det som sører for globalt kollaps. Alle er så redde for det .. så det er like greit å legge ned hele dritten med én gang. Bare en lekeplass for folk som tror de kan noe om investering. Det finnes ingen gratis lunsj. Aksjer og fond er et nullsumspill, når det betales utbytte, så har de penga kommet fra et sted. Og når noen tar ut penger, så må noen andre ta regninga til slutt. Pengene går ikke opp i verdi når det blir flere av dem, de går ned i verdi, det kalles inflasjon, mer eller mindre kontrollert. Til slutt sprekker bobla, og da er det kun de investorene som har lært kunsten å investere i lokalsamfunn som overlever. Alle andre må til fattigkassa med hånda ut, de som ikke hopper utfor en bygning. Det er alltid kun den innerste sirkelen av lederskap som vet hva som skal skje i en bedrift eller aksjeselskap, så det er aldri mulig å vite hva de har tenkt å gjøre. De kan slå dritten konk dagen etterpå selv om alt ser rosenrødt ut. Ta skjeen i egen hånd og bli en ekte investor som bryr seg om lokalsamfunnet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er investeringer i lokalsamfunn sikre? 

Går aldri frisører, mekanikere, snekkere og gatekjøkken konkurs? Hva tror du gjør et enkeltmannsforetak eller lite firma på bygda i Norge resistent mot alle slags økonomiske utfordringer? 

Og hva mener du når du sier "du styrer investeringen"? 

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (27 minutter siden):

Er investeringer i lokalsamfunn sikre? 

Går aldri frisører, mekanikere, snekkere og gatekjøkken konkurs? Hva tror du gjør et enkeltmannsforetak eller lite firma på bygda i Norge resistent mot alle slags økonomiske utfordringer? 

Og hva mener du når du sier "du styrer investeringen"? 

- Ingenting er noen gang sikkert eller trygt. Men:

- Joda, men hvis man er personlig involvert, så bryr man seg om hva som skjer, og man gjør det man kan for å få ting til å gå rundt. HVa kan man gjøre med fond og aksjeselskap?

- De er ikke resistent, men -mye mer- resistent, hvis alle bare skal ha penga i fond og aksjer. Blir det krakk da, så har ingen plutselig noe kunnskap, rutiner eller lærdom om investering. Så kan du tenket deg; Hvis et helt lite lokalsamfunn på 15 000 mennesker er involvert i det lokalsamfunnet, og alle samarbeider og tenker kollektivt, alle gjør en innsats i stedet for å håpe på jackpot i aksjer og fond, da er man resistent mot globale krakk. Penger som står stille har ingen verdi. Penger har kun verdi så lenge noen som jobber har forpliktet seg til å betale dem tilbake via lån, eller noen tilbyr varer for penger. Filosofien bak er at hvis alle bare gjør en innsats, så går ting rundt. Hvis mange nok skal vente på jackpot, så går ting konk.

- Styre investeringen, altså du lever investeringen. Du har kontakt med leverandører, du forstår markedet, du blir en menneskekjenner og kan gi folk en sjans her i livet. Og man samarbeider med andre aktører og de som vil bli aktører, sånn at alle kan leve. Ansette lærlinger. Og de hundrevis av andre faktorene som utgjør investering. Som vi burde lære om i skolen, men siden vi ikke lærer noe om det, så blir det sånn som det er i dag. Sleng penga i fond og gi f. I stedet for å ta en lederskapsutdannelse og faktisk få til noe med penga.

Lenke til kommentar

Ja, fellesskap og samarbeid er bra. 

Samtidig må du bestemme deg for om du mener fiansiell investering, eller om du aktivt skal ta over den daglige driften av en haug med selskaper. Forskjellen er stor. Tror du frisøren setter pris på at du som pengemann plutselig skal gå inn og styre driften? 

Små lokale bedrifter vil ha finansiering. De vil ikke at jeg eller du bestemmer hvem de skal ansette, eller hvem de skal bruke som leverandør. 

Lenke til kommentar
afterall skrev (5 minutter siden):

Ja, fellesskap og samarbeid er bra. 

Samtidig må du bestemme deg for om du mener fiansiell investering, eller om du aktivt skal ta over den daglige driften av en haug med selskaper. Forskjellen er stor. Tror du frisøren setter pris på at du som pengemann plutselig skal gå inn og styre driften? 

Små lokale bedrifter vil ha finansiering. De vil ikke at jeg eller du bestemmer hvem de skal ansette, eller hvem de skal bruke som leverandør. 

Nei, finansiell investor. Men ikke en grådig gribb som skal ha 40% av alle inntekter. Finansiering nok til at det skal gå rundt og være trygt psykisk å jobbe der. Selvsagt skal folk drive ting selv. Man lærer ikke når man blir holdt i tøyler, man må la folk være frie. Men man kan være en støttespiller hvis det trengs hjelp på noen områder, eller bare generell forretningsrådgivning. Ha interesse for at ting skal gå bra. Ikke bare være en gribb som lurer på når penga kommer og hvorfor det ikke var mer enn sist. Dét er lederskap. Lederskap er ikke å sitte i vogna og piske, men å bare være en generell lagspiller som er genuint interessert i at driften går bra.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du pøser på med ord, men hva mener du egentlig? Hvordan skal jeg som finansiell investor (jeg bidrar med kapital, men holder meg på avstand fra daglig drift) bidra med lederskap samtidig som jeg ikke skal blande meg? 

La oss si jeg jobber fulltid som elektriker og vil gjøre noe med sparepengene. Hva i allverden gjør meg kvalifisert til å bidra med "generell forretningsrådgivning" til en frisør? 

Endret av afterall
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Taurean Herrugud! Mye BS her. Nordmenn flest vil jobbe 8-16 og ikke ha jobben som livsstil. Og de som jobber livet av seg i egen bedrift vil ikke ha en random investor springe rundt å leke leder. 

Jeg startet å spare i flere forskjellige fond helt til jeg begynte å lese på Dine Penger og høre på podcasten som Hallgeir er med på, da byttet jeg alt over til KLP Akseglobal Index V. Som en elektriker med årslønn på 470k+ vil jeg jobbe 7-15 og sette inn et viss beløp i fond, ikke springe rundt å leke businessnisse. Fritiden med familie er langt viktigere enn penger, emn jeg vil ha noe ekstra når jeg går av om 18-20år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, mye av dette høres jo bra ut: støtte opp om hverandre og skape isolerte drømmesamfunn rundt omkring. Men for min del dukker det ganske fort opp potensielle problemer. 

1. Du har investert i en frisør i ei bygd. Alle trenger en klipp. En stund går alt kjempebra. Faktisk går det så bra at en nyutdanna frisør starter opp sin egen salong. På få uker er inntekten til 'din frisør' halvert. Hva gjør du da..? 

2. 'Frisøren din' må legge ned driften en dag: konkurs rett og slett. Dette kan f.eks. skyldes eksterne faktorer som fraflytting eller økt konkurranse. Hvor tror du investeringen din har blitt av? Står pengene dine tryggere hos lokalfrisøren, eller i et fond med aksjer i Cola, Equinor og Tesla? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 timer siden):

Det beste er å aldri gå inn i fond. Fokusér på små bedrifter lokalt der du bor. Da slipper du slike risikomomenter, du lærer lederskap, du lærer å bygge langsiktige verdier, og å forvalte penger på egen hånd. Du styrer investeringen, du lar ikke tilfeldigheter styre investeringen. Det er aldri klokt å investere i fond, det er rett og slett bare å ansé som gambling. Alle som tror noe annet lyver for seg selv. Hvis noen tar ut penga på rett tidspunkt var de bare heldige, alt er bare flaks og tilfeldigheter. Men alle må klippe håret selv i nedgangstider, alle trenger håndverkere av alle slag, mekanikere, alle må spise, vi trenger kokker og restauranter. Fokuser på det lokale, og la det globale bare skje av seg selv. Aksjer og fond er det som sører for globalt kollaps. Alle er så redde for det .. så det er like greit å legge ned hele dritten med én gang. Bare en lekeplass for folk som tror de kan noe om investering. Det finnes ingen gratis lunsj. Aksjer og fond er et nullsumspill, når det betales utbytte, så har de penga kommet fra et sted. Og når noen tar ut penger, så må noen andre ta regninga til slutt. Pengene går ikke opp i verdi når det blir flere av dem, de går ned i verdi, det kalles inflasjon, mer eller mindre kontrollert. Til slutt sprekker bobla, og da er det kun de investorene som har lært kunsten å investere i lokalsamfunn som overlever. Alle andre må til fattigkassa med hånda ut, de som ikke hopper utfor en bygning. Det er alltid kun den innerste sirkelen av lederskap som vet hva som skal skje i en bedrift eller aksjeselskap, så det er aldri mulig å vite hva de har tenkt å gjøre. De kan slå dritten konk dagen etterpå selv om alt ser rosenrødt ut. Ta skjeen i egen hånd og bli en ekte investor som bryr seg om lokalsamfunnet.

Beklager, Taurean, men her er det så mye feilinformasjon at du burde vært hindret i å poste på denne delen av forumet til du har lest deg litt mer opp om økonomi og hvordan verden fungerer.

Hele poenget med å investere i fond er å eliminere selskapsspesifikk risiko. Hvis 1 eller til og med 10 og kanskje også 100 selskap i din portefølje gjør det dårlig eller til og med går konkurs, så er det 1000 andre selskap som ikke gjør det. Derfor er selskapsspesifikk risiko eliminert. Forstår du? Altså kan flere enkeltselskap gå dunken, men de blir reddet av de andre i porteføljen som ikke gjør det.

Det man ikke kan eliminere i en portefølje er systemisk risiko. Det vil si makrohendelser som rammer hele økonomien. Finanskrisen er et slikt eksempel. Et annet eksempel er kollapsen i oljeprisen i 2016.

Hvordan påvirket dette så lokale og små bedrifter?

Kollapsen og vedvarende lave oljepriser førte faktisk til at mange lokalsamfunn i Norge stoppet opp. Boligmarkedet stoppet opp. Verftsindustri stoppet opp. Servicebedrifter knyttet opp mot oljeservice. Nye supplybåter ble lagt i opplag. Mange konkurser. Alt har ringvirkninger i den globale økonomien vi nå er en del av.

Jeg synes det er helt topp at du oppfordrer folk til å investere i lokalsamfunnet. Bare ikke tro at det er risikofritt. Og blir det tatt ut utbytte av disse lokale selskapene, så har pengene kommet fra den verdiskapningen selskapet har stått for. På akkurat samme måte som det skjer når man tar ut utbytte fra et børsnotert aksjeselskap. Og du har sannsynligvis hatt akkurat like mye flaks. :)

 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...